پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5321

وجود داروهای خارج از شبکه دارویی کشور و داروههای قاچاق در داخل کشور به سلامت عمومی و اقتصاد جامعه صدمات جبران ناپذیری وارد می آورد.

دکتر مژدهی آذر رئیس شورای عالی داروخانه ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: هر دارویی باید در شرایط ویژه ای ساخته ودر محل مناسبی نگهداری وبا امکانات ویژه حمل و در نهایت به صورت سالم در اختیار مصرف کننده قرار گیرد اما داروهای قاچاق هیچ یک از این اصول را ندارند و در شرایط غیر استاندارد تولید به شیوه های نادرست حمل و نگهداری می شود.
وی گفت: هر کالایی که به شکل غیر قانونی تهیه، توزیع، فروخته می شود قاچاق محسوب شده در نتیجه سلامت دارو زیر سوال می رود ومصرف کننده را دچار مشکل می کند و همچنین داروهایی که جواز تولید نداشته باشد اما توزیع شود قاچاق محسوب می شود.
مژدهی تصریح کرد: در کشور ما داروهای مخدر و داروهای تقلبی ازمرزهای شرقی، داروهای مکمل، لوازم آرایشی بهداشتی بیشتر از سمت جنوب وحوزه خلیج فارس وارد شده و یک سری از داروهای عمومی نیز از مرزهای غربی (ترکیه) وارد می شود و در کنار واردات داروهای قاچاق به کشور نیز داروهای تخصصی که در سیستم توزیع یارانه ای کشور قرار می گیرند هم از کشور خارج می شوند و مهمترین دلیل خروج بی رویه دارو به خارج از کشور ارزان بودن آن است.
همچنین با توجه به اینکه سیستم دارویی ما یک سیستم یارانه ای است و دارو با قیمت ارزان توزیع می شود متأسفانه شبکه هایی وجود دارند که این داروها را جمع آوری و به آن طرف مرزها ارسال می کنند.
لزوم فرهنگ سازی واصلاح قوانین در مبارزه با قاچاق دارو
دکتر فرساد عضو هیئت علمی انجمن داروسازان در ادامه چنین افزود: با توجه به روند رو به افزایش مصرف بی رویه وخود سرانه دارو و عوارض شدید داروها باید در نظر داشت که مصرف داروهای تقلبی که هیچ اطمینانی به شیوه تولید ونگهداری آنها نیست اثرات سو بسیاری بر سلامت جامعه دارد بر اساس آمار این داروها سالانه تعداد زیادی ازبیماران را قربانی عوارض متعدد خود می کنند.
وی گفت: قاچاق دارو یک پدیده دو سویه است دارو هم به کشور وارد وهم از آن خارج می شود همچنین در حال حاضر اکثر داروهایی که در کشورهای همجوار به ویژه عراق ، افغانستان مصرف می شوند از ایران به این کشورها ارسال می شود در نتیجه واردات دارو به غیر از بخش غیر رسمی افرادی که اقدام به واردات دارو می کنند بیشتر به دستاوردهای مالی این معامله توجه دارند نه به سلامت افراد جامعه.
عضو هیئت علمی انجمن داروسازان تصریح کرد: متاسفانه زمینه برخورد با قاچاق دارو واردات ، خروج بی رویه دارو از کشور و داروهای تقلبی قانون محکم وقاطعی وجود ندارد همچنین در برخی موارد نبودن صراحت قانونی و وجود تضاد در تعاریف به ویژه در مورد داروهای مخدر ، روان گردان مانع تصمیم گیری هماهنگ در این زمینه شده است.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که قاضی باید برای وارد کننده نبودن حکم قاطع در زمینه نوع داروهای قاچاق شده باعث در نظر گرفته شدن مجازات های ساده برای عاملان واردات و فروش می شود به عنوان نمونه داروهایی روان گردان جزو گروه مواد مخدر قرار نمی گیرند به همین دلیل برخورد قاطعی صورت نگرفته از جمله راههای قابل اجرا در این زمینه فرهنگ سازی وجلب توجه مردم به طرف مصرف داروهای داخلی و داروهای تأیید شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha