گروهی از دانشمندان اسپانیایی مدل بیولوژیکی آلگوریتمی جدیدی را ارائه کرده اند که به کمک آن می توان برخی ازنکات خاص توسعه جنینی را روشن کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانشمندان مرکز تحقیقات شیمی تئوریک پارک علمی بارسلونا مدلی را ارائه کرده اند که می تواند به عنوان ابزاری مفید برای تشخیص سیستم بیولوژیکی جنین در شیشه بکار رود.

نتایج این بررسی ها که در مجله PLoS One منتشر شده است، نشان می دهد که توسعه یک موجود زنده برپایه قوانین عمومی است که در کدهای ژنتیکی هر سلول نوشته شده است. این کدها توسعه عملکردهای تخصصی هربخش را در فرایند تقسیم سلولی نشان می دهند. این تغییرات با یک سری از ساختارهایی که مستقیما توسط سلول کنترل می شوند، همکاری می کنند.

این دانشمندان در این مدل علائمی را نشان دادند که توسعه الل ها را در پشه "دوروسفیلا" به عهده دارند. این الل ها همراه با سلولها عمل می کنند.

تاکنون هیچ روشی برای روشن کردن تفاوت های رفتاری سلولهای تخصصی در فرایند تقسیم سلولی وجود نداشت. اما اکنون این محققان با استفاده از شبیه سازی های رایانه ای عملکرد جدیدی را شناسایی کرده اند که ثبات این سیستم را نشان می دهد.

این محققان به منظور آزمایش این سیستم در حدود 45 هزار تقسیم سلولی در شیشه را مورد بررسی قرار دادند و با استفاده از این مدل جدید موفق به شناسایی 20 پارامتر مختلف مهم شدند که فرایند 91 درصد از موارد مورد آزمایش را کنترل می کردند.

این تحقیق فرضیه ای که را براساس آن شبکه ژن ها در طول تکامل جانداران باعث ثبات و شکل گیری جنین می شوند تائید می کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha