دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 53112
سلامت نیوز : داروی تزریقی بیماران تالاسمی چند وقتی است که دوباره کمیاب شده و داروخانه های توزیع کننده این داروها، تنها نیمی از نیاز ماهانه بیماران را توزیع می کنند.

تعدادی از بیماران تالاسمی در تماس با خبرگزاری مهر از کمبود داروی تزریقی دسفرال گلایه داشته و معتقدند که سازمان غذا و دارو نتوانسته مشکل آنها را حل کند.پدر یکی از بیماران با گلایه شدید از مدیریت وزارت بهداشت در توزیع داروی بیماران تالاسمی، گفت: پسرم باید روزی دو نوبت آمپول تزریق کند تا بتواند میزان آهن بدنش را کنترل کند.وی از مراجعه به دفتر معاون داروی سازمان غذا و دارو برای پاسخگویی به کمبود داروی تزریقی بیماران تالاسمی خبر داد و افزود: 24 خرداد ماه امسال به دفتر دکتر شانه ساز رفتیم و ایشان مکتوب نوشتند که مشکل حل شده و بروید دارو را تهیه کنید. اما الان 45 روز است که به دنبال داروی پسرم هستم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر مجید آراسته رئیس انجمن تالاسمی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، موضوع کمبود داروی تزریقی بیماران تالاسمی را تایید کرد و گفت: درست است. یک مقدار کمبود دارو داریم و بیماران تزریقی در تامین داروی مورد نیازشان با مشکلات خاصی مواجه شده اند.وی با اشاره به توزیع 3 نوع داروی تزریقی برای بیماران تالاسمی در کشور، افزود: دسفوناک و دسفرال از جمله داروهایی هستند که بیماران استفاده می کنند. متاسفانه نیاز دارویی بیماران با آنچه در کشور توزیع می شود، همخوانی ندارد. از سوی دیگر، شرکتهای داخلی  که متعهد شده اند دارو را تامین کنند، با کمبود مواد اولیه مواجه شده اند.

رئیس انجمن تالاسمی ایران همچنین از تامین نشدن داروی دسفرال توسط شرکت خارجی طرف قرارداد خبر داد و گفت: شرکت مذکور متعهد شده بود که 8 تا 10 میلیون دوز دارو تامین کند اما فقط 4.5 میلیون دوز دارو تامین کرده و قول داده که 1.5 تا 2 میلیون دوز دیگر نیز تامین کند.آراسته با انتقاد از اینکه ذخیره دارویی در مراکز درمانی و دانشگاهی نداشته ایم، افزود: متاسفانه آمار بیماران تالاسمی با میزان دارویی که در کشور توزیع می شود، همخوانی ندارد. همین مسئله سبب شده تا بیماران در دسترسی به دارو دچار مشکل شوند.

وی همچنین از مدیریت توزیع دارو در مراکز استانها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسئولیت توزیع دارو در دانشگاهها بر عهده معاونت درمان است در حالی که وظیفه معاونت غذا و دارو است که توزیع داروی بیماران را بر عهده داشته باشد. همین مسئله باعث شده تا داروی بیماران تالاسمی در مراکز استانها به اندازه کافی توزیع شود اما در سایر شهرستانها با کمبود دارو مواجه شویم.رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به به توزیع بیش از 840 هزار ویال داروی تزریقی به مدت یک ماه از 17/3/1391 تا 17/4/1391 در کشور، افزود:  با توجه به این میزان توزیع دارو، عجیب است که بیماران در تهیه دارو دچار مشکل شوند. به نظر می رسد که مصرف دارویی بیماران تالاسمی افزایش یافته و این مسئله در مدیریت توزیع دارو مدنظر قرار نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha