جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲
سلامت نیوز: كلسترول، ماده‌ای است از جنس چربی كه در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و در ساخت دیواره سلولی و برخی هورمون‌ها نقش مهمی ایفا می‌كند.

مولكول‌های چربی پس از جذب از روده در سیستم گردش خون توسط كلسترول حمل می‌شود. قسمت اعظم كلسترول در بدن و از طریق كبد ساخته می‌شود و بقیه آن با مصرف غذاهای پركلسترول و پرچرب وارد بدن می‌شود.

دو نوع كلسترول در خون وجود دارد: یكی «ال‌دی‌ال» است كه از آن به عنوان كلسترول بد نام برده می‌شود و دیگری «اچ‌دی‌ال» یا كلسترول خوب است. تاكنون تصور می‌شد، بالابودن میزان كلسترول خوب در خون، خطر سكته قلبی را به میزان قابل توجهی كاهش می‌دهد.

اما محققان آمریكایی پس از آزمایش‌های مكرر به این نتیجه رسیدند برخلاف آنچه تاكنون تصور می‌شده است، بالابودن كلسترول خوب، خطر سكته قلبی (انفاركتوس) را كاهش نمی‌دهد.

همان‌طور كه می‌دانید، بالابودن كلسترول بد می‌تواند باعث انسداد عروق شود و از این رو منشأ تصلب شرائین و سكته قلبی باشد؛ اما برخلاف آنچه تاكنون محققان تصور می‌كردند، بالابودن كلسترول خوب، نمی‌تواند تاثیری در كاهش ابتلا به سكته قلبی داشته باشد.

اگر این فرضیه درست باشد كه پایین‌بودن كلسترول بد خطر ابتلا به حملات قلبی را كاهش می‌دهد، افزایش كلسترول خوب نمی‌تواند تاثیری در كاهش خطر سكته قلبی به دنبال داشته باشد.

دكتر كاتیرسان، سرپرست این گروه تحقیقاتی اظهار كرد: تحقیقات جدید روی صد هزار نفر انجام گرفته و نتایج نشان می‌دهد، ژن خاصی در بدن وجود دارد كه می‌تواند میزان كلسترول خوب را تا 10 درصد بالا ببرد در عین حال این ژن خطر سكته قلبی را 13 درصد كمتر می‌كند. تحقیقات بیشتر مشخص كرد كسانی كه میزان كلسترول خوب آنها بالاست، به همان میزان در معرض خطر سكته قلبی قرار دارند كه سایر افراد. این بار تحقیق گسترده‌تری آغاز شد كه تمركز آن روی 14 ژن موثر بر افزایش میزان كلسترول خوب خون بود.

در این تحقیق، افراد به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول 41 هزار نفر و گروه دوم 12 هزار و 500 نفر. گروه دوم اشخاصی بودند كه سابقه بیماری‌های قلبی ـ عروقی داشتند، اما برای بار دوم نیز نتایج مشخص كرد كه هیچ گونه كاهشی در خطر ابتلا به سكته قلبی در این افراد ـ كه ژن‌های مورد نظر را در خون خود داشتند ـ نسبت به سایرین مشاهده نشد.

در نهایت، این نتایج درمان‌هایی را كه قصد افزایش كلسترول خوب را با امید كاهش خطرات حمله قلبی دارد، زیر سوال می‌برد. از این رو محققان خاطرنشان می‌كنند، تحقیقات گسترده‌تری برای درك چگونگی بالارفتن كلسترول خوب و رابطه آن با بیماری‌های عروقی آغاز كرده‌اند اما همچنان تاكید می‌كنند هیچ عامل شناخته‌شده‌ای كه بتواند خطر سكته‌های قلبی را با افزایش میزان كلسترول خوب خون كاهش دهد، وجود ندارد.

كشف داروی موثر بر كاهش كلسترول

محققان آمریكایی توانسته‌اند، دارویی موثر بر كاهش كلسترول خون بیابند. در تركیبات این دارو ـ كه كلسترول خون را به میزان 66 درصد كاهش می‌دهد ـ استاتین به كار رفته است.

پزشكان آمریكایی بتازگی داروی موثر بر كاهش كلسترول خون را ساخته‌اند. این محصول كه تركیبات استاتین دارد، نتایج امیدواركننده‌ای در كاهش كلسترول بد خون داشته است.

متخصصان اظهار می‌دارند، تزریق دوبار در ماه از این دارو می‌تواند 66 درصد كلسترول بد یا ال دی ال را كاهش دهد و اگر مصرف آن به مدت شش هفته ادامه یابد، می‌تواند كلسترول بد را تا 75 درصد كاهش دهد.

این دارو عملكرد پروتئین PCSK9 را ـ كه از توانایی كبد برای جذب كلسترول بد می‌كاهد ـ خنثی می‌كند. در حال حاضر نام ژنریك این دارو REGN727 است كه در آن نوع مشابهی از تركیبات استاتین به كار رفته است. این دارو نتایج بسیار مثبتی را در كاهش كلسترول خون داشته است.

به طور كلی، استاتین‌ها در كاهش كلسترول بد خون بسیار موثر هستند، اما متاسفانه بدن برخی بیماران نمی‌تواند این دارو را تحمل كند.

از این رو پزشكان این طرح تاكید كردند بعد از به دست آمدن این نتایج مثبت در كاهش كلسترول خون، تحقیقات دیگری روی كارآزمایی فاز 2 این محصول آغاز شده كه كمك می‌كند درك گسترده‌تری از اثرات مثبت و منفی خنثی‌سازی پروتئین PCSK9 نزد طیف وسیعی از بیمارانی كه كلسترول بالای خون دارند، داشته باشیم و آن را برای بیمارانی كه نمی‌توانند به روش‌های درمانی موجود تحت درمان قرار گیرند، به كار گیریم.

منبع:روزنامه جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha