وزیر بهداشت گفت: تلاش ما این است مرگ و میر حین زایمان را در كشور به حداقل برسانیم و با تلاشی كه در این زمینه انجام داده ایم طی دو سال گذشته مرگ و میر مادران باردار بین 15 تا 25 درصد كاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز، كامران باقری لنكرانی وزیر بهداشت  صبح امروز در همایش روز جهانی جمعیت گفت: 92 درصد زایمانها در كشور ما تحت نظر افراد دوره دیده انجام می‌شود به همین علت طی دو سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از بارداری در ایران بین 15 تا 30 درصد و به طور میانگین 20 درصد كاهش یافته است.
وی گفت: سالانه 500 هزار زن باردار در جهان می‌میرند كه 99 درصد آنها در كشورهای در حال توسعه است و 75 درصد آنها در 13 كشور است و این ناعادلانه ترین شاخص سلامت در جهان است، در كشورهای پیشرفته از هر 4 هزار زن باردار احتمال مرگ یك نفر وجود دارد اما در برخی كشورهای افریقایی از بین هر 17 مادر یك نفر می‌میرد، خونریزی، عفونت، فشار خون بالا، سقط و تنگی لگن مهمترین عوامل مرگ مادران باردار است.
وزیر بهداشت افزود: تلاش ما این است كه مرگ و میر حین زایمان را در كشور به حداقل برسانیم و با تلاشی كه در این زمینه انجام داده ایم طی دو سال گذشته مرگ و میر مادران باردار بین 15 تا 25 درصد كاهش یافته است.
وی تصریح کرد: بر اساس تعهد ما در اهداف هزاره سوم باید میزان مرگ و میر مادران از سال 90 تا 2015 میلادی 75 درصد كاهش یابد كه قطعا تا دو سال آینده و زودتر از زمان موعد به این هدف می‌رسیم.
باقری لنكرانی افزود: ما در اسلام فقط یك انسان داریم و زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند و بلكه بر مرد واجب است كه از سلامت همسر خود مراقبت كند و فضای آرامش و آسایش مادی و معنوی را برای خانواده خود فراهم كند در دین ما تكریم زنان توصیه شده است و این كار حتی از عبادت در مسجد بالاتر دانسته شده است.
لنکرانی افزود: در دولت جدید برای ارتقای سطح سلامت مادران لایحه از سوی وزارت بهداشت به مجلس رفت و مصوب شد كه مطابق آن مرخصی زایمان از 4 ماه به 6 ماه و مرخصی شیردهی از 20 ماه به 24 ماه افزایش یافت زیر ما معتقدیم كه توجه به سلامت مادران و نوزادان لازمه داشتن نسلی سالم و قوی است و باید بپذیریم كه مادران شاغل در واقع دو شغله هستند و باید تسهیلات خاص داشته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha