سلامت نیوز: نتایج یك مطالعه جدید نشان داد عدم توجه به نیازهای اجتماعی و جسمی كودك به رشد مغزی او آسیب می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این اثرات سوء روی رشد مغزی كودك با تغییر محیط زندگی او و ایجاد فضایی مثبت‌تر و مطلوب‌تر، قابل درمان هستند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، متخصصان بیمارستان اطفال بوستون با مطالعه روی اسكن‌های مغزی سه گروه از كودكان رومانیایی 8 تا 11 ساله به این نتایج دست یافته‌اند. تعدادی از این كودكان در نوانخانه زندگی می‌كرند، تعدادی از آنها ابتدا در نوانخانه بزرگ شده بودند و بعد به فرزندخواندگی گرفته شده و عده دیگری نیز از همان بدو تولد با اعضای خانواده خود و در یك خانواده معمولی بزرگ شده بودند.

نتایج بررسی اسكن‌های مغزی تایید كرد: كودكانی كه از ابتدا در نوانخانه بزرگ شده بودند حجم سلولهای خاكستری مغزشان كمتر از كودكانی بود كه با اعضای خانواده خود زندگی می‌كردند. هم چنین حجم سلولهای خاكستری در قشر مخ كودكانی كه به فرزندخواندگی گرفته شده بودند به اندازه كافی رشد نكرده بود. اما این متخصصان دریافتند كه ظاهرا ماده سفید مخ برخلاف ماده خاكستری، قابلیت ترمیم پذیری بیشتری دارد. چون با وجود كم شدن حجم سلولهای سفید مخ در كودكان یتیم، آنهایی كه به فرزندخواندگی گرفته شده بودند پس از مدتی اندازه ماده سفید مغزشان به همان اندازه كودكانی بود كه در خانواده خودشان بزرگ شده بودند.

جزئیات این مطالعه در نشریه دستاوردهای آكادمی ملی علوم آمریكا به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha