سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 53213
سلامت نیوز : مهدی امام در گفت‌وگو با فارس در مورد تاثیر PRP در درمان اظهار داشت: پی‌آر‌پی یک روش جدید درمانی است که طی چند سال اخیر وارد طب شده است. در قدیم فکر می‌کردیم پلاکت فقط در انعقاد خون نقش دارد ولی به مرور نقش پلاکت در رشد و تمایز سلولی نیز مشخص شد.

به گفته این متخصص روماتولوژی فاکتورهای رشد، فاکتورهای رگ‌سازی جدید و نقاط آسیب‌دیده با روش پی آر پی ترمیم می‌شود و پلاکت علاوه بر انعقاد خون به طور طبیعی در ترمیم بافت‌های آسیب دیده هم نقش دارد.عضو هیئت علمی دانشگاه پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در روش درمان با PRP پلاکت‌ها را از خون جدا می‌کنند و با غلظت بالا در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌کنند. امروزه PRP در رشته‌‌های مختلف از جمله آسیب‌های ورزشی به وفور استفاده می‌شود تا جایی که برخی قهرمانان در آسیب‌های تاندون از این روش بهره‌ می‌گیرند.وی گفت: روش PRP برای بهبود آرتروز، پارگی مینیسک، زیبایی، پوست، مشکلات دندان و فک و هرجا که بدن به ترمیم نیاز  داشته باشد استفاده می‌شود.

این فوق‌ تخصص روماتولوژی تصریح کرد: متأسفانه اطلاعات در زمینه  PRP بسیار محدود است و نمی‌توان گفت این روش بسیار خوب یا نامناسب است.وی اضافه کرد: در ایران چند تحقیق در چند مرکز دانشگاهی در مورد تأثیر PRP در درمان آرتروز صورت گرفته چون جمعیت زیادی از مردم با این بیماری درگیر هستند. که در تحقیقات اولیه تأثیرات مثبتی داشته ولی نمی‌توان به عنوان درمان قطعی آن را توصیه کرد. PRP معجزه نیست و درمانی مقطعی است که در کنار درمان دیگر می‌تواند به ترمیم بافت‌ها کمک کند.وی هزینه درمان با  PRP را نسبت به روش دیگر بیشتر دانست و افزود: نباید PRP را در همه درمانها انتخاب اول دانست چرا که برخی روش‌های درمانی دیگر با هزینه کمتر اثربخشی یکسان دارد ولی باید روش استاندارد استفاده از این روش، کیت‌های با کیفیت تعیین شده و جایگاه استفاده از آن در کشور مشخص شود. چرا که اکنون برخی کیت‌ها در معرض گرما قرار گرفته و برای استفاده در روش PRP مناسب نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha