بررسی‌ها نشان می‌داد که پنج زن (70ساله، دو نفر 35ساله، 31ساله و 38ساله) که در صف مرغ ایستاده بوده‌اند به‌دلیل ازدحام جمعیت با کولر گازی برخورد کرده و دچار برق‌گرفتگی شده‌اند.

سلامت نیوز: آیا از کنار خبر برق گرفتگی شهروندان در صف مرغ یا جیب بری در این صف ها به سادگی می توان گذشت؟ آیا این‌ها هشداری برای مسئولین نیست که تداوم وضعیت موجود می تواند چه بحران‌هایی را به همراه بیاورد؟

دور جدیدی از عرضه نامحدود مرغ منجمد در نمایشگاههای عرضه مستقیم و مرغ گرم در میادین میوه وتره بار بدون محدودیت آغاز شد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، مرغ منجمد با قیمت 4400تومان در نمایشگاه های عرضه مستقیم از 10 صبح تا 11 شب بدون محدودیت ادامه دارد.
این قیمت 250 تومان کمتر از قیمت های پیشین عرضه مرغ در نمایشگاه ها بود .
سئوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا با اتخاذ این تصمیم و عرضه نامحدود مرغ، صف های طویل مرغ کوتاه می‌شود؟
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این خصوص می گوید: در روزهای اول نمایشگاه مرغ گرم را با قیمت 4650 تومان توزیع می‌کردیم اما چون ازدحام زیاد بود احتمال خرابی مرغ وجود داشت لذا مرغ گرم را به سازمان میادین میوه و تره‌بار منتقل کردیم و به طور متوسط روزی 200 تا 250 تن مرغ گرم با همین قیمت در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
تمام اقداماتی که در این دوره زمانی برای کاهش قیمت مرغ صورت گرفته و سبب ساز ایجاد صف‌های طویل و اتفاقات ناخوشایندی در صف های مرغ شده است تنها توانسته است به کاهش هزار تومانی قیمت مرغ در بازار منجر شود چرا که پیش از اجرای این تصمیمات قیمت مرغ 8 هزار تومان در هر کیلو بود و حالا این رقم به 7 هزار تومان رسیده است .
اول مرغ بود یا تخم مرغ
ماجرای مرغ ماجرای تازه‌ای نیست و سریالی تکراری است . طی سال‌های اخیر بحران‌های مرغی و تخم مرغی فراوانی اقتصاد ایران را آزار داده است . درست یک سال پیش در همین روزها بود که قیمت تخم مرغ از مرغ بیشتر شد . واردات تخم مرغ از ترکیه و دیگر کشورها مسکن موقتی بود و اندکی قیمت تخم مرغ را پایین کشید اما سبب عادی شدن فضا نشد . قیمت تخم مرغ بعد از رسیدن به 9 هزار تومان دیگر سه هزار تومان و حول و حوش ان را ملاقات نکرد. بعد از یک سال بحران از تخم مرغ به بازار مرغ رسید و سبب شد قیمت مرغ منفجر شده و یک مرغ دو کیلویی در بازار حدود 16 هزار تومان قیمت پیدا کند .

پارسال بهار مرغ 2250 تومان بود
نگاهی به آمار و ارقام و گفته ها و شنیده‌ها نشان می‌دهد بحران مرغ امروزی نیست. فرودین ماه سال گذشته بود که مقدم نیا رییس اتحادیه سراسری مرغداران اعلام کرد که مرغداران به دلیل افزایش قابل توجه هزینه‌هایشان نمی‌توانند مرغ را با قیمت 2250 تومان به فروش برسانند و اگر قیمت به 2500 تومان برسد مشکل برطرف خواهد شد . قبل از آن در سال 1387 وقتی قیمت مرغ به 1500 تومان رسیده بود،رییس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:اگر این وضعیت ادامه یابد تولید کنندگان انگیزه ای برای تولید مرغ ندارند.در حال حاضر به ازای تولید هر کیلو مرغ زنده 300 تومان زیان می دهند.
یوسفی گفت:در ماه رمضان ( سال 1387) قیمت مرغ گران شد و دولت قیمت مرغ زنده را هر کیلو 1850 تومان اعلام کرد. اگرچه اتحادیه به قمیت اعلام شده اعتراض داشت ولی تا حدودی این قیمت منطقی بود.در این راستا کلیه اعضا موظف به فروش مرغ به قیمت مصوب شدند.
به گفته وی؛در شرایط کنونی با افزایش عرضه مرغ قیمت مرغ زنده کاهش یافته و دولت هر کیلو مرغ زنده را به قیمت 1570 تومان خریداری می کند.
وی خاطرنشان کرد: چرا در زمان افت قیمت مرغ سیاست‌های حمایتی از تولید کنندگان وجود ندارد در حالیکه با افزایش قیمت سیاستهای مختلف تنبیهی برای کنترل بازار فروش نظیر نظارت سازمان تعزیرات وجود داشت؟

جیب بری در صف مرغ/ برق گرفتگی و مرگ؟


طی روزهای گذشته اخباری در خصوص جیب بری در صفهای به هم فشرده مرغ منتشر شد . نیروی انتظامی هشدار ی در این زمینه اعلام کرد . انها که صف های به هم فشرده مرغ را دیده اند نیز می دانند که با این وضعیت صف ایستادن طبیعی است که احتمال سرقت افزایش یابد اما انچه کان دهنده است و تلاش ها برای به نتیجه رساندن صحت و سقم آن بی ثمر واقع شده ، خبر برق گرفتگی و فوت سه زن در صف مرغ است . حسن عباسی رئیس روابط عمومی اورژانس تهران در این خصوص به همشهری گفته است: ساعت 12:50پنجشنبه 29تیر‌ماه سال‌جاری گزارشی در اختیار اورژانس قرار گرفت که نشان می‌داد پنج زن در صف خرید مرغ با نرخ دولتی دچار حادثه شده‌اند. به همین‌خاطر امدادگران بلافاصله راهی محل حادثه در خاوران شدند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌داد که پنج زن (70ساله، دو نفر 35ساله، 31ساله و 38ساله) که در صف مرغ ایستاده بوده‌اند به‌دلیل ازدحام جمعیت با کولر گازی برخورد کرده و دچار برق‌گرفتگی شده‌اند. امدادگران اورژانس به سرعت چهار نفر از آنها را به بیمارستان بعثت نیروی هوایی و یکی از آنها را به بیمارستان هفتم تیر منتقل کردند. وی افزود:
امدادگران وقتی زنان را به بیمارستان رساندند، همه آنها در قید حیات بودند و گزارشی درخصوص وضعیت حالشان به ما اعلام نشده است.بنابر این گزارش اظهارات رئیس روابط عمومی اورژانس در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذاشته شایعه‌ای در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه سه نفر از حادثه دیدگان، جانشان را از دست داده‌اند. تلاش های خبرنگار قانون برای کسب اطلاع از بیمارستان بعثت در خصوص مصدومان حادثه نیز بی نتیجه ماند .

اظهار نظرهای جذاب، ماجراهای تکراری
مصباحی مقدم ، رییس کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از صف های طولانی برای خرید مرغ اعلام کرده است: ما در شرایط جنگی قرار نداریم که مردم برای خرید یک کالا صف های طولانی تشکیل دهند. آیا از کنار خبر برق گرفتگی  شهروندان در صف مرغ  یا جیب بری در این صف ها به سادگی می توان گذشت؟ آیا این ها هشداری برای مسئولین نیست که تداوم وضعیت موجود می تواند چه بحران هایی را به همراه بیاورد؟
از سوی دیگر احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده است که سیما صحنه های مرغ خوردن را در تلویزیون نشان ندهد .
ایت الله مکارم شیرازی نیز علام کرده است: داوطلبانه مرغ نمی خورد اما خوردن این کالا را تحریم نکرده است.
ماجرای سفره های مردم طی روزهای اخیر دستمایه اصلی خبرهاست . سفره هایی که کوچک شده است و تمامی اقدامات صورت گرفته هنوز نتوانسته است حداقل ثباتی را برای آن به ارمغان آورد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha