سلامت نیوز : نمونه‌های مو و خون نوزادان با اچ آی وی منفی، قرار گرفتن در معرض داروهای ضد ویروسی را آشکار کرد.تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوزادان متولد شده از زنان HIV مثبت که داروهای ضدویروسی برای مقابله با این بیماری مصرف می‌کنند در رحم مادر و طی شیردهی در معرض این داروها قرار می‌گیرند.نمونه‌های مو و خون گرفته شده از نوزاد سه ماهه زنان مبتلا به HIV، شواهدی را دال بر انتقال دو دارو از مادر به کودکی که داخل رحم مادر است و علاوه بر آن داروی سومی را که هم در دوران جنینی و هم در زمان شیردهی مادر به کودک منتقل می‌شود به اثبات رساند.

این تحقیق که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و دانشگاهی در اوگاندا انجام شد، شامل بیش از 100 مادر HIV مثبت بود که نوزادانشان را با شیر خود تغذیه وعلاوه بر آن داروی لوپیناویر(lopinavir) یا ریتوناویر (ritonavir) و یا افاویرنز (efavirenz) مصرف می‌کردند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محققان اظهار كردند: زنان اچ آی وی مثبت داروهای ضد ویروسی را مصرف می‌کنند تا از انتقال اچ آی وی به جنینشان جلوگیری کنند اما به آن‌ها گفته می‌شود به فرزندانشان شیر ندهند به این دلیل که اچ آی وی می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود.

پژوهشگران نمونه‌های مو و خون گرفته شده از زنان HIV مثبت و نوزادان سه ماهه آنها با اچ آی وی منفی را تجزیه و تحلیل كردند. آزمایش خون مشخص کرد که نوزادان اخیرا در معرض داروها قرار گرفتند، در حالی که نمونه‌های مو نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض این داروها در نوزادان بیش از دوره یک ماهه است.دکتر «مونیکا گاندهی»، استادیار پزشکی در UCSF از بخش HIV/AIDS در بیمارستان عمومی سانفرانسیسکو و نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید: از آنجا که رشد موی جنین در رحم شروع می‌شود، نمونه مو به ما فرصتی می‌دهد تا در معرض دارو قرار گرفتن نوزاد را قبل از تولد بررسی کنیم. نمونه موی نوزادان نشان می‌دهد آن‌ها به میزان قابل توجهی در معرض داروهای ضد ویروسی هستند.

وی می‌افزاید: یافته‌های ما پیامدهای مهمی را در پی خواهد داشت؛ اول آن که می‌توانیم در معرض دارو قرار گرفتن جنین در رحم مادر و طی شیردهی را اندازه گیری کنیم كه این می‌تواند به ما در درک چگونگی حفاظت بهتر نوزادان از انتقال HIV از مادران با HIV مثبت در بارداری، زایمان و پس از تولد کمک کند. نکته دوم، توسعه یافتن مقاومت به داروهای ضد ویروسی در نوزادان است که مساله مهمی به شمار می‌رود.این محققان اظهار كرده‌اند كه این یافته می‌تواند منجر به ایجاد روش‌های جدید برای محافظت نوزادان از انتقال HIV شود و میزان سمیت و مقاومت به داروهای ضد HIV را در آن‌ها روشن كند.این تحقیق در چهارمین کارگاه آموزشی بین‌المللی در رابطه با HIV کودکان در واشنگتن پیش از ارائه در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی ایدز ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha