یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱
سلامت نیوز : آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در مجلس تفسیر سوره احزاب که روز گذشته در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفتند: با کمال تاسف، با اینکه اسلام این همه از طلاق بدگویی می‌کند ولی اخیرا گزارش دادند که میزان طلاق در حال افزایش و ازدواج در حال کاهش است. این نشان‌دهنده دوری جامعه از اسلام و ناسالم بودن فرهنگ اجتماعی مسلمانان است. حتی شنیدم برخی جاها مجلس جشن طلاق می‌گیرند. جامعه که ناسالم شود این مراسم‌ها را برگزار می‌کنند. آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کردند: پیغمبر اسلام درباره طلاق به خانه خرابی تعبیر می‌کنند و این نشان می‌دهد که طلاق چه عواقب خطرناکی دارد. این مرجع تقلید در ادامه به هفت مورد از عوامل بروز طلاق اشاره کرده و گفتند: اگر از این موارد پرهیز شود، طلاق به حداقل می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ آیت‌الله مکارم شیرازی ارتباط‌های نامشروع را یکی از عوامل بروز طلاق عنوان کرده و اظهار داشتند: وقتی ارتباط های نامشروع در جامعه زیاد شود پیوند ازدواج لرزان و متزلزل می‌شود. فیلم‌های فاسد و ماهواره‌ها دومین عامل افزایش طلاق هستند. امروز، ماهواره‌ها درس طلاق به افراد می‌دهند و طلاق را چیزی مقبول می‌دانند. آیت‌الله مکارم شیرازی، توقعات زیاد مالی و... زندگی پرزرق و برق و تجملی، عدم گذشت، عدم توجه به عواقب طلاق و عدم مطالعه کافی در ابتدای ازدواج از دیگر عوامل بروز طلاق عنوان کردند و افزودند: در میان مسیحیان می‌گویند طلاق ممنوع است اما زن و شوهر همین جور از هم جدا می‌شوند و بعد هم با افراد دیگری ازدواج می‌کنند اما اسلام نمی‌گوید طلاق حرام است بلکه طلاق را آخرین دوا می‌داند.

ایشان با انتقاد از زندانی کردن جوانانی که استطاعت مالی برای پرداخت مهریه ندارند، خطاب به مسئولان قضایی کشور گفتند: هزاران جوان به خاطر نداشتن مهریه که همسرشان تقاضا کرده‌اند به زندان افتادند. برادران عزیز که در قوه قضائیه هستید، اصل بر اعسار است نه ایثار. می‌گویند چون این فرد توان پرداخت مهریه را ندارد پس باید زندانی شود. این درست نیست. باید آزادش بگذارید تا معلوم شود که اگر استطاعت مالی دارد و پرداخت نمی‌کند، آن وقت باید او را زندانی کرد اما وقتی ثابت نیست که توانایی پرداخت مهریه را ندارد چرا آنها را به زندان می‌اندازید؟نباید در کشور اسلامی چنین قانونی بر ضد اسلام عملی شود چراکه هیچ فقیهی چنین فتوایی نمی‌دهد.

آمار نگران كننده

جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال، نشان می‌دهد سال گذشته بیشتر زنان 25 تا 29 ساله طلاق گرفته‌اند. 142 هزار و 841 زوج در سالی كه گذشت پس از طی پروسه نه چندان دشوار، به‌همراه شاهدانشان به دفترخانه‌ها مراجعه كرده و پای طلاق‌نامه را با خطوطی لرزان امضا كرده‌اند. اگرچه بین آنچه از سوی قوه قضائیه اعلام شده با آمار رسمی سازمان ثبت احوال تفاوتی فاحش وجود دارد اما به‌گفته رئیس سازمان ثبت احوال، طلاق در سال 90 نسبت به دو سال پیش 4.1 درصــد افـزایش داشته است. این درحالی است که رئیس سازمان ثبت اسناد، آمار طلاق را با افزایش 7 درصدی عنوان می‌کند، اما از این آمارها كه بگذریم زنگ هشدار به صدا در آمده كه آمار طلاق سیر صعودی دارد و این سعنی بحران خانواده.

طلاق در 15 دقیقه!

دکتر سید مهدی صابری روان‌پزشک و سرپرست بخش معاینات روان‌پزشکی پزشکی قانونی درباره وضعیت طلاق در كشور به تهران امروز می‌گوید: «بروز طلاق توافقی یکی از بحران‌های تازه خانواده‌های ایرانی و از آسیب‌های اجتماعی رو به گسترش است. در حالی كه در گذشته حساسیت‌های بی‌موردی روی طلاق وجود داشت كه باعث می‌شد حكم طلاق صادر نشود اما امروز در 15 دقیقه این حكم صادر می‌شود. به همین دلیل شاهد افزایش طلاق‌های توافقی هستیم.»دكتر صابری می‌گوید: «عدم سازگاری نوعی اختلال رفتاری است که باید درمان شود. بسیار از طلاق‌ها ریشه در اختلالات شخصیتی دارد که می‌توان با درمان آن را حل کرد. بسیاری از آنهایی كه برای طلاق توافقی مراجعه می‌كنند به دلیل خیانت همسر می‌خواهند طلاق بگیرند كه این نیز به دلیل مشكلات روانی است. چنین فردی باید تحت درمان قرار گیرد.» به گفته دكتر صابری، مهارت‌های زناشویی باید قبل از زندگی مشترك به جوانان آموخته شود. او می‌گوید: «شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی مردم طی دهه گذشته سبب شده تا خانواده‌ها از این امر غافل شوند. به همین دلیل جوانانی كه تشكیل زندگی می‌دهند مهارت‌های حل مسئله را ندارند. قصور آموزش و پرورش و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در این باره بسیار پررنگ است. حتی صدا و سیما در بسیاری از سریال‌هایی كه پخش می‌كند خشونت خانوادگی را ترویج كرده و به طور ذهنی جوانان را برای جنگیدن آماده می‌كند.»

تشكیل خانواده بدون آموزش

دكتر نگار احمدی، روان‌شناس خانواده نیز درباره افزایش روزافزون طلاق به تهران امروز می‌گوید:«به نظر می‌رسد به‌جز مشكلاتی مانند بیكاری، فقر و اعتیاد كه همه كارشناسان امر بر آنها به‌عنوان علل طلاق اتفاق‌نظر دارند، مشكلات دیگری سبب دامن زدن به طلاق‌ها شده است.» او در تشریح این مشكلات می‌گوید: «متاسفانه نسل جدید جامعه ایرانی توانایی حل مسئله را ندارند و از مهارت‌های لازم برای هماهنگی در زندگی مشترك برخوردار نیستند.»احمدی در ادامه می‌گوید: «این موضوع تنها به كم كاری خانواده‌ها بر نمی‌گردد اگرچه قصور خانواده‌ها بسیار پررنگ است اما نهادهایی چون آموزش‌و‌پرورش و آموزش عالی در این باره هیچ اقدام مثبت و موثری انجام نداده‌اند. به‌رغم همه پیشرفت‌های علمی، پیشرفت تكنولوژی و... جوانان ما وقتی زیر یك سقف می‌روند هیچ اطلاعی از نقش همسری خود ندارند و نمی‌توانند از خودخواهی‌ها و منیت‌های خود كوتاه بیایند.»

سنت نبوی یا وسیله تفاخر؟

دكتر مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی نیز در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به ضرورت ساماندهی بحران مهریه در كشور به تهران امروز می‌گوید:‌ «متاسفانه مهریه امروز از شكل اسلامی‌اش فاصله گرفته و تبدیل به وسیله‌ای برای خود نمایی و تفاخر شده است. در دهه اخیر تعیین مهریه‌های غیر متعارف مثل سكه به ارتفاع قله دماوند، به اندازه تاریخ تولد یا مهریه‌های غیر متعارف مثل یك تن پوست پیاز، یك خرمن گل سرخ، دو قوی وحشی و نظایر اینها هر چند كه ارزش مالی نداشته‌اند اما باعث ایجاد رقابت منفی بین خانواده‌ها و جوانان و به طور غیر مستقیم سبب كاهش ازدواج شده‌اند.» وی تصریح می‌كند:‌ «ورود قانونگذاران به موضوع مهریه جای تامل دارد چرا كه از نظر شرع اسلام و عرف و سنت مهریه حقی است كه با توافق یك زن و شوهر تعیین می‌شود و نمی‌توان برای آن كف و سقفی تعیین كرد چرا كه چنین رفتارهایی باعث بروز ناهنجاری‌های دیگر می‌شود، یعنی ممكن است در ظاهر یك قانون رعایت شود اما در كنار آن و بر‌اساس توافق مخفیانه رفتارهای دیگری انجام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha