شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 53516
سلامت نیوز: یکی از مشکلاتی که بیشتر روزه داران در ماه مبارک رمضان با آن مواجه می شوند سوء هاضمه است که به دلیل پر خوری و مصرف زیاد غذاهای چرب، سرخ شده و حتی استفاده ازغذاهای تند می باشد.

سوء هاضمه با علائمی همچون سوزش معده ، اسهال ، احساس خفگی ، حالت تهوع ، یبوست ، درد در شکم همراه است.

اما مهمترین علت سوء هاضمه بخصوص در این ماه می توان به پرخوری ، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده ، غذاهای تند و مصرف غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند، مثل تخم مرغ ،‌ کلم ، عدس ،‌ نوشابه های گازدار نام برد.

با توجه به اینکه هر دردی درمانی دارد بنابراین افراد روزه دار باید از پرخوری اجتناب کنند، آب میوه یا آب بنوشند. از مصرف غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنند.

یکی از موثرترین موارد برای هضم راحت تر مواد غذایی و پیشگیری از سوء هاضمه بهتر است کمی آب لیمو ترش تازه را در ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر آب چکانده و قبل از سحری بنوشید. این نوشیدنی ساده به پاک شدن معده از هرگونه مواد باقی مانده و حذف هر نوع اسید کمک خواهد کرد.

یا می توانید یک قاشق چایخوری یا غذاخوری از سرکه و یا نکتار سیب را با ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر آب مخلوط نموده و میل نمایید. غذا را کامل و درست بجوید زیرا اولین مرحله و مهمترین مکانیزم هضم غذا، جویدن است.

استفاده از سبزیجات همراه غذا نیز به هضم غذا کمک می کند. البته برخی از گیاهان دارویی نیز وجود دارند که برای کمک به فرآیند هضم بسیار مفید و شناخته شده هستند. از جمله این گیاهان می توان به توت قرمز ، هِل ، میخک ، رازیانه ، زنجبیل و دارچین اشاره کرد.

منبع: مجله پزشکی مادر
 
   
    
       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha