پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 53385
سلامت نیوز : بدن انسان هر روز مشغول نوسازی و بازسازی اعضا و بافت های مختلف است و به عبارتی هر روز نو می شود. در این مطلب به چگونگی نوسازی سلولی در بعضی از اعضای بدن و مدت زمان آن پرداخته شده است.

جداره معده؛ ۵روزه:جداره معده نقش کلیدی در هضم غذا دارد. سلول های خاص، اسید و آنزیم های کاهش دهنده میزان پایین PH معده را تولید می کند. این سلول های خاص مخاط محافظ را نیز ترشح می کند که جداره معده را از فرسوده شدن در مقابل اسید معده محافظت می کند. جداره معده، هر ۵ روز از نو تولید می شود.

پرز چشایی: هر ۱۰ روز:هر چند پرزهای چشایی ریز است اما کار آن ها زیاد است. پرزهای چشایی دارای ده هزار موی ریز میکروسکوپی به نام «میکروویلی» است که طعم غذا را به مغز منتقل می کند. پرزهای چشایی هر ۱۰ روز جایگزین می شود اما با بالا رفتن سن این روند کند می شود و بعضی از آن ها نیز جایگزین نمی شود. بنابراین برای افراد مسن که تنها ۵هزار پرز چشایی دارند بعضی غذاها خوش مزه به نظر نمی آید.

مژه ها: ۲ ماه:مژه  به صورت و چشم زیبایی می بخشد، اما عملکرد دیگری نیز دارد. به همین دلیل است که به جز انسان، حیوانات زیادی نیز مژه دارند. مژه با گرفتن ذرات و خاک از چشم محافظت می کند و مانع خشک شدن آن می شود.به طور عموم، پلک بالا ۱۵۰ تا ۲۰۰ و پلک پایین ۷۵ تا ۱۰۰ تار مژه دارد. در کتاب گینس در سال ۲۰۰۷، بلندترین مژه با طول هفت سانتی متر به ثبت رسیده که از مردی به نام استوارت مولر است.

سلول های گلبول های قرمز؛ هر ۴ ماه:هر قطره خون حاوی میلیون ها گلبول قرمز است که اکسیژن را به سلول ها می  رساند. آهن موجود در مواد غذایی این روند را آسان تر می کند. به همین دلیل لازم است این ماده معدنی که در گوشت قرمز، ماهی، طیور، تخم مرغ و لوبیا موجود است، به میزان کافی مصرف شود. گلبول های قرمز، هر ۴ ماه بازسازی می شود.

سلول های کبد؛هر ۳۰۰ تا ۵۰۰ روز:کبد، عضو مهم پاک سازی بدن است و مسئولیت تصفیه خون را برعهده دارد. علاوه بر آن مواد شیمیایی موجود در بدن را سم زدایی می کند.از آن جا که این عضو مسئولیت سنگینی برعهده دارد، لازم است در آن به طور متناوب سلول های جدیدی تولید شود.

سلول های عضلانی دنده ها؛ ۱۵ سال

دنده ها از اعضای حیاتی مانند قلب و ریه محافظت می کند. دنده ها نیز از طریق رباط و عضله حمایت می شود. عضلات بین دنده ها به قفسه سینه اجازه می دهد هنگام تنفس منبسط و منقبض شود. این سلول ها طی ۱۵ سال دوباره از نو ساخته و جایگزین می شود.

منبع : خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha