سلامت نیوز : زهرا مدرسی گفت: سال گذشته در تعیین تعرفه‌ها در حق جامعه مامایی اجحاف شد و تنها 100 تومان به تعرفه‌های سال 89 مامایی اضافه شد.

وی ادامه داد: برای سال جاری تعرفه‌های جامعه مامایی مانند سایر بخش‌ها 20 درصد رشد داشته است؛ هر چند که با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها، این رشد 20 درصدی پاسخگوی هزینه‌ها نیست. اما امیدواریم تعرفه‌ها به سمت واقعی شدن پیش روند تا مقداری از مشکلات گروه‌های مختلف پزشکی و از جمله مامایی حل شود.

برنامه پزشک خانواده دغدغه فعلی جامعه مامایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مدرسی اجرای برنامه پزشک خانواده و نبود جایگاه مستقل برای جامعه مامایی را از بزرگترین مشکلات و دغدغه‌های فعلی این قشر خواند و افزود: برنامه پزشک خانواده در صورتی که به درستی اجرا شود، بسیار خوب و مثمرثمر است. این برنامه در بسیاری از کشورهای دنیا اجرایی شده است، اما آنچه که مهم است نحوه اجرای آن است.وی افزود: بهترین حالت یک نظام سلامت وقتی است که رابطه مالی میان پزشک و بیمار قطع شود و در ارائه خدمات هم بیمار و هم پزشک راضی باشند و خدمات با کیفیت بالا ارائه شود. تیم سلامت برنامه پزشک خانواده چند عضو دارد که یکی از آنها ماما است. ماما باید در قالب این برنامه خدمات بسیار زیادی را در ساعات زیادی ارائه دهد.

نماینده گروه مامایی در شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: شاید مبلغ در نظر گرفته شده برای ماما در برنامه پزشک خانواده برای فارغ‌التحصیلان جدید مامایی خوب باشد، اما تعدد خدمات و همچنین ساعات زیاد ارائه خدمات با چنین مبالغی در تطابق نیست. از طرف دیگر تعریف مستقلی از جامعه مامایی صورت نگرفته و در این برنامه ماماها با بیمه قرارداد ندارند.وی گفت: اگر برنامه پزشک خانواده سنجیده، با سیاست و با برنامه‌ریزی عمل نشود، فاجعه است. ماماهای بخش خصوصی که در این برنامه جذب نمی‌شوند، واقعا بیکار شده و آن دسته از ماماها که جذب برنامه می‌شوند، با توجه به اینکه هیچ جایگاه مستقلی ندارند به مشکلات زیادی دچار می‌شوند.عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: بنابراین زمانی که ارائه‌دهنده خدمات راضی نباشد، گیرنده خدمات هم راضی نخواهد بود. لازم است مسئولان نظام سلامت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha