سلامت نیوز : یك متخصص بیماری‌های كلیوی گفت: بسیاری از بیماران كلیوی مشكلی برای روزه‌داری ندارند. اگر یك بیمار پیوندی، هفته‌های اولیه پیوند را پشت سر گذاشته باشد، می‌تواند با مشورت با پزشك خود، روزه بگیرد و داروهای خود را در دو نوبت افطار و سحر مصرف كند.

دكتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به مبتلایان به نارسایی مزمن كلیه، اظهار كرد: این بیماری درجات مختلف دارد. مبتلایان به نارسایی كلیه درجه 1، 2 و 3 می‌توانند با مشورت با پزشك خود روزه بگیرند، اما اگر آنان به بیماری‌های زمینه‌ای دیگری مانند دیابت و فشار خون مبتلا باشند، ممكن است نتوانند روزه‌داری كنند. مبتلایان به نارسایی شدید كلیه نیز در صورت صلاحدید پزشك خود مجاز به روزه گرفتن هستند.

گتمیری در ادامه گفت: حجم ادرار برخی بیماران كلیوی، بیش از حد عادی است، این در حالی است كه آنان بیشتر آب دفع می‌كنند تا سموم. بنابراین لازم است این دسته از بیماران نیز برای روزه‌داری با پزشك خود مشورت كنند.این متخصص بیماری‌های كلیوی با اشاره به مبتلایان به سنگ كلیه، اظهار كرد: اگر كلیه فردی یك بار در گذشته سنگ ساخته است و در حال حاضر مشكل خاصی ندارد و ابتلا به سنگ‌های كلیه در خانواده او سابقه ندارد، می‌تواند روزه بگیرد. اما اگر كلیه فردی به صورت مداوم سنگ‌های بزرگی ساخته و مسیر ادرار او را بسته باشد، علاوه بر این، سابقه سنگ كلیه در خانواده او وجود داشته باشد باید با نظر پزشك معالج خود روزه‌داری كند.

گتمیری افزود: روزه‌داری برای بیماران كلیوی كه دچار چربی خون بالا و دیابت هستند، می‌تواند مفید باشد چرا كه بیشتر این افراد مبتلا به چاقی هستند و با روزه‌داری می‌توانند وزن خود را كاهش دهند.معاون آموزشی تحقیقات نفرولوژی با اشاره به تاثیر مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها بر كاهش تشنگی اظهار كرد: آب میوه و سبزی‌ها به مرور در بدن آزاد می‌شود بنابراین به روزه‌داران توصیه می‌شود كه مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را در ماه رمضان افزایش دهند، چون ماندگاری آب حاصل از این مواد غذایی در بدن بیشتر است، بنابراین روزه‌داران كمتر دچار تشنگی می‌شوند.

وی اضافه كرد: مقدار آبی كه روزانه به صورت آب یا مایعات دیگر مصرف می‌كنیم، بسیار زود جذب بدن می‌شود و تشكیل ادرار می‌دهد و از بدن دفع می‌شود بنابراین برای پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان می‌توان میوه و سبزی تازه مصرف كرد.این متخصص بیماری‌های كلیوی تاكید كرد: لازم است سبزی‌ها و میوه‌ها با رعایت نكات بهداشتی شسته شوند و در مصرف آنها نیز زیاده‌روی نشود. روزانه باید پنج قطعه میوه مصرف شود كه این میزان بهتر است در ماه رمضان به شش یا هفت قطعه میوه افزایش یابد و میوه‌ها و سبزی‌ها به مرور طی سحر تا افطار مصرف شوند.وی در ادامه گفت: مصرف مایعات و سبزیجات، تولید آب از طریق فعل و انفعالات شیمیایی داخل سلولی از راه‌های جذب آب به بدن است و این ماده حیاتی از طریق تنفس و تعریق، ادرار و دستگاه گوارش دفع می‌شود. هر چه قدر هوا خشك‌تر و فعالیت فیزیكی بیشتر باشد، میزان تعریق افزایش پیدا می‌كند. در این شرایط لازم است روزانه به طور متوسط 2 لیتر آب و مایعات دیگر مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha