چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 53288
سلامت نیوز : او دنیا و ادبیات خودش را دارد و از مشكلات سنگین زندگی و بویژه مرگ تصویری در ذهنش نیست. اما این مرحله هر چقدر هم دشوار، باید پشت سرگذاشته و سوال‌های كودك به درستی پاسخ داده شود.

وقتی كودك درباره پدر یا مادرش می‌پرسد، ده‌ها جواب مختلف وجود دارد كه معمولا در این شرایط از بزرگ‌ترها می‌شنود: «مامانت رفته پیش خدا!»، «مامان رفته مسافرت»، «بابا وقتی خوابی برمی‌گرده»، «خدا بابات رو دوست داشت، برده پیش خودش» و....به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این جواب‌ها شاید از نظر بزرگ‌ترها بهترین پاسخ باشد، ولی متخصصان می‌گویند به هیچ وجه نباید در مورد مرگ والدین به كودكان دروغ گفته شود؛ در واقع بیش از هر چیز نحوه برخورد پدر یا مادری كه پس از مرگ همسرش باید موقعیت جدید زندگی را برای كودك توضیح دهد، مهم است.

بنابراین یادتان باشد، در چنین موقعیتی گفتن جملاتی مانند «خدا او را از ما گرفته است» یا این‌كه «خدا خواست پدرت پیش او برود» بسیار اشتباه است. با این كارها نه تنها به كودك دروغ می‌گویید، بلكه او نیز متوجه مفهوم حرف شما نمی‌شود.پدر یا مادر معمولا در این شرایط می‌خواهند مفهوم پرواز روح به سمت خدا را برای كودك توضیح دهند، ولی كودك متوجه حرف آنها نمی‌شود و قطعا برداشت اشتباهی خواهد داشت.بهترین كار این است كه در حد درك و شناخت كودكان، برایشان توضیح دهید چه اتفاقی افتاده و چرا پدر یا مادرش دیگر پیش او نیست. با این‌كه این مساله بسیار عمیق است و درك آن برای كودك كاری دشوار خواهد بود، ولی به طور حتم می‌توان این مساله را برای كودك توضیح داد. یقین بدانید این روش بهتر از سایر شیوه‌هاست.

علاوه بر این، هیچ وقت و در هیچ شرایطی به كودك نگویید «او برمی‌گردد» یا این‌كه «به سفر رفته است». با گفتن این حرف‌ها فقط كودك را چشم انتظار پدر یا مادری می‌گذارید كه هیچ وقت قرار نیست برگردد و همین انتظار می‌تواند مشكلات زیادی را برای كودك و آینده او ایجاد كند.نخستین مشكلی كه پیش می‌آید اطمینان نكردن كودك به والدی است كه باید بقیه عمرش را كنار او سپری كند و تنها پناهش شده است.بنابراین همیشه واقعیت را به كودك بگویید و برایش توضیح دهید كه مادر یا پدرش دیگر در جمع آنها نیست. البته پس از گفتن این مطلب، باز هم ممكن است كودك سوالات جدیدی بپرسد و بخواهد بداند چرا این وضعیت پیش آمده است.

یكی از بهترین توضیحاتی كه برای پاسخ به سوالات بچه‌های بزرگ‌تر از شش سال می‌تواند استفاده ‌شود، مساله دست و دستكش است؛ می‌توانید یك دستكش دستتان كنید و حركات دست و دستكش را به كودك نشان دهید. سپس دستكش را خارج كنید و از كودك بخواهید به بی‌حركت ماندن آن توجه كند. با این توضیحات می‌توانید مفهوم جسم و روح را برای كودك توضیح دهید و به او بگویید روح مادر یا پدرت پرواز كرده است.

البته این مساله به اعتقادات خانواده هم بستگی دارد و با توجه به آن می‌توانید بهترین توضیحات را به فرزندتان ارائه دهید.در مورد بچه‌های كوچك‌تر هم باید با توجه به درك و شناخت آنها، برایشان توضیح دهید كه مادر یا پدرش دیگر در جمع آنها نیست و هیچ وقت هم برنمی‌گردد ولی باید به او اطمینان دهید كه اگر كاری داشته باشد، شما برای انجام آن حاضر خواهید بود.در واقع در این شرایط معرفی كردن فردی به عنوان جایگزین قدرتمند و توانا نقش مهمی در روحیه كودك دارد؛ به این معنی كه او هیچ وقت نباید از تنها ماندن در زندگی بترسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha