سلامت نیوز : معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشكی با اشاره به این كه اجرای طرح نظام ارجاع تا حدود زیادی به خروج از تخصص‌گرایی كمك كرده و پزشكان خانواده را در خط نخست درمان قرار می‌دهد، گفت: با این وجود و در صورت نیاز، بیمار به سطوح بالاتر درمان كه متخصصان هستند ارجاع داده می‌شود.

دكتر علی یزدانی در گفت‌و‌گو با (ایسنا)، با بیان این كه پزشكان عمومی بهترین افراد برای ورود به طرح پزشك خانواده و استقرار نظام ارجاع هستند، عنوان كرد: متاسفانه اجتماع به این گروه از پزشكان كم‌لطفی می‌كند، در حالی كه نباید فراموش كرد قشر پزشكی در ردیف افراد نخبه قرار می گیرند و حتی اگر به دلایل مختلف موفق به اخذ تخصص نشده باشند، باز هم قابل اعتماد هستند.وی با اشاره به این كه اگر طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع به درستی انجام شود به حل مشكلات نظام سلامت كمك شایان توجهی می‌كند، اظهار كرد: البته به نظر می‌رسد طرح پزشك خانواده كمی شتاب‌زده شروع شده است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشكی با اشاره به این كه اجرای طرح نظام ارجاع تا حدود زیادی به خروج از تخصص‌گرایی كمك كرده و پزشكان خانواده را در خط نخست درمان قرار می‌دهد، گفت: با این وجود و در صورت نیاز، بیمار به سطوح بالاتر درمان كه متخصص‌ها هستند ارجاع داده می‌شود.وی افزود: البته گرایش مردم به سمت تخصص‌گرایی بیشتر در شهرهای بزرگ به چشم می‌خورد. جمعیت زیادی از كشور ممكن است حتی به پزشك عمومی نیز دسترسی نداشته باشند.یزدانی با اشاره به این كه قطعا اجرای كامل طرح پزشك خانواده زمان‌بر خواهد بود، گفت: لازم است بر روی نتایج حاصل از اجرای پایلوت این طرح تمركز و فكر بیشتری صورت پذیرد تا معایب برطرف شوند.

رشد تعرفه 20 درصدی تكافوی هزینه‌های درمان را نمی‌كند

وی در ادامه ضمن انتقاد از روند تعیین تعرفه‌های درمان اظهار كرد: تعرفه 20 درصدی به هیچ وجه كفایت نمی‌كند. زیرا جامعه پزشكی بویژه دندانپزشكان تنها با تورم اقتصادی كه در تامین مایحتاج زندگی نمود پیدا می‌كند، مواجه نیستند و باید با تورمی كه مشكل‌ساز شده است نیز مقابله كنند.یزدانی ادامه داد: اگر قیمت اقلام دندانپزشكی را در سال گذشته با زمان فعلی مقایسه كنند روشن می‌شود كه نرخ افزایش هزینه‌های دندانپزشكی بسیار بالاتر از 20 درصد خواهد شد. در برخی زمان‌ها اقلام مصرفی دندانپزشكی بیش از صددرصد رشد را نشان داده‌اند و 20 درصد افزایش تعرفه منصفانه‌ای نیست و لازم است واقعی دیده شود. می‌‌توان از چندین واردكننده درباره افزایش قیمت تجهیزات وارداتی سوال كرد.

كمیاب شدن تجهیزات دندانپزشكی و حركت به سمت گسترش بازار سیاه

به گفته معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشكی اكثر تجهیزات دندانپزشكی وارداتی هستند، ضمن آنكه بخشی از آنها كمیاب هم شده‌اند و كمیاب شدن تجهیزات دندانپزشكی، جامعه پزشكی را به سمت دلال‌بازی و ایجاد بازار سیاه سوق می‌دهد.وی با بیان این كه مشكلات واردات كم نیستند، عنوان كرد: بسیاری اقلام دندانپزشكی به راحتی وارد نمی‌شوند، زیرا ارز بانكی هنوز هم به راحتی در اختیار واردكنندگان قرار نمی‌گیرد و بسیاری مجبور می‌شوند به صورت چمدانی از اجناس را وارد كنند و یا وجه نقد را با چمدان به خارج از كشور منتقل كرده و اجناس را خریداری كنند. آن‌چه مسلم است شرایط با سال گذشته بسیار تفاوت كرده است و افزایش قیمت‌ها بیش از 20 درصد تمام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha