چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 53295
سلامت نیوز :  همین نخوردن‌ها زمینه بیماری‌های آینده را فراهم كرد و وقتی چند سال بعد، او را می‌دیدی محال بود بشناسی. او كاملا فرتوت و تكیده شده بود.

به عقیده كارشناسان تغذیه، در سالمندی رعایت اصل تنوع در برنامه ریزی غذایی و در عین حال توجه به عادات غذایی و شیوه زندگی فرد سالمند بسیار اهمیت دارد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ رژیم غذایی سالمند باید دارای مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و املاح بویژه كلسیم و آهن باشد. بی‌دلیل نیست كه در برنامه غذایی سالمندان باید لبنیات ، غذاهای گوشتی، سبزی‌ها و میوه‌ها گنجانده شود.

كم‌بخور، همیشه بخور

نادر رحمتی، كارشناس تغذیه و رژیم‌های درمانی درباره بی‌اشتهایی سالمندان و علاج آن می‌گوید: قدیمی‌ها نصیحت خوبی می​کردند كه می‌گفتند: كم‌بخور، همیشه بخور. رعایت این پند قدیمی، راز سلامت​ سالمندان است.وی به سالمندان توصیه می‌كند سه وعده غذایی و دو میان‌وعده را همیشه میل كنند، اما به میزان محدود و كنترل شده و متشكل از تمامی گروه‌های غذایی.

از امروز تا دیروز

سعیده خانم، بانوی 76 ساله‌ای است كه تناسب اندام خود را هنوز حفظ كرده است. او می‌گوید: راز این تناسب، تعادل است.وی می‌افزاید: وقتی جوان بودم، خیلی كار می‌كردم. خانه مادر شوهر زندگی می‌كردم و عروس كوچك بودم و خیلی از كارهای خانه به عهده من بود. به همین دلیل به قول قدیمی‌ها روی خورش‌هایم یك بند انگشت روغن داشت و می‌خوردیم و كار می‌كردیم و همه‌اش مصرف می‌شد، اما امروز خوراك من یك قطعه مرغ بخار‌پز یا كبابی با مقداری هویج و كرفس و یك ظرف سوپ كوچك است. امروز دیگر از آن غذا‌های چرب و شیرینی‌های خانگی خبری نیست. اگر بخواهیم سالم بمانیم باید متناسب با كاری كه می‌كنیم غذا بخوریم.

آنچه این بانوی سالمند می‌گوید، دقیقا توصیه‌ای است كه كارشناسان تغذیه هم برای ما دارند. وقتی كمتر فعالیت می‌كنید و سوخت و سازتان كاهش می‌یابد، كمتر بخورید.با افزایش سن، انرژی موردنیاز فرد كاهش می‌یابد و كم‌كم باید از شیرینی، غذاهای سرخ‌كرده یا پرچرب و نشاسته پرهیز كرد و مصرف میوه و سبزی‌های تازه برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز از جمله كلسیم باید پای ثابت سفره شما باشد.

برنامه‌ای برای تامین نیازهای غذایی

توجه به تغذیه در دوران سالمندی تا به آن حد اهمیت دارد كه مراكز بهداشت و درمان برنامه مدونی برای بهبود تغذیه در دوران سالمندی در دستور كار خود دارند.این برنامه كه با هدف تامین نیازهای تغذیه‌ای سالمندان جهت حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن طراحی شده است، از طریق ارتقای آگاهی پرسنل بهداشتی در خصوص اصول تغذیه صحیح در دوران سالمندی، نحوه برخورد با مشكلات و بیماری‌های شایع دوران سالمندی و ارتقای آگاهی سالمندان در خصوص اصول تغذیه صحیح در این دوران به بهبود تغذیه سالمندان كمك می‌كند.

پرسنل مراكز بهداشت آموزش دیده‌اند تا وضعیت تغذیه‌ای سالمندان را ارزیابی كنند و اصول تغذیه صحیح در دوران سالمندی را بدانند.آنان با بررسی شكایات شایع و بیماری‌های این دوران وظیفه دارند به سالمندان در خصوص اصول صحیح تغذیه در دوران سالمندی آموزش دهند.مردم می‌توانند با داشتن خواب كافی و منظم، مصرف متعادل غذا و تغذیه صحیح، نكشیدن سیگار و انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی، سالمندی بهتری را برای خود پیش‌بینی كنند. بنابراین بهبود شیوه زندگی می‌تواند تضمین‌كننده سلامت افراد در سالمندی باشد.

چاق، اما ضعیف

وقتی سن بالا می‌رود، در بدن ما چه اتفاقی می‌افتد و ما چگونه ضعیف، اما چاق می‌شویم؟از نظر تركیب بدنی، دو تا سه درصد توده بدون چربی بدن در هر دهه از زندگی از دست می‌رود. كاهش توده ماهیچه‌ای اسكلتی، قدرت ماهیچه‌ها را كم می‌كند. تغییرات در راه رفتن و تعادل، عملكرد فیزیكی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عوامل خطر بیماری‌هایی مزمن افزایش می‌یابد.

افزایش توده چربی بدن به موازات كاهش توده عضلانی، میزان متابولیسم را كاهش می‌دهد. سوخت و ساز پایه تقریبا 15 تا 20 درصد در طول زندگی كاهش می‌یابد و این تغییرات به كاهش نیاز به انرژی در سالمندان منجر می‌شود و در نتیجه كاهش فعالیت آنها، زمینه برای چاقی مساعد می‌گردد.اما فعالیت بدنی منظم علاوه بر تأمین سلامت بدن، میزان شیوع بیماری‌ها و همچنین میزان مرگ‌ومیر را در سالمندان كاهش می‌دهد.

مزه هم مزه‌های قدیم

شاید شنیده باشید كه سالمندان از طعم و مزه غذاهای قدیمی تعریف می‌كنند. آنها حق دارند. در دوران جوانی همه چیز برای آنها خوشمزه‌تر بود حتی همین قورمه‌سبزی كه الان می‌خورند، اما قدرت تشخیص طعم و مزه در آنهاست كه امروز با دوره جوانی‌شان فرق دارد نه طعم غذاها.عادات غذایی مطلوب و تغذیه درست در پیشگیری از​ برخی بیماری‌ها مؤثر است. بیهوده نیست كه تغذیه یكی از شاخص‌های اصلی و مهم ارتقای سلامت و امید به زندگی مطرح می‌شود

با شروع دوره سالمندی احساس طعم، بویایی، بینایی و لامسه كاهش می‌یابد. معمولا كاهش حس چشایی و بویایی در سالمندان شایع‌تر است.در مجموع سالمندی با تغییر در سلامت دندان‌ها، عملكرد دستگاه گوارش، سیستم قلبی ـ عروقی، كلیه‌ها، اعصاب، سیستم ایمنی و... همراه است.

آنچه می‌خورید، دوای درد شماست

متخصصان تغذیه معتقدند اگر تغذیه شما درست و اصولی باشد، همان دوای دردهای شما نیز هست.رعایت اصول تغذیه صحیح، سلامت و نشاط و راحتی را برای شما طولانی‌تر می‌كند و كمتر در معرض بیماری‌های شایع همچون فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت و پوكی استخوان قرار می‌گیرید. عادات غذایی مطلوب و تغذیه درست در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر است. بیهوده نیست كه تغذیه یكی از شاخص‌های اصلی و مهم ارتقای سلامت و امید به زندگی​است.

رازهای طول عمر

اگر می‌خواهید عمری طولانی همراه با سلامت داشته باشید، این نكات كلیدی را به خاطر بسپارید:

تعادل، كفایت، تنوع، كنترل انرژی و كالری دریافتی را با دقت در نظر بگیرید.

نوشیدن آب كافی را فراموش نكنید.

تعادل را در خوردن با​ تركیب مواد غذایی و میان وعده‌ها رعایت كنید.

گوشت‌ سفید را حداقل یكبار در هفته مصرف كنید.

از مصرف نمك و مواد غذایی شور خودداری كنید.

برای كاهش خطر دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سرطان‌ها مقادیر مناسبی از فیبر را از طریق حبوبات به صورت روزانه دریافت كنید.

هشدار

عواملی هست كه ممكن است به آن توجه نكنید، ولی شما و عزیزانتان را در معرض سوءتغذیه قرار می​دهد.

افسردگی، ضعف حافظه و سایر مشكلات روانی، اختلالات عصبی، فقر، اثرات داروها، تنهایی و سوگواری، مشكلات دهان و دندان و گوارش، اشكال در بلع، سختی آشپزی، بی‌اشتهایی و... اگر با چنین مشكلاتی درگیر هستید، هرچه سریع‌تر درصدد رفع آن بر آیید​. در غیر این صورت، سوءتغذیه شما را از پا در می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha