پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲

اعتیاد زنان، آسیب اجتماعی پنهان اما ریشه‌داری است كه آسیب‌های دیگران را در پی دارد. اما زنان بیشتر به چه موادی اعتیاد پیدا می‌كنند؟ چرا زنان به سمت اعتیاد می‌روند؟ اعتیاد زنان خطرناك‌تر است یا مردان؟

سلامت نیوز : اعتیاد زنان، آسیب اجتماعی پنهان  اما ریشه‌داری است كه آسیب‌های دیگران را در پی دارد. اما زنان بیشتر به چه موادی اعتیاد پیدا می‌كنند؟ چرا زنان به سمت اعتیاد می‌روند؟ اعتیاد زنان خطرناك‌تر است یا مردان؟

اعتیاد زنان خطرناك‌تر است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ اعتیاد معضل خطرناكی است و در اصل فرق چندانی به لحاظ ماهیت خطرزا بودن میان اعتیاد مردان و زنان وجود ندارد و به هر حال در هر دو جنس ایجاد آسیب و خطر می‌كند. آنچه اعتیاد زنان و مردان را از هم متمایز می‌كند، تاثیری است كه بر اطرافیان می‌گذارد و از آنجا كه خانم‌ها نقش مادر را ایفا می‌كنند و این نقش گرداننده خانواده است، بنابراین اعتیاد خانم‌ها آسیب بیشتری به خانواده وارد می​کندو از آنجا كه در نظام‌اجتماعی ما زن تابع مرد خانواده است، بیشتر با اعتیاد مرد كنار می‌آید و سعی در ترك دادن او می‌كند. در حالی كه درباره اعتیاد زنان كمتر مردی دیده می‌شود كه حاضر به ادامه زندگی با همسر معتاد خود باشد و بلافاصله از او جدا می‌شود، مگر آنكه خود مرد عامل اعتیاد زن باشد.

مخدری كه با ادعای لاغری آمد

اولین ماده‌ای كه زنان معتاد جذب آن می‌شوند «شیشه» است. در واقع ابتدا زنان این ماده مخدر را شناسایی كرده و سپس مردان جذب آن شدند. آن موقع تبلیغ می‌كردند كه شیشه خاصیت لاغركنندگی دارد، زیرا با توجه به مواد تشكیل‌دهنده‌اش سبب كشیده شدن آب بدن و لاغری كاذب می‌‌شود و برخی از خانم‌ها كه دغدغه چاقی را داشتند با تبلیغات كاذب، جذب این ماده مخدر شدند و پس ازچند بار مصرف دچار حالت‌های اعتیادآور شده و به یكباره به آن اعتیاد پیدا كردند. این ماده به دلیل اینكه در مجاورت حرارت مانند یخ بخار می‌شود به نام «آیس» نیز مشهور است. پس از مصرف، فرد احساس سرحالی، سرزندگی موقتی، پرحرفی و بی‌قراری دارد و این مواد مضر باعث كاهش خواب می‌شود. كسی كه شیشه مصرف می‌كند،  اگر فرد خوشحال باشد بعد از مصرف شیشه خوشحال‌تر می‌شود و اگر ناراحت باشد، بعد از مصرف آن این ناراحتی تشدید می‌شود. زیرا شیشه این خاصیت را دارد كه به احساس فرد شدت می‌بخشد و نكته مهم دیگری كه درباره مصرف شیشه وجود دارد این است كه شیشه باعث افزایش فعالیت بدنی شده و با تحریك بسیار سبب لاغری فرد می‌شود. اما این ماده آن‌قدر مضر است كه طی چند سال فرد را به سمت از كار افتادن تمام ارگان‌ها و مرگ می‌برد.

توهم‌زایی در حداكثر

ماده‌ای دیگر كه بیشتر زنان به سمت آن كشیده می‌شوند ماده توهم‌زای «ماری‌جوانا» است. ماری‌‌‌جوانا بوی بسیار تندی  دارد و عموما برای كشیدن در پیپ یا سیگارهای دست‌پیچ استفاه می‌شود. ماری‌‌جوانا در عین حال كه موجب سرخوشی ظاهری و  كاذب می‌شود، هوشیاری و خودآگاهی فرد را بر هم زده و او را دچار  مشکل درک و مشکل در تعادل، افزایش ضربان قلب و تنفس و گیجی می‌كند. معمولا زمانی كه ماری‌جوانا در جمع مصرف می‌شود افراد تمایل به پرحرفی و خنده‌های بیش ازحد ظاهری دارند و این آثار تا چند ساعت پایدار می‌ماند و با مصرف مقادیر بسیار زیاد، توهمات و احساسات پارانویا نیز در فرد ظاهر می‌شود.

خانم‌های تنها بیشتر در خطر هستند

اعتیاد زنان عوامل مختلفی دارد؛ دسته‌ای از زنان به دنبال اعتیاد همسران خود به سمت مواد مخدر كشیده می‌شوند؛ در واقع مردان معتاد بیشتر همسران خود را معتاد می‌كنند. دسته دوم آنهایی هستند كه تنها زندگی می‌كنند و بیشتر برنامه‌ای برای زندگی خود ندارند و به دلیل پایین بودن اعتمادبه‌نفس و افسردگی به دنبال اعتیاد می‌روند. عواملی مانند بی‌هدف بودن در زندگی، فقدان تفریحات سالم و نبود دورنمای ایده‌آل برای ادامه زندگی در هر دو جنس از عوامل مهم اعتیاد به شمار می‌آید. فرد دچار این نگرش می‌شود كه اگر نمی‌توانم در دنیای واقعی به آرامش دست پیدا كنم، در دنیایی خیالی و توهمی به آرامش برسم، هرچند كه موقت باشد. در نتیجه این حالت تحمل بدن فرد رفته‌رفته بیشتر می‌شود و مدام باید مصرف را بیشتر كند تا به آرامش خیالی دست پیدا كند و درنتیجه مصرف بیشتر فرد را كاملا مبتلا و معتاد می‌كند.

اعتیادی كه پنهان می‌ماند

درباره اعتیاد زنان در جامعه ما آمار قطعی و روشنی وجود ندارد. برخی از وجود 60هزار زن معتاد در كشور خبر داده و برخی از آمارها 150هزار نفر را گزارش كرده‌اند. ما در صورتی می‌توانیم آمار قطعی ارائه دهیم كه منبع مستند آن را در دسترس داشته باشیم. اما یك زن و دختر معتاد در جامعه ما كمتر برای درمان مراجعه کرده و بیشتر اعتیاد خود را مخفی می‌كنند، بنابراین با توجه به این مسائل بخش عمده‌ای از اعتیاد زنان مخفی باقی مانده و ارائه آمار در این زمینه كار بیهوده‌ای است.

مشكل بازگشت

ترك بسیاری از مواد مخدر مانند تركیبات كوكائین به طور كلی احتیاج به درمان خاصی ندارد و كافی است مصرف آنها را قطع كنیم ولی برخی دیگرکه  حاوی تركیبات تریاك است پس از ترك به بدن فرد، عضلات و ماهیچه‌ها درد و فشار وارد می‌كند و نیاز است كه تحت یك كنترل خاص ترك شود. با وجود تمامی این مسائل در لحظه‌ای كه مواد نباشد به هر نحوی ترك صورت می‌گیرد؛ منتهی چیزی كه باعث می‌شود افراد دوباره معتاد شوند بازگشت است. خیلی افراد به راحتی ترك می‌كنند كمااینكه عده‌ای از معتادان برای اینكه سطح تحمل بدن خود را نسبت به ماده مخدر پایین بیاورند تا مواد بر بدن آنها بهتر اثر كند، ترك موقتی می‌كنند. مشكل اصلی بازگشت به اعتیاد است كه این امر صورت نمی‌گیرد  مگر با اصلاح شیوه زندگی فرد و تغییر آن؛ یعنی برای فرد كاری انجام دهیم كه دیگر سراغ اعتیاد نرود.به عقیده من فردی كه می‌خواهد ترك كند باید انگیزه قوی داشته باشد، به طور مثال فردی كه سیگار می‌كشد به هیچ طریقی ترك نمی‌كند ولی به محض اینكه همسرش نشان ‌دهد كه از بوی سیگار او متنفر است آن فرد سیگار را ترك می‌كند، زیرا انگیزه‌ای جایگزین پیدا می‌كند. درباره مواد مخدر هم به همین صورت باید فرد انگیزه درونی و جایگزین پیدا كند.متاسفانه تبلیغات كاذب مواد مخدر در زمینه‌های گوناگون مسبب اعتیاد گروهی از زنان در جامعه ماست. این تبلیغات در زمینه‌‌های مختلف اثربخشی موادمخدر را مطرح می‌سازد؛ از تاثیر این مواد در لاغری و زیبایی گرفته تا درمان سردمزاجی، دیابت و افسردگی. در مورد سردمزاجی جنسی شاید بتوان گفت مخدرها تاثیر زودگذر دارند ولی این تاثیر موقتی است و شاید در چند بار اول مصرف رخ دهد. پس از آن، علاوه بر اعتیاد، فرد برای  همیشه سردمزاج باقی خواهد ماند.

فرزندان مادران معتاد سالم نخواهند بود

ماده مخدر به سرعت از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود به خصوص تركیبات حاوی تریاك مانند هروئین، كراك، شیره و داروهای متادون به راحتی از جفت عبور می‌كند. دیده می‌شود نوزادانی كه مادران مبتلا دارند پس از تولد ناآرام بوده و زمانی آرام می‌گرفتند كه دود تریاك به آنها دمیده می‌شد، در نتیجه این كودكان دچار اعتیاد ناخواسته‌ای می‌شوند كه از مادران‌شان به آنها رسیده است.نوزادان زنان معتاد بیشتر جثه كوچك‌تری دارند و دچار اختلال‌های رشدی می‌شوند. درباره ترك و درمان زنان باردار توصیه می‌شود كه زیر نظر پزشك متخصص رفته‌رفته ترک کنند، زیرا ترك یكباره خود مشكلات بیشتری بر سلامت نوزاد و مادر بر جای می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha