لازم است مبتلایان به ام‌اس كه شرایط روزه‌داری دارند، سحری مصرف كنند، در طول روز باید فعالیت كمتری داشته باشد و در محیط گرم حضور نیابند.

آیا مبتلایان به "ام‌اس" مجاز به روزه‌داری هستند؟

سلامت نیوز : یك متخصص مغز و اعصاب گفت: لازم است مبتلایان به ام‌اس كه شرایط روزه‌داری دارند، سحری مصرف كنند، در طول روز باید فعالیت كمتری داشته باشد و در محیط گرم حضور نیابند.

دكتر امیررضا عظیمی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، افزود: برخی از مبتلایان به ام اس بدون هیچ مشكلی اوایل ماه رمضان را روزه می‌گیرند اما در ادامه دچار مشكل می‌شوند بنابراین لازم است هر بیماری برای روزه‌داری با پزشك خود مشورت كند.وی افزود: در صورتی كه بیماری شرایط خوبی دارد اما اگر پس از چند روز روزه‌داری احساس كرد كه با روزه‌ گرفتن برخی از علایم بیماری او تشدید می‌شود، به عنوان نمونه گزگز دست او بیشتر می‌شود، نباید روزه بگیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه درباره تاثیر روزه بر مبتلایان به ام‌اس تحقیقات كافی انجام نشده است، گفت: ثابت شده است كه هر گونه استرس بر وضعیت مبتلایان به ام‌اس تاثیر منفی می‌گذارد. گرسنگی طولانی مدت هم ممكن است موجب وارد شدن استرس به آنان شود.وی تصریح كرد: به مبتلایان به ام‌اس توصیه می‌كنیم كه اگر توان روزه گرفتن را در خود احساس می‌كنند و بیماری آنها به طور كامل كنترل است و پزشك معالج به آنها اجازه روزه‌داری می‌دهد اقدام به انجام این كار كنند.

عظیمی در پایان گفت: بیمارانی كه بیماری‌شان هنوز به طور كامل كنترل نیست یا افرادی كه روزه‌داری باعث وخیم شدن حالشان و وارد شدن استرس به آن‌ها می‌شود به هیچ عنوان روزه‌داری برای آنان توصیه نمی‌شود. اگر بیماری تمایل زیادی به روزه‌داری دارد می‌تواند تنها در روزهای محدود و خاصی از ماه رمضان روزه بگیرد یا هر چند روز یك‌بار روزه‌داری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha