پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 53351

عفونت اچ.آی.وی (HIV) و ایدز یک همه‌گیری جهانی است که موارد ابتلای آن از تمام کشورها گزارش شده است. تاکنون پیشگیری به عنوان تنها راه مقابله با این بیماری شناخته شده است.

چگونه از ابتلا به ایدز در امان بمانیم؟

سلامت نیوز : عفونت اچ.آی.وی (HIV) و ایدز یک همه‌گیری جهانی است که موارد ابتلای آن از تمام کشورها گزارش شده است. تاکنون پیشگیری به عنوان تنها راه مقابله با این بیماری شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ اچ آی وی از هر دو طریق تماس با جنس مخالف و موافق، از طریق تزریق خون و فرآورده‌های خونی و از مادر آلوده به جنین در دوران بارداری، حوالی زایمان و یا از طریق تغذیه با شیرمادر سرایت می‌کند.تقریبا پس از 20 سال بررسی، شواهدی دال بر اینکه اچ آی وی از طریق تماس های تصادفی سرایت یابد یا اینکه ویروس بتواند توسط حشرات مثلا با گزش پشه ها منتقل شود، وجود ندارد.

پیشگیری؛ چرا و چگونه؟

در حال حاضر بیماری ایدز هیچ گونه درمان شناخته شده ای ندارد، هیچ واکسنی برای آن کشف نشده و هیچ روش اثبات شده ای هم برای از بین بردن قدرت آلوده کنندگی ناقلین اچ آی وی یافته نشده است. بنابراین تا کنون تنها راه حل مشکل ایدز، پیشگیری است. با انجام اقدامات پیشگیرانه تا حدی می توان انتشار عفونت را در جوامع محدود ساخت.مرکز تحقیقات ایدز ایران با شعار "دسترسی به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است" و بر اساس دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت راهکارهای زیر جهت پیشگیری از ابتلا به ایدز ارائه داده است:

پیشگیری از انتقال عفونت از طریق بریدگی پوست و تزریق

- باید از هر نوع تزریق، مگر در مواردی که نیاز مبرم وجود دارد پرهیز شود.

- از دریافت خدماتی مانند ختنه،سوراخ کردن گوش، تاتو، خالکوبی، حجامت و ... که به روش های غیربهداشتی و توسط افراد غیرمجاز انجام می گیرد، خودداری کنید.

- از مصرف سرسوزن و سرنگ و وسایل شخصی نظیر تیغ، مسواک و غیره بصورت مشترک بپرهیزید.

- کسانی که مواد مخدر تزریقی استفاده می کنند و قادر به عدم استفاده از این مواد نیستند باید سرسوزن ها و سرنگ های استریل تهیه کنند و یا از چگونگی ضدعفونی کردن وسایل مربوط به تزریق آگاه شوند.

پیشگیری از انتقال جنسی

پایبندی به اصول اخلاقی، خانواده و باورهای دینی و اجتناب از بی بند و باری‌های جنسی در کاهش رفتارهای خطرساز موثر است.

پیشگیری از انتقال عفونت از مادر به کودک

زنان مبتلا به عفونت اچ آی وی می توانند با روش های زیر خطر انتقال بیماری به فرزندشان را کاهش دهند:

- مصرف داروهای ضد اچ آی وی در زمان بارداری ( بعد از سه تا چهار ماه اول)

- مصرف داروها در هنگام زایمان

-انتخاب زایمان سزارین

- درمان نوزاد متولد شده با داروهای ضد اچ آی وی

-عدم تغذیه با شیر مادر مبتلا

پیشگیری از انتقال از طریق خون

در حال حاضر خطر انتقال اچ آی وی از طریق فرآورده‌های خونی بسیار کمتر شده اما بهتر است از انتقال خون و فرآورده‌های خونی جز در موارد اورژانس و بسیار ضروری خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha