شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5343

آیا تزریق ژل راه مناسبی برای زیباتر شدن است؟

آگهی‌‌های جورواجور برای تزریق ژل توجه شما را نیز به خود جلب کرده است. با‌این که به نظر می‌رسد امروزه بر تعداد متقاضیان تزریق ژل بسیار افزوده شده باشد، اما در مصاحبه با بیماران در می‌یابیم که اطلاعات اغلب‌این افراد در مورد ‌این روش درمانی، بسیار ناچیز است.

با توجه به‌این که در حال حاضر تزریق ژل گاه توسط افراد بدون صلاحیت و با موادی غیر استاندارد صورت می‌گیرد، اقدام به تزریق ژل، بدون داشتن اطلاعات کافی در‌این مورد می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد.بنابراین در صورتی که تصور می‌کنید كاندیدای خوبی برای ‌این روش درمانی می‌باشید و تمایل دارید آن را تجربه نمایید، لطفاً به نکات کلیدی زیر توجه كنید.

در صورتی که از ژل غیراستاندارد و تکنیک نامناسب استفاده شود مسلماً تزریق ژل می‌تواند خطرآفرین باشد. از عوارض تزریق ژل‌‌های غیر استاندارد چون ژل پاژ (که متأسفانه به دلیل ارزان بودن بسیار مورد استفاده نیز قرار می‌گیرد) می‌توان به تورم طولانی مدت، عفونت‌‌های مکرر و راجعه، تغییر شکل و بدفرمی اندامی که تزریق در آن صورت گرفته و گلوله گلوله شدن و جابجایی ژل اشاره کرد.

اما چه نوع ژلی برای تزریق مناسب است؟ هیالورونیک اسید NASHA (هیالورونیک اسید بدون منشاء حیوانی)، تنها ژل مورد تایید مجامع پزشکی در سراسر دنیاست. پزشکان در طی 100 سال اخیر همواره در پی یافتن ماده بی‌خطری بودند که بتواند جایگزین مناسب بافت تحلیل یافته اندام‌‌های چهره شود. در دهه 1930 محققین ماده‌ای طبیعی در بدن یافتند که هیالورونیک اسید نامگذاری شد.‌این ماده نقش کلیدی و مهمی در سلامت بسیاری از نقاط بدن دارد و به طور مثال مسئولیت حجم بخشیدن و حفظ رطوبت در پوست بر عهده‌این ماده است.

 در طی چند دهه، هیالورونیک اسید راه خود را به عنوان ماده‌ای اساسی و اصلی به بسیاری از محصولات درمانی و زیبایی معتبر گشود و در سال 2003 نیز تحت عنوان یک فیلر ( پرکننده ) مورد تایید FDA قرار گرفت.

 هیالورونیک اسید چیست؟

 هیالورونیک اسید نوعی پلی‌ساکارید (ترکیبی از قند) است که به طور طبیعی در بدن تمامی موجودات زنده یافت می‌شود و مسئول حفظ آب در بدن است.‌این ماده می‌تواند 1000 برابر بیش از وزن خود آب جذب کند. هیالورونیک اسید در بسیاری از نقاط بدن ما وجود دارد.‌این ماده به کره چشم شکل می‌دهد و موجب‌ایجاد حالت الاستیسیته در مفاصل است. بیشترین حجم‌این ماده (56 درصد) در پوست وجود دارد و مسئول حفظ رطوبت و حجم بخشیدن به پوست است.

مدت‌‌هاست پزشکان سراسر دنیا از روش‌‌هایی استفاده می‌کنند تا بتوانند به اندام‌‌هایی چون گونه و لب حجم ببخشند و معایب چهره را برطرف نمایند. در گذشته برای‌این منظور از موادی چون سلیکون، کلاژن و چربی استفاده می‌شده است، اما تمام‌این مواد دارای معایب گوناگونی هستند. سلیکون به عنوان یک ماده کاملاً بیگانه با بدن، بدن را وادار به واکنش جدی در برابر خود می‌کند و از‌این رو دارای عوارض جانبی بسیاری است (در بندهای قبلی به عوارض ژل پاژ اشاره شد).

 از آن جایی که کلاژن، از بدن حیوانات گرفته می‌شود، احتمال بروز واکنش‌‌های آلرژیک و یا ابتلا به بیماری‌‌های مشترک دام و انسان که امروزه بسیار شایع نیز هست، وجود دارد. گرچه چربی از بدن خود فرد استخراج و به وی تزریق می‌شود، اما در طی مراحل استخراج و تصفیه (البته اگر تصفیه چربی صورت بگیرد زیرا برخی‌این مرحله را انجام نمی دهند) غشای بسیاری از سلول‌‌های چربی شکسته، از بین می‌رود و از‌این رو ماندگاری آن بویژه در حجم بخشیدن به اندام‌‌ها بسیار کم است و اصلاً مقرون به صرفه نیست.

 استفاده از هیالورونیک اسید چند فایده مهم دربرخواهد داشت. از آن جایی که‌این ماده ساختاری بسیار نزدیک به هیالورونیک اسید موجود در بدن انسان دارد، احتمال بروز واکنش‌‌های سیستم‌ایمنی منتفی خواهد بود.‌این ماده از بدن حیوانات گرفته نمی‌شود بنابراین آلرژی‌زا نیست و همچنین به دلیل‌این که تحت شرایط آزمایشگاهی در غلظت‌‌های گوناگون، برحسب موارد استفاده تهیه شده، ماندگاری آن در مقایسه با سایر فیلرها به مراتب بیشتر است.

 كاربرد هیالورونیک اسید در طب زیبایی

 امروزه در تمامی دنیا تزریق هیالورونیک اسید به عنوان یک روش شناخته شده و مطمئن برای رفع معایب چهره و متناسب سازی صورت به شمار می‌آید. از هیالورونیک اسید می‌توان جهت درمان‌‌های زیر بهره گرفت:

برجسته کردن لب: یکی از پرطرفدارترین کاربردهای تزریق ژل در سراسر دنیا، حجم بخشیدن به لب‌‌ها و برجسته‌تر نمودن آن‌‌هاست. شاید بتوان گفت که اکنون کمتر هنرپیشه و مانکن‌‌ هالیوودی است که از‌این روش برای زیباسازی بهره نگرفته باشد. به‌خاطر داشته باشید برجسته تر کردن لب، به معنای به وجود آوردن لب‌‌های اردکی نیست. تغییر شکل لب باید بر اساس شکل طبیعی لب و حجم مورد نیاز آن صورت گیرد تا فرمی طبیعی و زیبا به آن ببخشد.

پرکردن جاهای خالی صورت: افرادی هستند که لاغری مفرط و وجود جاهای خالی در چهره، آن‌‌ها را آزار می‌دهد. برای رفع‌این مشکل هیچ روش درمانی مناسب دیگری که جایگزین تزریق ژل هیالورونیک شود وجود ندارد.

 رفع خطوط عمیق چهره (چون خط خنده) و برطرف نمودن چروک‌‌ها: مسلماً یکی از واضح ترین نشانه‌‌های پیری، ظاهر شدن چروک‌‌ها بر سطح پوست است. روش‌‌های بسیار متعددی جهت رفع چروک‌‌ها، بر اساس عامل به وجود آورنده آن‌‌ها وجود دارد اما می‌توان ‌این چروک‌‌ها را با کمک تزریق هیالورونیک اسید نیز از بین برد. هیالورونیک اسید در محل تزریق، ساخت کلاژن نوع 4 را تحریک کرده و شما نه تنها پس از تزریق شاهد از بین رفتن چروک خواهید بود بلکه چروک به‌تدریج و با گذشت زمان کاملاً محو و نابود خواهد شد.

 رفع افتادگی لب: بالا رفتن سن، قرار گرفتن در برابر نور خورشید، استرس، بارداری، تغییرات هورمونی، یائسگی، بالا رفتن و یا کاهش وزن مکرر و علاوه بر‌این‌‌ها کمی رطوبت موجود در پوست همگی می‌توانند از حجم لب و گونه کم کنند. شاید شما نیز متوجه شده باشید که گونه‌‌ها و یا لب‌‌هایتان چون گذشته پر و سفت به نظر نمی‌رسند و یا گوشه لب‌‌هایتان به طرف پایین آویخته شده است. باید بدانید که دلیل اصلی‌این امر کاهش میزان هیالورونیک اسید و کلاژن موجود در پوست شماست. زیرا که‌این مواد از عوامل اصلی حجم و رطوبت بخشیدن در پوست به شمار می‌آیند.

 متناسب سازی چهره (تغییر شکل فرم صورت، چانه، گونه و بینی): شاید یکی از جالب‌ترین کاربرد‌‌های هیالورونیک اسید، عملکرد آن در Face Contouring (متناسب سازی چهره) است که گاه می‌تواند جایگزین مناسبی برای جراحی‌‌های دشوار و پرهزینه به شمار‌آید. جلو کشیدن چانه‌‌های کوچک و تورفته، پر کردن خط آرواره، بالا بردن نوک بینی، حجم بخشیدن به گونه‌‌ها و در برخی موارد پر کردن گودی زیر چشم از جمله موارد کاربرد هیالورونیک اسید در متناسب سازی چهره است.

 به‌خاطر داشته باشید که تغییر شکل هر کدام از اندام‌‌های چهره، به دلخواه و بدون محاسبات مخصوص در اندازه‌‌های صورت، بی شک نه تنها چهره را زیباتر نمی‌کند بلکه می‌تواند آن را دفرمه و غیر طبیعی سازد. متناسب سازی چهره علمی است که نه تنها به دانش پزشکی نیاز دارد بلکه محتاج دانش زیباشناسی، تجربه و هنر نیز هست.

 برطرف نمودن محل جوش‌‌های قدیمی و در برخی موارد اسکارهای زخم: یکی از بیشترین شکایت‌‌ها نزد بیماران جوان، اسکار بوجود آمده به‌دلیل جوش در چهره است. در مورد درمان ‌این مشکل نیز روش‌‌های متعددی وجود دارد اما تزریق ژل شاید روش بهتری باشد، شاید به‌این دلیل كه بیمار لازم نیست مدت زیادی از کار و فعالیت اجتماعی خود دور بماند.

چه کسانی كاندیدای مناسبی برای تزریق ژل به شمار می‌آیند؟

 می‌توان تمامی افراد را کاندیدای مناسبی برای‌این روش درمانی دانست، زیرا احتمال آلرژی و عوارض جانبی وجود ندارد. اما مسلماً ‌این که کسی کاندیدای مناسبی برای‌این روش و یا هر روش زیباسازی دیگری هست یا خیر با معاینه پزشک، گرفتن تاریخچه پزشکی بیمار و همچنین بررسی بسیار دقیق ساختار چهره و طراحی برای‌ایجاد تغییرات مناسب، تعیین خواهد شد.

 بار دیگر باید یادآور شد که‌ایجاد هر تغییری در چهره، ولو با انتخاب یک روش معتبر، لزوماً به معنای به‌دست آوردن یک چهره مطلوب و زیبا نیست. انتخاب روش‌‌های زیباسازی کاری کاملاً تخصصی است و حتماً باید با توجه به فواید و مضرات روش درمانی، خواسته بیمار، آناتومی بیمار و شرایط فیزیکی و روحی روانی وی صورت گیرد تا بتوان آن را موفقیت آمیز دانست.
 
    
      
  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha