چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 53271

یكی از مشكلاتی كه در تغذیه برخی افراد بخصوص روزه‌اولی‌ها وجود دارد، نخوردن سحری است. برخی به دلیل آن‌كه دیر یا زیاد شام می‌خورند یا دیر می‌خوابند رغبتی به بیدار شدن در سحر و خوردن سحری ندارند.

روزه‌ اولی‌ها چه بخورند؟
سلامت نیوز : ماه رمضان هر سال نوجوانان مكلف شده زیادی به خیل روزه‌داران می‌پیوندند. روزه بر دختران 9 ساله و پسران 15 ساله واجب می‌شود و این شروع مرحله‌ای جدید و البته سنگین در زندگی آنان است.

در واقع آنها به سنی رسیده‌اند كه باید همگام با بزرگ‌ترها روزه بگیرند و نماز بخوانند و همانند آنها در مسیر تقوا و پرهیز از گناه گام بردارند و این روند را به نسل بعد خود هم انتقال دهند.مسیری پرمسوولیت، اما شیرین است كه با گذر و موفقیت در هر مرحله آن احساس قدرت و شعف تمام وجود انسان را در برمی گیرد.امسال روزه‌اولی‌ها برای سحری خوردن بیدار می‌شوند. با خانواده افطار می‌كنند و این روال تا 30 روز ادامه می‌یابد، اما ممكن است برخی والدین نگران باشند.نگرانی آنها از جنس نارضایتی نیست. بلكه مضطربند كه نكند فرزند شان بخصوص در ساعات گرم و طولانی تابستان تاب گرسنگی و تشنگی را نیاورده و خسته و ضعیف شود. نكند بیمار شود و رشدش مختل گردد. نكند....

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ به گفته متخصصان، ذخایر گلیكوژن كبدی و ذخایر چربی كه طی 11 ماه در بدن انباشته شده‌اند، كم خوری‌های این ماه را جبران می‌كنند، بنابراین هیچ مشكلی برای افراد بویژه روزه‌اولی‌ها به وجود نخواهد آمد. البته به دلیل آن‌كه نوجوانان در سن رشد هستند و قدری كم‌تحمل، تغذیه مناسب بخصوص در این ماه كمك شایانی به حفظ قدرت و توان آنها برای ادامه روزه‌داری می‌كند. اما با رعایت چه نكات تغذیه‌ای می‌توانیم ایام ماه مبارك را به سلامت و به دور از هرگونه مشكلی طی كنیم؟

سحری نخورید، بی‌طاقت می‌شوید

یكی از مشكلاتی كه در تغذیه برخی افراد بخصوص روزه‌اولی‌ها وجود دارد، نخوردن سحری است. برخی به دلیل آن‌كه دیر یا زیاد شام می‌خورند یا دیر می‌خوابند رغبتی به بیدار شدن در سحر و خوردن سحری ندارند.شاید نخوردن سحری در زمان‌هایی كه روز‌ها كوتاه‌تر است، مشكلی به دنبال نداشته باشد، اما در روزهای فعلی كه طول روزه‌داری 16 تا 17 ساعت است، حذف این وعده توان و طاقت فرد را كاهش می‌دهد.به دلیل آن‌كه بدن نمی‌تواند به مدت طولانی كربوهیدرات در خود ذخیره كند؛ افرادی كه سحری نمی‌خورند، دچار افت قند خون، كاهش كارایی مغزو بی قراری شده و در نتیجه فعالیت‌های فكری و ذهنی روزانه دچار اختلال خواهد شد.

غذاهای مناسب سحر

بهتر است وعده سحری مانند یك وعده ناهار متوسط یا یك صبحانه كامل باشد. غذاهای چرب، شور، سرخ شده، انواع نوشابه و آبمیوه‌های پر شكر را از این وعده حذف كنید. از آنجا كه دریافت كالری و پروتئین نوجوانان نباید در طول این ایام تغییر كند باید هر سه وعده غذایی استفاده شود.بهترین راه این است كه وعده ناهار در سحر، صبحانه در افطار و حدود یك تا2 ساعت پس از افطار شام سبك و كاملی مصرف شود.

سحری را با عجله نخورید

برای پرهیز از عجله هنگام خوردن سحری نیم تا یك ساعت زودتر از خواب برخیزید تا زمان كافی برای تهیه یا گرم‌كردن و میل نمودن غذا داشته باشید. آرامش در غذا خوردن به هضم و جذب بهتر غذا كمك می‌كند. بعد از وعده سحری هم بلافاصله با شكم پر نخوابید.این كار فشار وارده به سیستم گوارشی را مضاعف كرده و باعث كسلی طی روز می‌شود. بهترین وقت خوابیدن هنگامی است كه هضم معده انجام شده و غذا از دهانه معده عبور كرده است. این عملكرد نیم ساعت تا سه ربع طول می‌كشد.

راه‌های رفع تشنگی

در وعده سحر به همراه غذا از سوپ و سالاد سبزیجات بدون سس استفاده كنید. بهترین گزینه سالاد كاهوست. میوه و سبزی‌هایی كه درصد آب بیشتری دارند، به ترتیب كاهو، كرفس، خیار، هندوانه، كلم بروكلی آبپز، اسفناج، لوبیا سبز، هویج و غلات است.این سبزی‌ها به علت مواد فیبری می‌توانند مقداری آب را درون خود ذخیره كرده و در ساعات روزه‌داری بتدریج آب ذخیره خود را رها كرده و در رفع عطش فرد در ساعات روزه‌داری و همچنین پیشگیری از یبوست موثرباشند. مصرف میوه و سبزی در فاصله افطار تا سحر توصیه می‌شود.از خوردن غذاهای شور، تند و و مواد گوشتی هم در وعده سحر اجتناب كنید. پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت قرمز به دلیل آن‌كه به صورت اوره دفع می‌شوند نیاز به مقادیر زیادی آب دارند و طلب نوشیدن را در شما افزایش می‌دهند. البته می‌توانید از مخلوط پروتئین حیوانی و گیاهی همچون انواع خوراك گوشت و حبوبات استفاده كنید. این غذا شما را سیر می‌كند و از همه مهم‌تر پروتئین مورد نیاز بدن نوجوان را تامین می‌كند.

آب زیاد ضرر دارد

به خاطر داشته باشید مصرف زیاد آب در وعده سحر نه‌تنها از تشنگی نمی‌كاهد، بلكه با رقیق كردن آنزیم‌های گوارشی باعث سوءهاضمه و دیگر مشكلات گوارشی می‌شود. این را هم بدانید نوشیدن چای و قهوه به اندازه آب خالص، نیاز بدن را به آب تامین نخواهد كرد. از همه مهم‌تر به دلیل آن‌كه مدر هستند، در همان ساعات اولیه روز آب زیادی را ازطریق كلیه‌ها دفع می‌كنند.

پرخوری در افطار ممنوع

نوشیدن یك لیوان شیرگرم به همراه چند عدد خرما و خوردن چند لقمه كوچك نان و پنیر و گردو یا استفاده از شیربرنج و فرنی كم شیرین در وعده افطار، باعث كاهش موقت حس گرسنگی می‌شود و اشتهایتان را تا یكی دو ساعت دیگر برای خوردن شامی كامل تعدیل می​کند. در صورتی كه نوجوان در وعده افطار تمایل زیادی به خوردن آش رشته، حلیم پرچرب، زولبیا و بامیه، حلوا، شله زرد و دیگر غذاهای چرب و شیرین داشت بهتر است از او بخواهید كه به مصرف كم این غذاها بسنده كند.

روزه‌اولی‌های كم‌اشتها

والدین می‌توانند مغزهای مختلف پسته، بادام، گردو و... را با مقدار كمی شكر آسیاب كرده و هنگام سحر یا افطار به فرزند خود بدهند. از آنجا كه نوجوانان در سن رشد هستند و استخوان‌هایشان نیاز به كلسیم دارد، مصرف یك تا دو لیوان شیر یا معادل آن ماست یا غذاهایی چون فرنی و شیربرنج كم‌شیرین توصیه می‌شود. همچنین می‌توانید با مخلوط‌كردن پودر مغزها با شیر حریره‌ای مغذی و سرشار از پروتئین و كلسیم تهیه كرده و در اختیار نوجوانتان قرار
دهید.

دستگاه گوارش نیاز به مرخصی دارد

مزایای روزه‌داری بركسی پوشیده نیست و انسان از نظر عقلانی قادر به درك آن است. بنا به گفته متخصصان، خوردن وعده‌های غذایی، ریزه‌خواری و خوردن میان‌وعده‌ها و البته عادات بد غذایی همچون پرخوری در طول یك‌سال از جمله عواملی است كه می‌تواند دستگاه گوارش ما را با مشكلاتی روبه‌روسازد.در واقع این دستگاه در طول شبانه‌روز به تعداد دفعاتی كه می‌نوشیم و می‌خوریم، مرتب در حال تجزیه و تحلیل تركیبات غذایی و ذخیره و تبدیل آن به انرژی است. استمرار این عملكرد در درازمدت می‌تواند موجب خستگی و اختلال در روند طبیعی این دستگاه شود. پس علاج واقعه قبل از وقوع آن عقلانی‌تر است.علاج آن هم بنا به حكم الهی فرستادن دستگاه گوارش به مرخصی سالانه و استراحت دادن به آن است. در حقیقت با یك ماه روزه گرفتن سیستم گوارشی ما برای گذران یك‌سال فعالیت پیچیده آماده می‌شود. البته به شرطی كه در ساعات بین افطار تا سحر با پرخوری و تحمیل فشارهای مضاعف به دستگاه گوارش، كم خوری این ماه را جبران نكنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha