وزیر بهداشت گفت:‌اكنون میزان باسوادی جامعه مردان و زنان 86 درصد است و در برخی استانها بالای 90درصد است و این شاخص ظرف دو یا سه سال آینده به صفر نزدیك می‌شود و می‌توانیم تا سه سال آینده پایان بی سوادی را در كشور جشن بگیریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، كامران باقری لنكرانی صبح امروز در همایش روز جهانی جمعیت گفت:92 درصد زایمانها در كشور ما تحت نظر افراد دوره دیده انجام می‌شود به همین علت طی دو سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از بارداری در ایران بین 15 تا 30 درصد و به طور میانگین 20 درصد كاهش یافته است.
وی گفت: سالانه 500 هزار زن باردار در جهان می‌میرند كه 99 درصد آنها در كشورهای در حال توسعه است و 75 درصد آنها در 13 كشور است و این ناعادلانه ترین شاخص سلامت در جهان است.
وی ادامه داد: در كشورهای پیشرفته از هر 4 هزار زن باردار احتمال مرگ یك نفر وجود دارد اما در برخی كشورهای افریقایی از بین هر 17 مادر یك نفر می‌میرد، خونریزی، عفونت، فشار خون بالا، سقط و تنگی لگن مهمترین عوامل مرگ مادران باردار است.
وزیر بهداشت اضافه كرد: تلاش ما این است كه مرگ و میر حین زایمان را در كشور به حداقل برسانیم و با تلاشی كه در این زمینه انجام داده ایم طی دو سال گذشته مرگ و میر مادران باردار بین 15 تا 25 درصد كاهش یافته است.
وی گفت: بر اساس تعهد ما در اهداف هزاره سوم باید میزان مرگ و میر مادران از سال 90 تا 2015 میلادی 75 درصد كاهش یابد كه قطعا تا دو سال آینده و زودتر از زمان موعد به این هدف می‌رسیم.
باقری لنكرانی افزود: ما در اسلام فقط یك انسان داریم و زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند و بلكه بر مرد واجب است كه از سلامت همسر خود مراقبت كند و فضای آرامش و آسایش مادی و معنوی را برای خانواده خود فراهم كند در دین ما تكریم زنان توصیه شده است و این كار حتی از عبادت در مسجد بالاتر دانسته شده است.
وی گفت:‌ مرگ و میر مادران در كشور از 140 در صد هزار نفر اكنون به 12درصد هزار نفر كاهش یافته است، كیفیت آموزش به مردم و نیروهای متخصص بالارفته است، اكنون دختران ما پا به پای پسران در دانشگاهها قبول می شوند و نیمی از 11 هزار عضو هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشكی كشور اكنون زن هستند.
وی افزود: میزان باسواد اكنون هم جامعه مردان و هم زنان 86 درصد است و در برخی استانها بالای 90درصد و این شاخص ظرف دو یا سه سال آینده به صفر نزدیك می‌شود و جشن پایان بی سوادی را می‌گیریم.
وزیر بهداشت گفت: برای كاهش مرگ و میر مادران آموزش به خانواده ها قبل از ازدواج ضروری است و باید اجباری شود،‌بسته های خدمتی این آموزش برای 8 جلسه آموزش تدوین شده و باید مردان نیز در جلسه پنجم و هشتم در كنار همسران خود در این كلاسها شركت كنند ضمن اینكه غربالگری از زوجها برای یك بیماری (تالاسمی) اكنون در كشور در حال انجام است.
وی افزود: در دولت جدید برای ارتقای سطح سلامت مادران لایحه از سوی وزارت بهداشت به مجلس رفت و مصوب شد كه مطابق آن مرخصی زایمان از 4 ماه به 6 ماه و مرخصی شیردهی از 20 ماه به 24 ماه افزایش یافت زیر ما معتقدیم كه توجه به سلامت مادران و نوزادان لازمه داشتن نسلی سالم و قوی است و باید بپذیریم كه مادران شاغل در واقع دو شغله هستند و باید تسهیلات خاص داشته باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha