دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 53101
سلامت نیوز : روزه در فصل تابستان مسائل خود را دارد. ساعات بلند روز به اضافه گرما روزه داری را دشوارتر می کند، به ویژه برای افرادی که در طول ماه باید مانند ایام دیگر در بیرون از منزل کار کنند. گرسنگی و تشنگی طولانی ناشی از روزه داری بسیاری را به این فکر می اندازد که با استفاده از موادغذایی چرب یا شیرین و مصرف انواع نوشیدنی ها روزه گرفتن را آسان تر کنند. اما این تمهیدات درست از کار در نمی آید و باعث می شود فرد گرسنه و تشنه تر شود. بهتر است برای این که از روزه داری نهایت استفاده را ببریم، تلاش کنیم رژیم غذایی صحیحی در طول ماه رمضان در پیش بگیریم. در این مطلب به مهم ترین نکات تغذیه ای که باید در وعده های افطار و سحر به آن ها توجه کرد، پرداخته ایم.

مصرف شیرینی جات در افطار

بیشتر مردم در و عده افطار غذاهای شیرین یا شیرینی مصرف می کنند. خوب است بدانید که با مصرف انواع شیرینی قندخون بالاتر می رود و انسولین هم به دنبال آن به سرعت ترشح می شود. تحریک انسولین موجب ورود قندخون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قندخون می شود. از این رو فرد زودتر گرسنه می شود. دکتراحمد ساعدی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب به خراسان تصریح می کند: البته این گرسنگی کاذب است زیرا به علت افت قندخون و بالا بودن انسولین است که فرد احساس گرسنگی می کند. افرادی که در سحر شیرینی مصرف می کنند حدود ظهر دوباره گرسنه می شوند. بنابراین توصیه اکید ما به مردم این است که به میزان کم مثلا یک بامیه کوچک ، شیرینی مصرف کنند. البته یک بامیه برای یک فرد با وزن طبیعی مناسب است و اگر فرد دچار اضافه وزن یا چاقی باشد، بهتر است از مصرف شیرینی صرف نظر کند، زیرا مصرف شیرینی باعث اضافه وزن می شود.

مصرف چربی ها

دکترساعدی با اشاره به این که متخصصان تغذیه حتی در ماه مبارک رمضان مردم را به مصرف غذاهای چرب توصیه نمی کنند، تاکید می کند: توصیه ما مصرف چربی به میزان طبیعی برای افراد است. اگر چربی های غیراشباع مصرف شود بسیار مناسب است زیرا سیری طولانی مدت به دنبال دارد.

بنابراین اگر در وعده سحری از چربی های غیراشباع کمی بیش از میزان طبیعی استفاده کنیم، کمتر گرسنه می شویم. بنابراین یک بار دیگر تاکید می کنیم که مصرف چربی ها باید در وعده سحری کمی بیش از حد طبیعی باشد.

تشنگی روزه داران

هیچ راهی برای تشنه نشدن در طول روز وجود ندارد و همه روزه داران کمابیش تشنگی را تجربه می کنند. وی ادامه می دهد: توصیه ای که به روزه داران می کنیم این است که همراه با نوشیدن آب در وعده سحری سبزیجات و میوه جات مصرف کنند. وقتی آب را با سبزیجات مصرف می کنیم، آب در داخل شبکه های فیبری به دام می افتد و به مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند. به این ترتیب فرد کمتر احساس تشنگی می کند.

تا حد امکان از منزل خارج نشوید

روزه داران بهتر است تا جایی که ممکن است در ساعات گرم روز در منزل بمانند زیرا تعریق باعث از دست رفتن آب بدن می شود. دکتر فرهاد رضوانی معاون آموزشی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت با بیان این نکته به ایرنا می گوید: پس از ساعات طولانی روزه داری و به علت دریافت نکردن مواد مغذی و آب در طول روز بیشتر افراد حین افطار دچار افت قند خون، تحریک پذیری و بی حالی می شوند. بنابراین بهتر است در ابتدا روزه را با خرما، عسل و چای شیرین افطار کرد. همچنین می توان از کمی سوپ یا آش به عنوان پیش غذا استفاده کرد زیرا بهتر است دستگاه گوارش ابتدا با حجم کمی از غذا فعالیت خود را شروع کند و پس از چند ساعت شام صرف شود. وی به روزه داران توصیه می کند غذا را خوب بجوید و به آرامی میل کنید. از پرخوری و تند غذا خوردن اجتناب کنید و در حین غذا خوردن از نوشیدن آب بپرهیزید.

باز کردن روزه با آب سرد آسیب به کبد و معده می رساند

باز کردن روزه با آب خیلی سرد آسیب شدیدی به معده و کبد می رساند و باعث ضعف و نقصان عملکرد دستگاه گوارش می شود. دکتر مجید امتیازی متخصص طب سنتی با اشاره به این موضوع به ایرنا می گوید: نوشیدن مایعات گرم اعم از چای یا آب جوش به همراه یک شیرینی طبیعی مثل خرما یا کشمش بهترین روش برای باز کردن روزه است و بهتر است روزه داران از نوشیدن آب سرد به هنگام باز کردن روزه خودداری کنند. می توان برای جلوگیری از عطش در طول روز، شربت خاکشیر به همراه گلاب و شکر در وعده سحری نوشید.

روزه داران و سلامت قلب

روزه داری اثرات مثبتی بر سلامت قلب دارد و موجب کاهش چربی خون در دراز مدت می شود. به گزارش ایسنا دکتر فریدون نوحی رئیس انجمن قلب و عروق ایران با بیان این که ضربان قلب پس از افطار شدیدتر می شود، می گوید: پس از افطار به این دلیل که مدت زمان خالی بودن معده زیاد بوده، ضربان قلب تندتر می شود و این واکنش طبیعی بدن است.از آن جا که بیشتر مبتلایان به عوارض قلبی با پرفشاری خون و چربی خون مواجه هستند، روزه گرفتن برای سلامت قلب آن ها مفید است و شخصی که روزه می گیرد در دراز مدت چربی و فشار خونش پایین می آید. وی درباره نحوه کنترل فشار خون در ماه مبارک رمضان می گوید: نحوه مصرف این داروها بستگی به دوز آن دارد. گاهی بهتر است داروهای فشار خون مصرف شود تا اثر بخشی بهتری داشته باشد. گاهی هم نیاز به مصرف این دارو در ماه رمضان از بین می رود.

بعضی ازناراحتی های گوارشی در ابتدای ماه مبارک طبیعی است

مروی-مصرف آب فراوان و سالاد به همراه روغن زیتون در وعده سحری مفید است اما بسیاری از افراد را دچار ناراحتی گوارشی به ویژه در اوایل ماه مبارک می کند. دکتر احمد ساعدی متخصص تغذیه با بیان این مطلب به خراسان تصریح می کند: توصیه ما به روزه داران این است که برای پیشگیری از عطش فراوان سالاد مصرف کنند اما بسیاری دچار ناراحتی گوارشی می شوند که البته چندان جدی نیست و در طول ماه مبارک رفع می شود. همچنین مصرف میوه هایی مانند هندوانه، خربزه و کشمش و خرما برای مقابله با گرمازدگی در فصل تابستان مفید است.

منبع : خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha