چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 53287
سلامت نیوز : این بیماری عوارض متفاوتی دارد. اغلب در سنین نوجوانی بروزکند، اما گزارش‌هایی نیز درباره ابتلای برخی مردان مسن حتی در سنین بالای 40 و 50 سال هم ـ گرچه بندرت ـ دیده شده است.

گاهی با درد همراه بوده و معمولا بدون درد است. در برخی موارد با آسیب‌های جدی روبه‌روست و در بعضی مواقع با نمودهای كم‌ضرر.از این لحاظ كه این بیماری شكل و علامت و نتایج مشخص و معلومی ندارد به نظر می​رسد بیراه نیست اگر نام و عنوان آن را واریس اغلب ناجوانمردانه‌ای برای مردان كم و​بیش جوان‌تر بدانیم.به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ برای آن‌كه این بیماری را بهتر بشناسید باید بدانید كه واریكوسل در واقع نوعی واریس است. سیاهرگ‌ها یا همان عروق وریدی در كیسه بیضه (اسكروتوم) پرخون و سیاه می‌شوند​.

دو نوع واریكوسل اولیه و ثانویه را پدید می‌آورند. عواملی كه​باعث ایجاد نوع اولیه واریكوسل می‌شوند هنوز ناشناخته‌اند، اما بیشتر در سمت چپ بیضه بروز می‌كند.در نوع دوم كه حاصل شیوع و بزرگ‌شدن توده‌ها و تومورهای بدخیم شكمی است، عروق اطراف بسته می‌شو​د و به همین دلیل هم،​ اثری كه بر نابارورسازی مردان دارد، باید سریعا​ درمان ​شود.گاهی درد و نامتقارن‌بودن بیضه‌ها علامت خوبی برای تشخیص آن است، اما از آنجا كه معمولا علائم خاصی ندارد و فقط پزشك متخصص و دقیق می‌تواند حین معاینه آن را تشخیص دهد، خوب است در ​نوجوانی و جوانی هر چند گاه یك بار برای بررسی احتمال ابتلا به واریكوسل نزد پزشك متخصص مجاری ادرار و دستگاه تناسلی مردان رفت.در مواردی ​از طریق لمس و تشخیص توده‌ای بزرگ و كلاف مانند در بالای بیضه نیز می‌توان متوجه یا حداقل به واریكوسل مشكوك شد، اما بهترین راه تشخیص و اطمینان از ابتلا به این بیماری انجام سونوگرافی كیسه بیضه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha