جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 53424

روزه داران به منظور تامین نیاز بدن به مایعات به ویژه در فصل تابستان و پیشگیری از یبوست و رفع آن ، نوشیدن آب فراوان به میزان 8 تا 12 لیوان در كنار مصرف مواد غذایی پرفیبر را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرند.

سلامت نیوز: عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: روزه داران به منظور تامین نیاز بدن به مایعات به ویژه در فصل تابستان و پیشگیری از یبوست و رفع آن ، نوشیدن آب فراوان به میزان 8 تا 12 لیوان در كنار مصرف مواد غذایی پرفیبر را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دكتر مجید غیور مبرهن افزود: ساده بودن غذای مصرفی و نداشتن تفاوت زیاد با غذای روزمره فرد روزه‌دار، استفاده از سه وعده غذایی شامل سحری، ‌افطار و شام، ‌لزوم استفاده از پنج گروه مواد غذایی شامل نان، غلات، گوشت و تخم‌ مرغ ، شیر، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات از جمله اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان است.

وی با اشاره به اینكه در ماه رمضان بدن به انرژی كمتری نسبت به روزهای دیگر سال نیاز دارد و بهتر است هر فرد 10 درصد از انرژی مورد نیاز خود را كاهش دهد، افزود: روزه داران بهتر است روزه خود را با غذاهای سبك همچون نان و پنیر ، شیر و خرما، سوپ های ولرم و سبك، آب یا چای ولرم همراه با خرما افطار كنند تا ازاین طریق از ولع خوردن غذای زیاد و بروز آسیب به دستگاه گوارش و اضافه وزن پیشگیری شود.

دانشیار گروه بیوشیمی و تغذیه كاربردی دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: بهترین زمان برای خوردن شام 30 تا 45 دقیقه پس از افطار و خوردن غذاهای سبك است كه در این وعده می توان از غذاهای مشابه وعده ناهار در روزهای عادی اما به مقدار كمتر مصرف كرد.

وی افزود: همچنین از زمان شام تا وعده سحر خوردن پنج واحد میوه برای تامین ویتامینها و املاح معدنی مورد نیاز بدن ضروری است .

عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: روزه‌داران باید از مصرف مواد قندی مصنوعی در وعده سحری بكاهند زیرا در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد احساس كسالت، سردرد و نبود تمركز می‌شود و به جای آن از مواد غذایی حاوی پروتئین و دارای فیبر همچون حبوبات و برنج های مخلوط به دلیل آزاد كردن تدریجی انرژی و قند و حفظ مطلوب مایعات مصرف كنند.

به گفته ی وی مصرف غذاهای چرب و شیرین در ماه رمضان موجب نوسان شدید قند خون می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha