سلامت نیوز : دبیر شورای آموزش تخصصی دندانپزشكی گفت: در كنار طرح پزشك خانواده، پیشنهاد اجرای طرح دندانپزشك خانواده را مطرح كرده‌ایم. اجرای این طرح در سیستم ارجاع بسیار می‌تواند به كاهش هزینه‌ها از جیب مردم كمك كند.

دكتر اكبر فاضل در گفت‌وگو با ایسنا افزود: توانمندی‌هایی كه برای دندانپزشك عمومی در برنامه بازنگری آموزش دكتری دندانپزشكی عمومی در نظر گرفته‌ایم باعث می‌شود كه بیش از 90 درصد از خدمات دندانپزشكی مورد نیازبیماران در سیستم ارجاع انجام شود و كمتر از 10 درصد از آنان به خدمات سطوح سه ارجاع داده شوند.دبیر شورای آموزش تخصصی دندانپزشكی تاكید كرد:‌ اجرای این طرح باعث سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان می‌شود واز این طریق می‌توان بار بیماری‌هایی مانند پوسیدگی دندان را كاهش داد. با كاهش تعداد دندان‌های پوسیده، صندوق‌های بیمه‌ راحت‌تر می‌توانند خدمات خود را ارایه دهند اما در حال حاضر بیمه‌ها همه خدمات دندانپزشكی را نمی‌توانند پوشش دهند. بدین ترتیب پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم كاهش می‌یابد.

وی درباره اجرای برنامه پزشك خانواده گفت: هر برنامه‌ای موافقان و مخالفان و معایب و مزایایی دارد مهم آن است كه با تصویب یك طرح در جهت حسن اجرای آن تلاش كنیم. اگر منتظر بمانیم كه زیرساخت‌ها به صورت صددرصد فراهم شود، هیچ‌وقت شرایط به وجود نمی‌آید اما وقتی كه بیش از 50 تا 70 درصد زیرساخت‌ها فراهم شود در طول مسیر با همدلی می‌توان بقیه مشكلات را حل كرد.فاضل تصریح كرد: در حال حاضر70 درصد زیرساخت‌های طرح پزشك خانواده فراهم شده است و تمام تلاش وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی معطوف به اجرای این طرح است و مسوولان نظام در این جهت دست به دست داده‌اند.

دبیر شورای آموزش تخصصی دندانپزشكی درباره تعرفه پزشكی گفت:‌ عوامل مختلفی بر افزایش نرخ‌ها موثر است. لازم است آنچه كه به عنوان نرخ تورم حساب می‌كنیم به تعرفه‌ها اضافه شود. اگر نرخ اجناس و خدمات و مالیات بین 20 تا 30 درصد افزایش یابد به همان نسبت باید به مقدار تعرفه‌ها افزوده شود.فاضل در پایان اظهاركرد: افزایش 20 تا 30 درصدی تعرفه‌ها، نرخی منطقی است البته هدف اصلی ما كاهش دادن هزینه از جیب مردم در سرانه سلامت است. این هزینه در حال حاضر نزدیك 60 درصد است و قرار است به زیر 30 درصد برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha