مطالعات حاکی از آن است که سرطان مری و معده در خط سیر جاده ابریشم شیوع بیشتری دارد.

دکتر « اسحاق حسینی » فوق تخصص گوارش و کبد با بیان این مطلب در گفت وگو با ایسنا گفت: سرطان مری و سرطان معده، از جمله شایع ترین سرطان‌ها در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به این که مطالعات نشان داده است؛ این دو سرطان در خط سیر جاده ابریشم شیوع بیشتری دارد، افزود: این امر به همراه تغییر شیوه زندگی به شیوع بالای سرطان مری و معده در کشور دامن زده است.

دکترحسینی با بیان این که افراد به ویژه مردان بالای50 سال که سابقه استعمال دخانیات، مصرف مواد غذایی شور، سابقه خانوادگی این بیماری‌ها را دارند بیشتر در معرض خطر سرطان مری به ویژه سرطان معده هستند، افزود: افزایش وزن ، استفاده از غذاهای آماده، سرخ کرده و چرب نیز از جمله عوامل خطرساز دیگر در بروز این بیماری‌ها است.

وی ضمن توصیه به افراد جهت انجام معاینات دوره‌ای برای شناسایی به موقع این بیماری‌ها، افزود: امروزه به کمک روش آندوسونوگرافی هر نوع بدخیمی‌های دستگاه گوارش در مراحل اولیه که قابل درمان قطعی است را می‌توان شناسایی كرد. بنابراین با مراجعه به موقع افراد در معرض خطر جهت معاینه می توان از بسیاری از بدخیمی‌های پیشرفته پیشگیری کرد.

لازم به ذکر است؛ هنوز دلیل قطعی شیوع سرطان مری و معده در جاده ابریشم که شامل مناطقی همچون دشت مغان، گرگان، ترکمنستان، قزاقستان و مغولستان می شود، مشخص نشده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha