سلامت نیوز : کوروش اعتماد در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان خاطر نشان کرد: برای سلامت دهان و دندان کودکان از بدو تولد و در دوره نوزادی وزارت بهداشت مسواک‌های انگشتی مخصوص شیرخواران را تهیه کرده و در سطح جامعه توزیع کردیم که مادر بتواند مسواک را روی انگشتش قرار می‌دهد و لثه‌های کودک را با آن تمیز می‌کند.

وی افزود: حتی قبل از اینکه دندان شیری کودک رشد کند باید مراقبت‌های بهداشتی آغاز شود وبرای آموزش این مسائل به مردم باید رسانه‌ها به کمک وزارت بهداشت بیایند.وی به برنامه دیگر مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: قبلاً برنامه دیابت شهری را در 6 کلانشهر تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز را از 3 سال پیش آغاز کردیم. و اکنون از طریق نرم‌افزاری به شهر‌های دیگر این برنامه را بسط دادیم و اکنون پرونده الکترونیک دیابت داریم که با وارد کردن کد‌ملی فرد سابقه دیابت وی قابل دسترس خواهد بود.

اعتماد گفت:‌ غربالگری دیابت شهری مادران در 15 یا 17 استان در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام است و بیماران پرونده الکترونیک دیابت و سیستم ارجاع دقیق به بیمارستان دارند. در این سیستم دیگر بیمار معطل نمی‌شود و سه ماه یکبار متخصص چشم و داخلی فرد را ویزیت می‌کند. اجرای این برنامه اتفاق خوبی است که در کشور رخ داده چرا که تاکنون مراقبت دیابت به دلیل نداشتن پرونده الکترونیک نقص داشت.رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت از راه‌اندازی سامانه ثبت سکته‌های قلبی در سطح 40 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و افزود: فقط 2 استان باقیمانده تا این سامانه در آنها هم راه‌اندازی شود.

اعتماد گفت: هر مریضی که سکته می‌کند و به بیمارستان مراجعه می‌کند حداکثر ظرف یک هفته اطلاعاتش به صورت آن لاین وجود دارد و وقتی به بیمارستان بعدی مراجعه کند اطلاعات بیمار موجود است.وی تاکید کرد: اکنون 30 تا 40 درصد بیمارستانهای آموزشی کشور و تمام بیمارستان‌های خصوصی به این سامانه وصل شده‌آند و احتمال می‌رود تا پایان سال به حدود 90 درصد پوشش برسد.وی راهکار پیشبرد ثبت سکته‌های قلبی را ملزم نمودن پرداخت خدمات بیمه‌ای پس از ثبت سکته‌های قلبی دانست و افزود: این امر یک تحول بزرگی است که بیمار به هر جا مراجعه کند پزشک به راحتی سابقه بیمار را در می‌یابد.

وی در ادامه از راه‌اندازی شبکه اجتماعی ژنتیک هم خبر داد و گفت: این شبکه برای ارائه سابقه خانوادگی بیمار و بیماری‌های ژنتیک اکنون در قزوین به صورت پایلوت در حال اجراست با این شبکه تمام بیماری‌های مربوط به ژنتیک در سابقه افراد ثبت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha