سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
سلامت نیوز : دكتر 'محمد پدرام' افزود : مركز تحقیقات بیماری‌های تالاسمی این دانشگاه با توجه به شیوع بالای تالاسمی در استان خوزستان با هدف فراهم كردن مقدمات تشخیص قبل ازتولد و پیشگیری از بسیاری ازعوارض تالاسمی در حوزه‌های تحقیقاتی پیشگیری و درمان فعالیت می‌كند.

وی خاطرنشان كرد كه در سال 62 حدود2500 بیمار تالاسمی در اهواز خون دریافت می‌كردند. هنگام تاسیس مركز تحقیقات تالاسمی هم حداقل حدود 500 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در اهواز وجود داشت و سالانه حدود 50 نفر به این رقم افزوده می‌شد . ولی در حال حاضر میزان ابتلا به این بیماری در اهواز به كمتر از یك تا 2 نفر در سال رسیده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ پدرام گفت : شناسایی ژن‌های جهش یافته در منطقه خوزستان، ‌فراهم كردن مقدمات تشخیص قبل از تولد، شناسایی انواع تالاسمی متوسط، شناسایی انواع اختلالات هموگلوبین، كاهش میزان بروز تالاسمی و هموگلوبینوپاتی و به‌كارگیری راه‌های درمانی صحیح از اهداف و محورهای فعالیت مركزتحقیقات تالاسمی و هموگلوبینوپاتی است.

وی تنها عامل بروز بیماری تالاسمی را عوامل ژنتیكی عنوان كرد و افزود: خوزستان با توجه به نزدیكی به دریا و مهاجرت اقوام مختلف به این منطقه، در سال‌های گذشته با شیوع بالای بیماری تالاسمی مواجه بود. همچنین استان‌های هرمزگان و مازندران پس از خوزستان، از مناطق با شیوع بالای تالاسمی هستند. تاكنون سه نوع بیماری‌ تالاسمی و حدود 400 نوع اختلالات هموگلوبین شناسایی شده‌است.به گفته وی تنها راه درمان قطعی تالاسمی پیوند مغز استخوان به فرد مبتلا است كه این پیوند نیز درصورت دارا بودن شرایط لازم فرد قابل انجام است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha