"كامران باقری لنكرانی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی روز پنجشنبه گفت كه "موارد شیوع آنفولانزای پرندگان در ایران مربوط به پرندگان مهاجر بوده است".

وی در نشست معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور در تهران در گفتگو با  ایرنا افزود: بیماری آنفولانزای پرندگان در كشورهای همسایه ایران شایع شده است و مواردی از این بیماری كه در چند ماه گذشته در ایران مشاهد شد از پرندگان مهاجر بوده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی توضیحی در خصوص موارد انتقال آنفولانزای پرندگان مهاجر به پرندگان ایران" نداد، اما از معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور خواست تیم‌های بهداشتی خود را در استان‌ها و شهرهای مرزی مستقر كنند.

"لنكرانی" در خصوص بیماری‌های واگیر مشخصا به بیماری "وبا" و "مالاریا" اشاره كرد و گفت: طرح پزشك خانواده یكی از اقدامات اساسی و بنیادی جهت ارتقای سطح سلامت مردم است.

وی با بیان اینكه "در نتیجه اجرای این طرح ‪ ۳۵‬درصد ابتلای به بیماری مالاریا در كشور كاهش یافته است"، گفت: در خصوص مبارزه با بیماری وبا نیز اقدامات اساسی در سال گذشته انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: در نتیجه این اقدامات، شیوع بیماری وبا در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل كاهش چشمگیری داشته است.

"لنكرانی" با ارائه آماری از میزان شیوع بیماری وبا در ایران در سال گذشته گفت: در سال گذشته ‪ ۲۰‬نفر در كشور به بیماری وبا مبتلا شده‌اند كه نیمی از آنان افراد اتباع خارجی بودند.

وی گفت: خوشبختانه در چهار ماه نخست امسال این بیماری در كشور شیوع نیافته است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور دستور داد، همچنان اقدامات پیشگیرانه‌ای برای مقابله با وبا در استان‌ها اعمال كنند.

"باقری لنكرانی" اصول مهم مبارزه با بیماری وبا و پیشگیری از آن را "آموزش عمومی" دانست و گفت: آموزش به مردم در خصوص استفاده از آب آشامیدنی سالم، رعایت بهداشت فردی و توجه به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در پیشگیری از بیماری وبا موثر است.

وی با اشاره به اینكه "همه مشكلات بهداشت و درمان كشور را نمی‌توان با هزینه‌های مالی حل كرد"، گفت: آموزش عمومی، نظارت به محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی اصل مهم و كم هزینه برای كاستن از مشكلات بهداشت و درمان كشور است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha