سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 53192

نسبت سزارین به زایمان طبیعی در بسیاری از کشورهای جهان متعادل است اما در کشور ما در بیمارستان های دولتی تا ۳۰ درصد هم گزارش می شود که مایه تاسف است.

سزارین باید با صلاحدید پزشک انجام شود
سلامت نیوز : سزارین، جراحی است که طی آن جدار شکم و رحم بریده می شود تا جنین از آن خارج شود. این عمل جراحی در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله کشور ما به دلایل متعدد انجام می شود. نکته این جاست که در کشور ما در بسیاری از موارد سزارین نه با تجویز پزشک بلکه به دلیل انتخاب مادر باردار انجام می شود. در واقع عوامل متعددی دست به دست هم داده است تا آمار سزارین در کشور ما بیش از آمار جهانی باشد.با این که درباره چرایی افزایش آمار سزارین در کشور بارها مطالبی ارائه کرده ایم اما به نظر می رسد تا زمانی که زنان ایرانی به اطلاعات کاملی از عوارض سزارین و فواید زایمان طبیعی دست پیدا نکنند، نمی توان به کاهش آمار سزارین امیدوار بود. برابری تعرفه های زایمان طبیعی و سزارین و افزایش تمایل پزشکان برای انجام زایمان طبیعی بیماران خود، فقط در صورتی به کاهش آمار سزارین منجر می شود که مادران باردار به انتخاب خود برای زایمان طبیعی اقدام کنند.

آمار بالای سزارین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ نسبت سزارین به زایمان طبیعی در بسیاری از کشورهای جهان متعادل است اما در کشور ما در بیمارستان های دولتی تا ۳۰ درصد هم گزارش می شود که مایه تاسف است. این رقم در بیمارستان های خصوصی تا ۱۰۰ درصد هم دیده شده است. دکتر ملیحه حسن زاده مفرد متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: طبق آمارهای جهانی فقط 15.5 درصد از زنانی که برای اولین بار زایمان می کنند سزارین می شوند. در صورتی که در کشور ما تعداد بسیار بیشتری از این دسته از مادران، روش سزارین را انتخاب می کنند. اما درباره افزایش سزارین باید به عوامل متعددی اشاره کرد.

زایمان کم، سن بالای بارداری

دکتر حسن زاده مفرد با اشاره به این که تعداد فرزند در افزایش آمار سزارین نقش دارد، می گوید: به طور کلی زنان ایرانی فرزندان کمتری به دنیا می آورند و بیشتر آنان در انتظار فرزند اول خود هستند. یکی از عواملی که احتمال سزارین را بالا می برد، زایمان اول است. از سوی دیگر هم اکنون مادران ایرانی در سنین بالاتری اقدام به فرزندآوری می کنند. عوارض بارداری در سن بالا باعث می شود احتمال سزارین افزایش پیدا کند. از طرف دیگر استفاده از دستگاه های جدید مانیتورینگ جنین باعث شده است که کوچک ترین تغییرات در وضعیت جسمی جنین ثبت شود و پزشک می تواند بلافاصله نسبت به خطراتی که سلامت وی را تهدید می کند، تصمیم بگیرد. یکی از این تصمیمات، سزارین است. در گذشته چنین سیستم هایی وجود نداشت و طبیعی بود که پزشک متوجه تغییرات جزئی قلب جنین نمی شد اما هم اکنون پزشک با مشاهده کوچک ترین تغییری در ضربان قلب جنین، بلافاصله اقدام به نجات وی می کند. ممکن است این تغییرات، عارضه خاصی برای جنین نداشته باشد اما پس از تشخیص، پزشک ممکن است ترجیح بدهد جنین را به روش سزارین به دنیا آورد.از طرف دیگر در گذشته برای به دنیا آوردن نوزادانی که به اصطلاح با پا بودند، از شیوه طبیعی استفاده می شد اما اکنون هم به دلیل مسائل قانونی و هم به دلیل کمبود مهارت در زمینه تولد نوزادان با پا، در بیشتر موارد از روش سزارین استفاده می شود. همچنین در گذشته زایمان با دستگاه انجام می شد و برای زایمان نوزادانی که افت ضربان قلب پیدا می کردند، از آن استفاده می شد. این دستگاه عوارض زیادی داشت و هم اکنون تعداد بسیار زیادی از مادران سزارین را به این روش ترجیح می دهند.

القای زایمان

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به این که گاهی پزشک به علت القای زایمان، سزارین را به بیمار تحمیل می کند، می گوید: در مواردی القای زایمان به بیمار، بی جاست و به عنوان مثال سن بارداری به اشتباه برآورد شده است و پزشک با زدن آمپول فشار به مادر، مداخله بی جا می کند. در چنین شرایطی پزشک با ناتمام ماندن تلاشش برای زایمان طبیعی، اقدام به سزارین می کند. همچنین چاقی و اضافه وزن در زنان ایرانی شیوع زیادی پیدا کرده و همین امر باعث افزایش آمار سزارین شده است. ناگفته نماند که بیشتر این علل در تمام کشورهای جهان ازجمله کشور ما جزو علل سزارین است.از سوی دیگر شکایت پزشکان از روند وقت گیر زایمان طبیعی باعث می شود که بیشتر آنان ترجیح دهند ۲۰ دقیقه برای سزارین وقت بگذارند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت خود را درگیر زایمان طبیعی نکنند. طی فرآیند زایمان طبیعی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که قابل کنترل نباشد و احتمال شکایات مراجعان از پزشک در شیوه زایمان طبیعی بیشتر است. در صورتی که پزشک می تواند برای جلوگیری از آسیب به جنین بلافاصله تصمیم به سزارین بگیرد و جنین را از رحم خارج کند.همچنین مادری که قبلا سزارین داشته است، کمتر تمایل به انجام زایمان طبیعی دارد و از آن جا که بیشتر مادران در زایمان اول سزارین می شوند، احتمال این که در بارداری های بعدی سزارین شوند، بیشتر است. گاهی مادر با وجود سزارین در اولین تجربه بارداری، می تواند به روش طبیعی فرزندش را به دنیا آورد اما همکاری نمی کند و در موارد بسیاری پزشک را تحت فشار می گذارد که سزارین شود.دکتر حسن زاده با بیان این که در روند زایمان طبیعی همکاری مادر با پزشک یک اصل اساسی است، تاکید می کند: مادر باید زایمان طبیعی را انتخاب و در این مسیر با پزشکش کاملا همکاری کند در صورتی که این تصمیم را آگاهانه بگیرد، همکاری کاملی با پزشک خواهد داشت. در غیر این صورت پزشک به تنهایی کاری از دستش برنمی آید. در موارد بسیاری مادر باردار به دلیل بحث بر سر انتخاب شیوه زایمان با پزشکش قهر می کند یا او را تهدید می کند که باید تحت هر شرایطی از روش سزارین استفاده کند و متخصصان زنان و زایمان همواره با مسائلی از این قبیل روبه رو هستند.به نظر می رسد در این باره چاره ای نداریم جز این که فرهنگ سازی کنیم تا مادر بداند سزارین یک جراحی پرخطر است که فقط با صلاحدید پزشک انجام می شود و بهتر است تا حد امکان زایمان طبیعی انجام شود.

ترس از زایمان طبیعی و تصور نادرست

به گفته دکتر حسن زاده مفرد بعضی از خانم ها برای پیشگیری از افتادگی رحم و آسیب به عضلات کف لگن خواهان انجام سزارین هستند، در صورتی که این عوارض در سزارین های متعدد هم ممکن است اتفاق بیفتد.نکته این جاست که یک سری دلایل برای انجام سزارین معقول و منطقی است زیرا به هر حال همواره ۱۵ درصد زایمان ها دشوار است و جنین باید با سزارین به دنیا بیاید.اما به علت ناآگاهی و نداشتن اطلاعات بسیاری از مادران باردار بدون دلیل موجه تمایل به سزارین دارند. در صورتی که توصیه اکید ما به مادرانی که می خواهند بیش از یک فرزند داشته باشند این است که زایمان طبیعی را در اولویت قرار دهند زیرا ممکن است سزارین در زایمان اول عارضه جدی نداشته باشد اما در زایمان های بعدی عوارض خود را به جا خواهد گذاشت.

بسیاری از مادران از روی ناآگاهی سزارین را انتخاب می کنند

افزایش اطلاعات مادر و همکاری وی با پزشک در انتخاب نوع زایمان نقش اساسی دارد. دکتر ملیحه حسن زاده مفرد متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: بسیاری از مادران اطلاعات کافی و درستی از نحوه زایمان ندارند و با تکیه بر تجربیات اطرافیان نوع زایمان را انتخاب می کنند. در حالی که بهتر است سعی کنند با مطالعه و بررسی درباره نوع زایمان تصمیم گیری کنند.در گام دوم بهتر است مادر نهایت همکاری را با پزشک داشته باشد. اگر این همکاری وجود نداشته باشد، پزشک نمی تواند بهترین روش را برای بیمارش انتخاب کند. گاهی پس از تلاش برای انجام زایمان طبیعی، پزشک مجبور می شود بیمار را سزارین کند اما این تصمیم صلاحیت پزشک را نزد همراهان مادر زیرسوال می برد. در حالی که پزشک تلاش کرده است تا زایمان طبیعی انجام بگیرد اما پس از بروز مشکلاتی تصمیم به سزارین گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha