سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌های درمانی با تاکید بر اینکه در صورت مسمومیت غذایی ناشی از خوردن کنسروها باید بدون هیچ وقفه‌ای به بیمارستان مراجعه کرد، گفت: سم این گونه مسمومیت 14 برابر قوی تر از سم مار کبری است.

فرح روشن پور در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بوتولیسم یا مسمومیت به وسیله خوردن کنسروها یک بیماری فلج کننده جدی و نادر است که به وسیله سم حاصل از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه این نوع مسمومیت یکی از اورژانس‌های پزشکی محسوب می شود، گفت: بوتولیسم با علایم دو بینى، دید بلورى، افتادگى پلک‌ها، صحبتهاى درهم و نامشخص، اشکال در بلع، خشکى دهان و ضعف عضلانى همراه است.

روشن پور با بیان اینکه این مسمومیت با خوردن کنسروهای آلوده ایجاد می‌شود، نشانه‌های کنسروهای آلوده را پف کردگی بیش از حد و بوی نامطبوع ذکر و خاطرنشان کرد: صرف پف کردگی قوطی کنسرو در این جا ملاک نیست، بلکه باید در زمان باز کردن کنسرو بوی نامطبوعی از آن ناشی شود که در این صورت به هیچ عنوان (حتی با وجود تاریخ مصرف دار بودن کنسرو) مصرف آن توصیه نمی شود.

وی گفت: درمان در این مسمومیت بسیار ضعیف و زمان بر است، بنابراین پیشگیری از ابتلای به بیماری بهترین گام در این زمینه است که توجه به تاریخ مصرف کنسرو از مهمترین اقدامات در این زمینه می‌باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌های درمانی افزود: از آنجاکه سم بوتولیسم در حرارت بالا از میان مى‌رود کنسروها پیش از مصرف باید در حدود 20دقیقه جوشانده شوند.

روشن پور گفت: به دلیل نارسایى تنفسى و فلج ناشى از بوتولیسم شدید، نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعى براى چند هفته وجود دارد.

علاوه بر این مراقبت‌هاى ویژه پزشکى و پرستارى نیز لازم است.

وی افزود: در صورت تشخیص در مراحل اولیه بوتولیسم غذایى مى توان با استفاده از یک آنتى توکسین (ضدسم) که فعالیت سم را در جریان خون متوقف مى کند، درمان را شروع کرد.

روشن پور گفت: شست و شوی معده نیز از دیگر اقدامات درمانی در این زمینه می باشد که البته در همه این حالات نیاز به بسترى و تحت نظر بودن بیمار هست.

وی در پایان تاکید کرد: در صورت عدم مراجعه به موقع به بیمارستان برای درمان این بیماری، ممکن است فرد با مرگ روبرو شود، اما در خوشبینانه ترین حالت، فرد دچار فلج اندام‌ها می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha