دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 53148
سلامت نیوز : پخت آش شله زرد ، آش رشته و حلیم در ماه مبارک رمضان شاید برای خانواده ها هم لذت دیگری داشته باشد و هم صرفه اقتصادی بیشتر.

شله زرد:

مواد لازم برای چهار نفر:

برنج: 2 لیوان
شکر:4 لیوان
گلاب: یک لیوان
کره: 5 تا 6 قاشق سوپ‌خوری
خلال بادام: سه چهارم لیوان
زعفران و هل: به اندازه ی لازم
دارچین برای تزیین: به اندازه ی لازم
آب سرد:14تا 16 لیوان

طرز تهیه:

برنج را قبل از استفاده حتما خوب با آب گرم شستشو می دهیم و چند بار آب آنرا خالی کرده، پس از آن روی آن آب گرم می ریزیم و برای چهار پنج ساعت میگذاریم خیس بخورد.آب برنج را خالی کرده بعد آنرا همراه 14 لیوان آب داخل قابلمه می ریزیم و می گذاریم جوش بیاید، پس از جوش آمدن بلافاصله حرارت را کم کرده و می گذاریم به آرامی بپزد. در صورتی که حرارت زیاد باشد برنج به ته قابلمه خواهد چسبید. کافی است برنج و آب به آرامی بجوشد. وسط‌ های کار کمی زعفران به برنج و آب افزوده تا همراه با مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران را خود تصمیم می گیریم. کم کم افزوده و هم می زنیم و می گذاریم چند دقیقه‌ای بجوشد، اگر کم بود مقدار دیگری افزوده به صورتی که رنگ شله زرد (زرد) شود.

اگر احیانا در مدت طبخ آب برنج تمام شد مقداری آب گرم به آن اضافه کرده در این مدت تمام وقت آنرا زیر نظر داشته و مدام بهم بزنید در غیر این صورت برنج به کف قابلمه خواهد چسبید، هرچه به آخر طبخ نزدیک تر بشوید امکان چسبیدن ته قابلمه بیشتر می‌شود در نتیجه در اواخر کار مدام شله زرد را هم زده کمی مانده به آخرهای کار وقتی تقریبا برنج‌ها خوب نرم و له شد شکر ، گلاب، هل و کره را به آن افزوده و هم بزنید معمولا نیازی به افزودن آب نیست چون مقدار آب داده شده کفایت می کند ولی برنج‌های گوناگون مقدار آب بیشتر یا کمتری نیاز دارند.باید دقت کرد وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آنرا در ظرف می‌ریزیم نباید ولو شود و حالت آش داشته باشد البته باید دقت کرد شله زرد وقتی سرد شد هم مقداری سفت‌تر خواهد شد. 

آش رشته:

مواد لازم برای ۶ نفر:

نخود: نیم پیمانه
لوبیا قرمز: نیم پیمانه
لوبیا چیتی: نیم پیمانه
عدس: یك پیمانه
سبزی آش خرد شده: نیم‌كیلو
رشته آش: نصف بسته
آرد: دو قاشق غذاخوری
پیاز: دو عدد درشت
سیر: یك یا دو عدد
پودر نعناع خشك: یك قاشق كوچك
كشك جوشیده: یك پیمانه
روغن و كره: به مقدار لازم
نمك و زردچوبه

طرز تهیه:

یك‌روز قبل حبوبات را خیس كرده و چند بار آب آنها را عوض می‌كنیم و بعد لوبیا و نخود را با یك قاشق چایخوری نمك با آب زیاد یك ساعت می‌پزیم و سپس در آبكش می‌ریزیم و سیرداغ و پیازداغ را هم با مخلوط روغن و كره آماده می‌كنیم. سپس 10 لیوان آب، عدس، زردچوبه، حبوبات، سبزی و نصف پیاز داغ را یك ساعت با حرارت معمولی می‌پزیم بعد یك پیمانه آب سرد می‌ریزیم و كم‌كم با آرد مخلوط می‌كنیم و پنج دقیقه هم می‌زنیم و بعد رشته‌ها را از وسط نصف می‌كنیم و به همراه نیمی از كشك در آش می‌ریزیم. این آش را می‌توان با نعناع داغ و بقیه مواد تزیین كرد.

چند نكته در مورد آش رشته:

می توان به آش عصاره گوشت اضافه كرد.
زردچوبه‌اش باید بیشتر از حد معمول سایر غذاها باشد.
از سیرداغ فقط برای تزیین استفاده كنید.
سبزی آش بهتر است درشت باشد (جعفری، شوید، تره، گشنیز و اسفناج)

كاچی:

مواد لازم:

آرد گندم: یك پیمانه
كره: 100 گرم
شكر: 2 پیمانه
گلاب: یك‌ چهارم پیمانه
زعفران ساییده‌‌شده: به میزان دلخواه
آب: 3 پیمانه

طرز تهیه:

ابتدا آب و شكر را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز بگذارید تا شكر در آب حل شود. سپس زعفران را به مواد اضافه كنید تا مخلوط آب و شكر قوام پیدا كند. شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و كشدار شود. دقت داشته باشید گلاب را در مرحله پایانی قوام ‌آمدن شیره اضافه كنید تا عطر آن از بین نرود.بعد از این مرحله كره را در یك ظرف ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید. پس از اینكه كره آب شد، آرد گندم را به آن اضافه كنید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ پیدا كرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود. برای اینكه از كافی‌ بودن میزان سرخ ‌شدن این مخلوط آردی مطمئن شوید، با یك قاشق چایخوری كمی از آرد سرخ‌ شده را داخل آب بریزید اگر حباب از آن خارج شد به معنای سرخ‌ شدن آرد است. پس از آماده ‌شدن آرد، شیره را به آن اضافه كنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌ گاز به هم بزنید. این مرحله حداقل یك‌ربع به طول می‌انجامد. در این مرحله باید كاچی را دم كنید. بنابراین قابلمه را روی شعله ‌پخش‌كن قرار داده و روی در آن دم‌كنی بگذارید. اجازه بدهید تا حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه كاچی دم بكشد. بعد از این مدت آن را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو كنید. غلظت كاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

حلیم:

مواد لازم:

گندم پوست‌كنده: 2 پیمانه
گوشت با كمی چربی: 300 گرم
دارچین: مقداری
نمك: یك قاشق چایخوری
شكر: به میزان لازم
كره: 100 گرم
پیاز متوسط: یك عدد
آب گوشت: 5 لیوان

طرز تهیه :

در قابلمه گندم پوست گرفته را با پیاز و مقداری آب آبگوشت می‌پزیم. گوشت و گندم پخته را با هم مخلوط كرده و می‌كوبیم تا حالت كش‌دار پیدا كند. همچنین می‌توان گندم پخته و كمی خنك شده را در مخلوط‌كن بریزیم و با گوشت كوبیده‌شده مخلوط كنیم و هم بزنیم. در صورت سفت بودن حلیم كمی آب گرم می‌ریزیم و آرام روی حرارت به هم می‌زنیم تا ته نگیرد و جا بیفتد. در كاسه‌ای حلیم را می‌كشیم و روی آن را با شكر و دارچین می‌پوشانیم و كره آب شده را روی آن می‌ریزیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha