سلامت نیوز: رییس انجمن تالاسمی گفت: مبتلایان به تالاسمی كه مجاز به روزه‌داری هستند، كارهای خود را صبح اول وقت یا پیش از افطار انجام دهند و از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در ساعت‌های 10 تا 15 خودداری كنند چون تعریق زیاد باعث كاهش مایع در گردش خون آنان می‌شود و ممكن است عوارض جدی برایشان به همراه داشته باشد.

دكتر مجید آراسته در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تالاسمی‌های مجاز به روزه‌داری با غذاهای سبكی مانند نان و پنیر و خرما روزه خود را باز كنند و به یك باره حجم زیادی غذا و مایع مصرف نكنند چون ممكن است دچار مشكلات گوارشی شوند. آنان می‌توانند پس از یكی دو ساعت از زمان افطار، شام بخورند.

وی با بیان اینكه مبتلایان به تالاسمی ماژور و آنمی داسی‌ شكل مجاز به روزه‌داری نیستند،گفت: كاهش حجم مایع در گردش خون باعث تشدید علامت بیماری آنان می‌شود. این بیماران به طور مرتب باید داروهای خود را با مایعات فراوان مصرف كنند علاوه بر آن به طور مداوم خون‌گیری كنند.

رییس انجمن تالاسمی با اشاره به روزه‌داری مبتلایان به تالاسمی مینور و كم‌خونی فقرآهن اظهار كرد: مبتلایان به تالاسمی خفیف مانعی برای روزه‌داری ندارند از سوی دیگر اگر روزه‌داری باعث ابتلای مبتلایان به كم‌خونی فقر آهن به سرگیجه و تهوع شود و عملكرد روزانه آنان را مختل كند، لازم است این بیماران به طور مداوم روزه نگیرند و با فاصله این كار را انجام دهند.

وی افزود: اگر مبتلایان به تالاسمی خفیف، مبتلا به كم‌خونی فقر آهن باشند ممكن است با روزه‌داری بیماری آنان تشدید شود بنابراین لازم است این گروه از مبتلایان به تالاسمی نیز مداوم روزه نگیرند.

آراسته در پایان درباره روزه‌داری مبتلایان به كمبود آنزیم G6PD اظهار كرد: مبتلایان به این بیماری در حالت عادی مشكلی برای روزه‌داری ندارند اما اگر دچارعوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض باقلا یا موادی لیزكننده خون شوند در طول درمان مجاز به روزه‌داری نیستند چون در صورت مصرف نكردن مایع ممكن است عملكرد كلیه آنان دچار اختلال شود و مواد دفع شده از كلیه آنان به این عضو آسیب جدی برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha