سلامت نیوز : یك فوق تخصص گوارش و كبد گفت: متاسفانه برخی از افرادی كه كمی چاق هستند خواهان عمل جراحی كوچك كردن معده هستند، این در حالی است كه این اعمال برای افرادی كه دارای توده بدنی 35 تا 40 هستند، انجام می‌شود.

دكتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اگر فردی بدون برخورداری از شرایط لازم اصرار به عمل جراحی كوچك كردن معده داشته باشد باید از او رضایت‌نامه گرفت.وی با اشاره به عوارض این گونه اعمال جراحی اظهار كرد: گاهی اوقات ممكن است حلقه به داخل معده برود و زخم به وجود آورد یا محل اتصال معده به روده باریك زخم شود.این فوق تخصص گوارش و كبد اضافه كرد: لازم است بیمار پیش از انجام اعمال جراحی كوچك كردن معده، آندوسكوپی شود چرا كه امكان دارد او مبتلا به زخم اثنی‌عشر باشد و بعد از انجام این اعمال جراحی خونریزی كند، در این شرایط دسترسی به محل خونریزی امكان‌پذیر نیست.

ابراهیمی دریانی درباره افرادی كه كاندیدای مناسبی برای اعمال جراحی كوچك كردن معده هستند، اظهار كرد: شاخص توده بدنی در انتخاب بیمار برای انجام این گونه‌ اعمال جراحی اهمیت زیادی دارد. شاخص توده بدنی از تقسیم وزن به مجذور قد به دست می‌آید. اگر حاصل آن از 40 بیشتر باشد بیمار می‌تواند كاندیدای عمل كوچك كردن معده باشد.وی افزود: گاهی اوقات ممكن است شاخص توده بدنی فرد بین 35 تا 40 باشد ولی به بیماری‌هایی مانند دیابت و پرفشاری خون مبتلا باشد، در این شرایط این بیمار را هم می‌توان تحت عمل جراحی كوچك كردن معده قرار داد.این فوق تخصص گوارش و كبد تصریح كرد: بر اساس مطالعات انجام شده چند روش برای كاهش وزن وجود دارد. با توجه به آن‌كه هرچه قدروزن فرد بیشتر باشد احتمال ابتلای او به آمبولی ریه هنگام عمل كوچك كردن معده بیشتر می‌شود بنابراین ابتدا لازم است بیمار زیر نظر متخصص تغذیه تحت رژیم غذایی قرار بگیرد و چربی و قند خون خود را كاهش دهد و سپس برای اعمال جراحی كوچك كردن معده اقدام كند.

وی با اشاره به قرار دادن بالون در معده گفت: پیش از عمل جراحی كوچك كردن در معده بیمار بالن گذاشته می‌شود تا وزن او كاهش یابد. بر اثر بالن گذاری، فرد بسیار زود سیر می‌شود. این روش دائمی نیست و ممكن است خیلی از افراد به این درمان پاسخ مناسب ندهند.ابراهیمی دریانی درباره عمل جراحی بای پس معده اظهار كرد: در این عمل جراحی قسمتی از معده به روده باریك وصل می‌شود. در این شرایط غذا به طور مستقیم و بدون طی كردن تمام طول معده وارد روده باریك می‌شود در نتیجه فرد زود احساس سیری می‌كند.این فوق تخصص گوارش و كبد افزود: گذاشتن حلقه از طریق لاپاروسكوپی و عمل جراحی اسلیو از دیگر راه‌های كوچك كردن معده است. در روش اسلیو قسمتی از انحنای بزرگ معده بریده می‌شود و معده به صورت لوله‌ای باریك درمی‌آید در نتیجه فرد زود سیر می‌شود.

وی تاكید كرد: وضعیت افرادی كه تحت عمل‌های جراحی كوچك كردن معده قرار می‌گیرند لازم است از جهات مختلف مانند جنبه‌های روانی بررسی شود چون افراد دچار اختلالات اضطرابی و وسواس با این‌گونه اعمال جراحی مشكل دارند بنابراین آنان پیش از اعمال جراحی باید تحت مشاوره با متخصصانی مانند غدد، داخلی، روان‌پزشك یا روان‌شناس قرار گیرند.ابراهیمی دریانی در پایان با اشاره به مزایا و عوارض عمل بای پس معده اظهار كرد: بای پس معده عمل خوبی است و بیمار در مقایسه با روش اسلیو وزن بیشتری كم می‌كند اما به علت متصل شدن انتهای معده به روده باریك فرد ممكن است دچار اختلالاتی مانند اسهال، تهوع و استفراغ شود چرا كه كاركرد قسمت آنتر معده- كه كارش خرد و كوچك كردن غذاها است- دچار اختلال می‌شود اما در عمل اسلیو فیزیولوژی معده كمتر به هم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha