سلامت نیوز : سال گذشته ۲۰۰ الی ۳۰۰ قهوه خانه مجاز و حدود ۱۰۰۰ قهوه خانه غیرمجاز در سطح استان فعالیت می‌کردند.

مدیر کل امور اجتماعی استان البرز در جلسه کمیته کاهش مطلوب اعتیاد گفت: اجرایی شدن قانون منع دخانیات مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران است و مطابق مصوبه آیین نامه هیئت وزیران، استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. غلامرضا نجفی افزود: مسئولین اماکن عمومی موظفند با نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال، منع استعمال دخانیات را یادآوری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ وی اشاره کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه‌ها و همچنین سایر دستگاه‌های فرهنگی موظفند به منظور جلوگیری از مصرف دخانیات جوانان، از هر گونه اعمالی که باعث تحریک و تشویق جوانان شود، خودداری کنند. وی ادامه داد: در این راستا، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است، هر سه ماه یکبار، گزارشی از اقدامات انجام شده به استانداری ارائه دهد. نجفی خاطرنشان کرد: سال گذشته بخشنامه‌ای مبنی بر عدم صدور مجوز برای صنف چایخانه داران صادر شد و در این راستا تنها چایخانه داران سنتی که از گذشته مجوز استفاده از قلیان را داشتند، تا زمانی که قانون تکلیف آن‌ها را مشخص کند، مجاز به فعالیت هستند. این در حالی است که سال گذشته ۲۰۰ الی ۳۰۰ قهوه خانه مجاز و حدود ۱۰۰۰ قهوه خانه غیرمجاز در سطح استان فعالیت می‌کردند.

وی تاکید کرد: از این پس هیچ گونه مجوزی به نام قهوه خانه صادر نمی‌شود و با افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند به طور جدی برخورد و اعمال قانون خواهد شد که از آن جمله تذکر، توبیخ، تعطیلی صنف و تحویل به مراجع قضایی خواهد بود. نجفی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها و همچنین اصحاب رسانه باید با هدف کمک رسانی به فرهنگ سازی در این زمینه، گام بردارند و همچنین شهرداری‌ها و استانداری‌ها باید کارهای زیرساختی انجام داده و بنیان‌ها را فراهم سازند. وی اشاره کرد: باید در برابر مخالفت اصناف و نهادهای گوناگون در این زمینه، برخورد منطقی و عاقلانه داشته باشیم.

نجفی اضافه کرد: در تمامی جوامع، فرهنگ و قانون خاصی حکمفرماست که عمل کردن و احترام به آن الزامی است. از این رو، لازم است که درباره عدم استفاده از دخانیات نیز، آگاه سازی و اطلاع رسانی صورت گیرد و تبلیغات محیطی انجام شود. وی ادامه داد: اطلاع رسانی لازم در شهرداری‌ها انجام شده اما باید با هماهنگی و تعامل دیگر دستگاه‌ها، طرح ضربتی جهت ممنوعیت قلیان و دخانیات در پارک‌ها و اماکن عمومی صورت گیرد و همچنین در این خصوص به سازمان پارک‌ها نیز ابلاغیه‌ای ارسال شود.

نجفی اظهار داشت: همچنین ساعت کاری قهوه خانه‌ها محدود و مشخص گردیده و تاکنون ۱۳ مورد از قهوه خانه‌هایی که رد صلاحیت شده‌اند تبدیل به صنف دیگری شده‌اند. وی با ارائه چند مصوبه پیشنهادی گفت: گزارش اقدامات انجام شده دستگاه‌ها هر سه ماه یکبار در راستای مبارزه با قهوه خانه‌ها و قلیان سرا‌ها باید به فرمانداری و استانداری گزارش شود. وی افزود: شهرداری‌های شهرستان‌های استان باید از طریق بنرهای تبلیغاتی اطلاع رسانی لازم را در جهت مضرات دخانیات انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha