سلامت نیوز : وارد یک منزل قدیمی در یکی از محلات قدیمی مشهد می شویم. پس از عبور از حیاط کوچکی وارد فضای کوچک تری می شویم که به اتاق انتظار شبیه است. در و دیوار پر از پوستر و اطلاعیه درباره شیوه های مختلف درمانی، طب العتیق، رفلاکسوتراپی، درمان «استاپ» است و از همه واضح تر و مشخص تر مبلغ ویزیت است که با حروف درشت روی یک برگه سبز درست مقابل در ورودی نصب شده است. ویزیت با وقت قبلی. قیمت ویزیت ۱۵ هزار تومان.دکتر مشغول ویزیت یک زوج میانسال است. چهره درد کشیده زن، نشانه درد مزمنی است که مدت هاست رنجش می دهد. می گوید به علت درد شدید کمر نمی توانسته حتی چند قدم کوچک بردارد اما حالا با نرمش هایی که درمانگر به وی پیشنهاد کرده دردش تسکین یافته و بهتر شده است. دکتر توصیه های آخر را به بیمار می کند و نفر بعدی وارد مطب می شود. به محض ورود نفر بعدی، گروه بازرسی اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی وارد می شوند و یک راست به سمت اتاق معاینه و دکتر می روند. کاملا واضح است که سعی دارد کارش را توجیه کند. می گوید فقط بیمارش را ماساژ می دهد اما اتاق معاینه او پر از قفسه دارو و لوازم عجیب و غریبی است که برای درمان بیمارانش از آن ها استفاده می کند. مانند دستگاه ضربه زننده ای که مدعی است با فشار به ریشه های عصبی، درد را درمان می کند.این اقدام و مانند آن نوعی« مداخله در درمان» محسوب می شود. به طور کلی «مداخله درمانی» به اموری اطلاق می شود که بدون تاییدیه، پروانه و مجوزهای لازم و توسط افراد بدون صلاحیت به منظور درمان بیماری ها انجام شود. در واقع وقتی فردی بدون تخصص، صلاحیت و بدون مجوز اقدام به درمان کند، «مداخله گر درمانی» محسوب می شود.موضوعی که این جا مطرح می شود این است که می توان با اندکی دقت و توجه پزشک واقعی را از پزشک قلابی تشخیص داد. پس چگونه است که برخی به راحتی فریب پزشکان قلابی را می خورند و ادعاهای بی اساس آن ها را باور می کنند این فرد که خود را تحت عنوان پزشک معرفی کرده بود، یکی از ده ها نفری است که در این شهر در درمان مداخله می کنند و این مردم هستند که باید به عنوان بازوی نظارتی هم مراقب سلامت خود باشند و هم موارد مشکوک را به معاونت درمان، واحد شکایات در میان بگذارند.معمولا خانواده ها نمی دانند که هر فردی که به هر نحوی در امر درمان دخالت دارد باید تاییدیه داشته باشد. به ویژه در زمینه تجویز دارو که باید توسط پزشک صورت بگیرد و هیچ کس اجازه ندارد بدون اخذ تاییدیه های لازم مطب بزند. نکته این جاست که متاسفانه مداخلات درمانی در بسیاری از اماکن مانند آرایشگاه ها نیز انجام می شود به نظر می رسد فقط با اطلاع رسانی می توان مانع ادامه کار مداخله گران درمانی شد.در ابتدا بهتر است نگاهی به سابقه حضور مداخله گران درمانی در جامعه بیندازیم.

مداخله در درمان، معضل جهانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بحث مداخله در درمان نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای جهان وجود دارد و حتی در کشورهای پیشرفته نیز این معضل گزارش می شود و در این کشورها نیز هیچ سیستمی برای قطع مشارکت مداخله گران در امر درمان وجود ندارد. خوب است بدانید حضور مداخله گران درمانی قدمت زیادی دارد. در گذشته مرجعی برای تایید کاری که فرد انجام می داد، وجود نداشته و به عنوان مثال در ایران قدیم دلاک ها دندان هم می کشیده اند یا آرایشگرها ختنه هم می کردند. در روستاها فردی که با چند گیاه بیابانی آشنایی داشته، طبابت می کرد و همه برای دوای دردهایشان از او کمک می گرفتند.دکتر حمیدرضا اسلامی رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: از طرف دیگر درمان مانند امروز یک فرآیند نبود بلکه یک کار مقطعی بود که با هدف رفع بیماری انجام می شد و اغلب با شکست روبه رو می شد. اما هیچ یک از این اقدامات مداخله به حساب نمی آمد و روند کار درمان به همین شکل انجام می شد.با پیشرفت علم پزشکی و پیچیده شدن ساختار جامعه و سیستم بهداشتی و درمانی، همه افراد اجازه مداخله درمانی نداشتند و فقط افراد دارای صلاحیت که مورد تایید سیستم بهداشتی و درمانی بودند اجازه درمان یافتند و افرادی از طرف سیستم درمانی مامور شدند تا علاوه بر تایید صلاحیت افراد درمانگر مجوزهای لازم را اعطا کنند و اگر مورد تایید نیستند، مانع ادامه کار آن هاشوند و از سوی دیگر به شکایات مراجعان درباره تخلفات مداخله گران درمانی رسیدگی و به کار سیستم درمانی هم نظارت می شود.

مراجعان هم مقصر هستند

وقتی از مداخله گران درمانی صحبت می کنیم باید به مراجعه کنندگان آن ها هم اشاره کنیم چون بدون وجود مراجعان مداخله درمانی اصولا بی معنا خواهد بود.دکتر اسلامی با تاکید بر این که به اعتقاد وی در بحث مداخله در درمان، فقط مداخله گر مقصر نیست بلکه مراجعه کننده هم مقصر است و با پیشرفت جامعه شهری هر روز بیشتر از دیروز اهمیت تخصص در امر درمان آشکار می شود، تصریح می کند: نظارت تنها راه پایان دادن به مداخلات درمانی نیست و این مردم هستند که نباید به افراد بی صلاحیت که وارد حوزه درمان شده اند، مراجعه کنند. مداخله گران درمانی هم همان طور که بارها و بارها اشاره کرده ایم از روی نشانه هایی مثل نداشتن تابلو و نصب نشدن تاییدیه ها و مجوزهای لازم که نشان بدهد فرد از سوی وزارت بهداشت تاییدیه لازم برای کار دریافت کرده است، قابل شناسایی هستند.متاسفانه تعداد زیادی از مراجعان با وجود تذکرهای بسیار زیاد نهادهای مسئول به توصیه دوست و آشنا و چشم بسته به سراغ درمانگرانی می روند که صلاحیت درمان ندارند و چه بسا به سلامت فرد لطمه بزنند.

کلاهبردار در قالب درمانگر

نکته این جاست که مداخله گران درمان امروز بیش ازهر زمان دیگری و با استفاده از سیستم های حفاظتی پیشرفته و مراقبت های بسیار شدید به فعالیت خود ادامه می دهند با این وجود بازرسان اداره نظارت همواره سعی می کنند مداخله گران درمانی را به شیوه های مختلف شناسایی کنند و یا پس از شکایات مردمی وارد عمل می شوند و به کار مداخله گر پایان می دهند. در واقع در این حوزه با افرادی روبه رو هستیم که کار ما را بسیار دشوار کرده اند. این افراد تبلیغات فراوانی دارند و بازار سیاه درست می کنند. افرادی را دارند که به ازای فرستادن بیمار، پورسانت دریافت می کنند، تبلیغات بسیار زیادی دارند که سر تا پا دروغ و صددرصد جعلی است. آن ها سربرگ چاپ می کنند و افراد کار چاق کن دارند که می توانند کار و بار آن ها را رونق ببخشند.در این بین افرادی هستند که با تردستی مراجعان را فریب می دهند. این افراد پس ازبازداشت، شگردهای خود را رو می کنند و نشان می دهند که چطور از گلو یا بینی مراجعان هر بار یک تکه استخوان خارج می کنند! بنابراین تاکید اساسی و اصلی ما این است که خانواده ها نباید به افرادی که تاییدیه های لازم را ندارند، مراجعه کنند. هر قدر که بازرسان ما این دسته از افراد شیاد را شناسایی کنند، باز هم این مردم هستند که باید با دقت نظر و توجه لازم به تاییدیه های نصب شده در محل، مداخله گران را شناسایی کنند و از درمان تحت نظر این افراد منصرف شوند.مطب بسیاری از مداخله گران در منزل، زیرزمین یا مکان های دور از دسترس است و اصولا محل کار بسیاری از آن ها تابلو ندارد.

معاینه، کار پزشک است

دکتر اسلامی با اشاره به این که بدن انسان پاک است و حتی فروکردن یک سوزن در بدن باید توسط فرد آموزش دیده صورت بگیرد، ادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از مردم نمی دانند معاینه، فقط کار پزشک است و هیچ فردی بدون داشتن مدرک پزشکی حق دست زدن به بدن بیمار را ندارد. به طور کلی معاینه کردن، نبض گیری، معاینه قسمت های مختلف بدن بیمار توسط افراد غیرپزشک به کلی ممنوع است.بنابراین اگر مداخله گران درمانی کار غیرقانونی انجام می دهند، مراجعان هم یک سرقضیه هستند که باید قبل از مراجعه، معاینه و درمان حواس خود را جمع کنند و بدن خود را در اختیار افراد غیرپزشک قرار ندهند.

مردم موارد مشکوک یا مداخلات درمانی را گزارش کنند

واحد رسیدگی به شکایات که زیرمجموعه معاونت درمان دانشگاه است، محل دریافت شکایات مردمی در زمینه مداخلات درمانی است. چنانچه فردی از نتیجه درمان راضی نباشد یا دچار خسارت مادی و غیرمادی شده باشد، می تواند شکایت کند. چنانچه مداخله درمانی گزارش شود بازرسان تلاش می کنند گزارش عینی از مورد شکایت تهیه کنند و سپس وارد عمل می شوند. پس از محرز شدن مداخله درمانی، مورد مراجعه پیرو شکایات دریافت شده به دادگاه معرفی می شود. منصوره شیرمحمدی بازرس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: تقاضای مصرانه ما از مردم این است که تا هنگامی که تاییدیه های لازم را در محل مطب مشاهده نکرده اند، از صلاحیت پزشک و درمانگراطمینان حاصل نکنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک و یا مداخله درمانگران با شماره های ۳- ۸۷۹۵۰۳۱ ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واحد شکایات درمانی تماس بگیرند.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha