چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 53313

اجرای این طرح و برطرف كردن مشكلات آن دركوتاه‌مدت و بدون اشكال انجام شدنی نیست و اعتقاد اولیه بر این است كه صرفا نباید در پزشك خانواده مسئله درمان را مورد توجه قرار داد بلكه پیشگیری مهمترین مسئله‌ای است كه وزارت بهداشت و درمان باید در اجرای این طرح مد نظر قرار بدهد و به صورت جدی به آن رسیدگی كند.

پزشک خانواده و توزیع عادلانه سلامت؟
سلامت نیوز : یكی از آرزوهای مجلس و وزارت بهداشت و درمان اجرایی شدن طرح پزشك خانواده بود. در تمام كشورهای پیشرفته دنیا با اجرای این طرح توانسته اند سیستم بهداشتی – درمانی و عدالت در سلامت را كنترل كنند. در قانون پیش بینی شده است كه برنامه پزشك خانواده طی 5 سال د ركشور اجرایی شود و امیدواریم بتوانیم مشكلات فراروی این طرح را د ركشور به تدریج برطرف كنیم . اجرای این طرح و برطرف كردن مشكلات آن دركوتاه‌مدت و بدون اشكال انجام شدنی نیست و اعتقاد اولیه بر این است كه صرفا نباید در پزشك خانواده مسئله درمان را مورد توجه قرار داد بلكه پیشگیری مهمترین مسئله‌ای است كه وزارت بهداشت و درمان باید در اجرای این طرح مد نظر قرار بدهد و به صورت جدی به آن رسیدگی كند. اگر چه این طرح دارای مشكلاتی است اما باید خوشبینانه به آن نگاه و مشكلاتش را برطرف كرد . به همین منظور هفته آینده با حضور معاونت درمان وزارت بهداشت و وزارت رفاه قرار است طرح پزشكان متخصص مجددا در كمیسیون بهداشت مجلس بررسی شود و نقاط ضعف و ایرادات آن مطرح و بررسی شود چرا كه تا وقتی طرح بر روی كاغذ است و اجرایی نشده مشخص نیست ایراداتش چه مقدار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ برای رسیدن به عدالت اجتماعی ناچار هستیم به سمت اجرا كردن پزشك خانواده در كشور حركت كنیم و البته در این راه باید از كشورهایی كه موفق بوده اند الگو برداری كنیم. در طرح روستایی پزشك خانواده كه ابتدا دركشور اجرایی شد 85 مشكل وجود داشت كه به تدریج كاهش پیدا كرد اما در حال حاضر نگرانی ما برای اجرایی شدن سطح پزشكان متخصص است كه ممكن است اشكالاتی را در نظام ارجاع بیمار به سمت پزشكان متخصص و بیمارستان ها داشته باشیم. كمبود متخصص در بسیاری از شهرها یكی دیگر از نگرانی های كمیسیون بهداشت در خصوص پزشك خانواده است . در برخی از شهرها برخی متخصصان به تعداد انگشتان یك دست نیز نیستند كه با اجرایی شدن طرح بیماران به‌علت كمبود پزشك متخصص می بایست در نوبت انتظار طولانی بمانند. از سوی دیگر در طرح پزشك خانواده شهری حقوق و مزایای پزشكان شهری بیشتر از پزشكان روستایی است و این مسئله باعث كوچ پزشكان روستایی به سمت شهرها می شود برای حل این مسئله روز گذشته در گفت و گو با معاون وزیر رفاه تصمیم بر این شد كه این مشكل اصلاح شود به گونه ای كه درآمد پزشكان روستایی همتراز با پزشكان شهری و یا بیشتر از آنها تا به سمتی پیش برویم كه كوچ پزشكان از شهرها به سمت روستاها باشد نه بالعكس. با توجه به جمعیت 75 میلیونی كشورمان همه مردم باید توان دسترسی و برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی را داشته باشند این درحالی است كه به رغم همه فعالیت هایی كه در حوزه سلامت انجام شده هنوز موضوع سلامت جزو چهار اولویت اول دولتمردان قرار نگرفته و عدالت در سلامت مغفول مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha