مکانیزم بیماری ام اس با استفاده از شبیه سازی کامپیوتر توسط دانش آموخته دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بررسی و با استفاده از اثر القایی بین آکسونها سعی در کاهش تبعات این بیماری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، مهندس محمد رضا هاشم مجری طرح هدف از اجرای این پروژه را شناخت مکانیزم بیماری ام اس عنوان کرد و افزود : بیماری ام اس یکی از بیماریهای سیستم اعصاب مرکزی است که علت اصلی این بیماری هنوز شناخته نشده است. برای این منظور در این پروژه سعی شده تا مکانیزم بیماری ام اس شناخته شود.

وی گفت : در این پژوهش شناخت بیماری ام اس با استفاده از هدایت آکسونی توسط کامپیوتر شبیه سازی شده تا به وسیله آن مکانیزم این بیماری شناسایی شود تا شاید بتوان به اصل و مبدا این بیماری دست پیدا کرد.

هاشم یادآور شد : بیماری ام اس به سیستم اعصاب مرکزی انسان که شامل مغز و نخاع است مرتبط می شود و زمانی که آکسونهای این سیستم آسیب می بینند، بسته به آنکه آکسونهای آسیب دیده مسئولیت کنترل چه قسمت از بدن را داشته اند، علائم مربوطه ظاهر می شود.

وی گفت : نقص های هدایتی که روی این آکسونها اتفاق می افتد شامل از بین رفتن غلافهای میلین هستند که باعث ایجاد تسریع در انتقال پیام های عصبی می شوند. در این بیماری سیستم خود ایمنی بدن نمی تواند سلولهای خودی و ناخودی را شناسایی کند بدین ترتیب وقتی سیستم ایمنی حمله می کند سلولهای خودی را از بین می برد که این سلولهای خودی، بافتهای چربی مانندی به نام میلین هستند.

مجری طرح اضافه کرد: در بروز این بیماری عواملی از قبیل وراثت، ویروس، محیط جغرافیایی توسط محققین گزارش شده است که البته هنوز به اثبات علمی نرسیده است.

وی گفت : با استفاده از مدل هدایت آکسونی شبیه سازی شده نشان داده شد که با کمک افزایش اثر القایی بین آکسونها می توان به هدایت آکسونهای آسیب دیده کمک کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha