سلامت نیوز: رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده با تاكید بر آن كه پرونده الكترونیك سلامت متناسب با برنامه پزشك خانواده در حال پیشرفت است، گفت: در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحقق سلامت الكترونیك در كشور خواهیم بود.

دكتر محمد شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی فعالیت و گسترش پرونده الكترونیك سلامت نیز گفت: علیرغم تصور برخی‌ها، پرونده الكترونیك سلامت در حال اجراست.

وی گفت: پرونده الكترونیك سلامت سامانه‌ای بسیار پیچیده بوده و متشكل از چند سامانه به هم پیوسته است. قسمتی از این سامانه مربوط به ثبت نام اعضای تیم سلامت، بخشی مربوط به ثبت نام مردم، سامانه دیگری مربوط به انتخاب پزشك خانواده توسط مردم، بخشی مربوط به ویزیت پایه، سامانه‌ای مربوط به ویزیت روتین و بخشی مربوط به سامانه CDSS ((Clinical Decision Supporting System است.

شریعتی افزود: سامانه CDSS مهم‌ترین سامانه در پرونده الكترونیك سلامت است و خدمات مورد نیاز هر انسان را متناسب با نیازهای سلامتی طراحی می‌كند. سامانه‌های ارجاع نیز در پرونده الكترونیك سلامت جایگاه خاص خود را دارند.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده گفت: فازهای متعدد پرونده الكترونیك سلامت در حال اجرا بوده و متناسب با برنامه در حال پیشرفت است. تنها اقدامی كه یك مقدار باید سرعت آن افزایش یابد آن است كه زیرساخت الكترونیك سلامت در كشور باید توسعه یابد. البته زمینه‌های این موضوع نیز با استفاده از شبكه شمس (شبكه ملی سلامت) و همكاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است.

شریعتی گفت: پرونده الكترونیك سلامت و شبكه شمس تنها در برنامه پزشك خانواده شهری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و در برنامه پزشك خانواده روستایی هم استفاده خواهد شد. این سامانه در دورترین نقاط كشور، خانه‌های بهداشت و روستاهای با جمعیت 500 - 600 نفر نفوذ می‌یابد و به این ترتیب در آینده نه چندان دور شاهد سلامت الكترونیك در كشور خواهیم بود.

وی همچنین با تاكید بر آن كه برنامه پزشك خانواده با سرعت در مناطق شهری در حال پیشرفت است، درباره مدت زمان در نظر گرفته شده برای ثبت نام مردم در برنامه پزشك خانواده از زمان آغاز این برنامه در هر شهر یا استان، گفت: مدت زمانی در نظر گرفته شده برای این موضوع حدود سه ماه است. بنابراین از زمانی كه برنامه در یك شهر آغاز می‌شود اولین ثبت نام مردم و انتخاب پزشك خانواده تا اتمام این فرایند حدود 3 ماه زمان در نظر گرفته شده است.

شریعتی افزود: البته بدیهی است پس از این سه ماه نیز افرادی كه جدید اضافه می‌شوند و پزشك خانواده خود را انتخاب نكرده‌اند، می‌توانند برای ثبت نام اقدام كنند. اما نكته آن است افرادی كه پزشك خانواده خود را انتخاب نكرده‌اند تنها در این سه ماه می‌توانند خدمات را برابر روال سابق دریافت ‌كنند و پس از این سه ماه، ارایه خدمات به افراد خارج از برنامه پزشك خانواده به صورت بیمه‌ای نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha