سلامت نیوز : دبیرعلمی نهمین کنگره‌ام اس ازافزایش قیمت داروهای بیماران‌ام اس دركشور خبرداد و گفت:‌ هزینه تامین برخی از داروها برای مبتلایان به این بیماری ماهی بیش از 4 میلیون تومان برآورد می شود.

امیررضا عظیمی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت دارویی بیماران‌ام اس، گفت: دولت برای داروهای‌ام اس سهیمه‌ای در نظر گرفته بود اما به تازگی به دلیل افزایش قیمت دارو‌ها این سهمیه کاهش یافته است. وی با بیان اینکه داروهای شناخته شده ‌ام اس در دنیا هنوز به کشور وارد نشده است، افزود: داروی «تای سابری» که از سال ۲۰۰۶ در دنیا مصرف می‌شود و پرمصرف‌ترین دارو برای مبتلایان به‌ام اس در آمریکا است، هنوز به کشور وارد نشده است. وی ادامه داد: با این حال برخی از بیماران این دارو را از کشورهای اطراف ازجمله امارات به طور شخصی سفارش می‌دهند و مصرف می‌کنند.

دبیرعلمی نهمین کنگره ‌ام اس مزیت داروی «تای سابری» را تزریق آن ماهی یکبار و نه یک روز در میان عنوان کرد و افزود: مشکل داروی تای سابری این است که تا پیش از افزایش نرخ ارز بیماران‌ ام اس ماهانه حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان برای این دارو هزینه می‌کردند. عظیمی در ادامه با اشاره به داروی خوراکی فینگولی مود که از سال ۲۰۱۰ در دنیا تائید شده است، تصریح کرد: البته یک شرکت ایرانی این دارو را تولید کرده اما هنوز وارد بازار نشده است. وی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا وقتی بیماران‌ام اس با «اینترفرون‌ها » جواب نمی‌گیرند و وضعیت بیماری آن‌ها بد‌تر می‌شوند از داروی جایگزین تای سابری استفاده می‌کنند. عظیمی به تولید داروی «گلاتیرامر استات» برای مبتلایان به‌ام اس در کشور اشاره کرد و افزود: این دارو نسبت به «اینترفرون‌ها» برای بیمار عوارض کمتری دارند اما هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha