مدیر آموزش و پرورش استثنائی شهر تهران طی هشداری جدی از خانواده ها خواست نسبت به علائم اختلالات یادگیری در فرزندان خود هوشیار باشند .

محسن غفوریان در گفتگو با مهر گفت: در کلاس های درس تفاوت هایی میان سرعت یادگیری ، پیشرفت تحصیلی و سقف یادگیری دانش آموزان دیده می شود .

کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی افزود : تکرار پایه ، وابستگی بیش از حد به معلم و والدین درهنگام  انجام تکالیف ،اعتماد به نفس پایین ، ناهماهنگی های حرکتی ، اختلالات یادگیری در افرادی که نقایص حسی و ذهنی  ندارند، ازدیگر مواردی است که میان این گونه  دانش آموزان خودنمایی می کند .

متخصص تعلیم و تربیت  ادامه داد : توجه به چند نکته بسیار ظریف می تواند والدین و معلمان را درشناسایی این اختلالات کمک کند .

وی در بیان این علائم گفت : تعدادی از دانش آموزان دچار ناتوانی در خواندن هستند . درهنگام خواندن حروفی را حذف و اضافه می کنند. در جانشینی صداها و کلمات و درک مطلب مشکل دارند .

غفوریان تصریح کرد : ناتوانی در درک معانی کلمات ، ازذهن رفتن جواب پرسش ها ، ناتوانی در قدرت تجزیه و تحلیل متون از دیگر علائم اختلالات یادگیری به شمارمی رود .

مدیر آموزش و پرورش استثنائی شهر تهران افزود : این نوع افراد در بعضی از موارد به واسطه این که نمی توانند صداها را خوب درک کنند با حدس زدن  کلمه را می خوانند و به همین دلیل گاه "ر" را "ز" و بر عکس ، تلفظ می کنند .

کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان ساخت: معکوس و وارونه نویسی، از چپ به راست نوشتن به جای ازراست به چپ، جابه جایی در نوشتن حروف مثل  " درو " را دور" نوشتن و نگذاشتن نقطه از دیگرعلائم این اختلالات هستند .

وی افزود : ناتوانی در رو نویسی و رعایت قوانین دستوری و نگارشی ، کج و پراکنده نوشتن - خارج شدن از خط راست - می تواند نشانه اختلالات یادگیری باشد .

غفوریان تاکید کرد : والدین باید مشکلات حفظ ودرک ریاضی و مسائل مربوط به  آن ، ناتوانی در شمارش ، تجزیه و تحلیل مسائل توصیفی ، نداشتن درک درست از ارزش مکانی اعداد را در فرزندان خود جدی بگیرند .

این مسئول یاد آور شد : مراکز ویژه یادگیری آموزش وپرورش استثنائی در تمام نقاط کشور محل مناسبی برای شناسایی این افراد است .

به گفته مدیرآموزش وپرورش استثنائی شهر تهران درپایگاه های سنجش سلامت، نو آموزان از جهت آمادگی های تحصیلی مورد بررسی قرار می گیرند. دراین مرحله تست هوش وجود ندارد. چون قرار است ببینیم افراد می توانند از کتاب های اول دبستان استفاده کنند یا خیر.

وی ادامه داد : چنانچا نوآموزان در این مرحله نمره آزمون آمادگی تحصیلی را به طور کامل کسب نکنند، به بخش سنجش تخصصی ارجاع داده می شوند و دانش آموزان دیر آموز، کم توان ذهنی و ... به مراکز بهزیستی انتقال داده می شوند .

غفوریان اضافه کرد : مربیان بهداشت مدارس در شناسایی این افراد نقش پر رنگی دارند. اما باید برای درمان این افراد، مراکز تخصصی به تعداد کافی وجود داشته باشد.

وی گفت : در شهر تهران تنها 3 مرکزتخصصی ویژه یادگیری به این دسته از افراد وجود دارد و برای رسیدن به حد استاندارد -در مناطق 19 گانه آموزشی پایتخت ،17 مرکز دیگر کم داریم.

کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی خاطرنشان ساخت: در منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران برای ساخت یک مرکز ویژه این امر، وارد مذاکرده شده ایم. اما در صورت ساخت آن باز هم در دیگر مناطق مشکل خواهیم داشت .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha