سلامت نیوز : با تایید اساسنامه سازمان بیمه سلامت از سوی شورای نگهبان، یکسان سازی خدمات ارائه شده توسط بیمه ها و همسان سازی دفترچه های بیمه پس از سال ها در حال تحقق است و این امیدواری هر روز بیشتر می شود که با تشکیل سازمان بیمه سلامت اهداف، کاهش سهم مردم از هزینه های درمان به ۳۰درصد، همسان سازی خدمات درمانی تحت پوشش بیمه ها و پوشش بیمه ای افرادی که فاقد بیمه هستند محقق شود، اما مقاومت برخی سازمان های بیمه گر در برابر ادغام باعث تاخیر تشکیل این سازمان و سرنوشت نامعلوم آن تاکنون شده است. بنا به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی سازمان های بیمه باید در سازمان بیمه سلامت ادغام شود از جمله این که بخش درمان تامین اجتماعی نیز تحت پوشش این سازمان قرار می گیرد، اما ظاهرا تامین اجتماعی و برخی سازمان های بیمه ای این امر را برنمی تابند. سخنگوی کمیسیون بهداشت نیز با اشاره به این که هدف از ایجاد سازمان بیمه سلامت یکپارچگی خدمات بیمه ای و یکسان سازی دفترچه ها و بیمه افراد فاقد دفترچه بیمه است گفت: در این میان نمی توان بیمه شده های تامین اجتماعی یا دیگر بیمه ها را مستثنی از دریافت خدمات یکسان کرد. به گزارش مهر تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در حالی به تایید شورای نگهبان رسیده است که مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی از هم اکنون ساز ناسازگاری کوک کرده است و این صندوق را تافته جدا بافته در ادغام بیمه ها می داند. براساس بند «ب» ماده ۳۸ قانون برنامه توسعه، دولت باید با ادغام تمامی صندوق های بیمه درمانی در صندوق بیمه خدمات درمانی کشور سازمان بیمه سلامت ایرانیان را تشکیل دهد. این درحالی است که مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی در اولین واکنش به این ادغام عنوان داشته که تامین اجتماعی از این امر مستثنی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ سعید مرتضوی درباره آغاز به کار سازمان بیمه سلامت گفته است «در اساسنامه سازمان بیمه سلامت به تبصره ۴ بند ب ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم اشاره شده که صندوق تامین اجتماعی از این ادغام مستثنی است.»

بخش درمان بیمه تامین اجتماعی باید در سازمان بیمه سلامت ادغام شود

این درحالی است که عمادی معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره به خراسان گفت: براساس قانون تمامی سازمان های بیمه باید برای یکپارچه سازی خدمات درمانی، در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل شود. وی در پاسخ به این که وضعیت بیمه تامین اجتماعی در این میان چگونه است گفت: بخش درمان بیمه تامین اجتماعی باید در سازمان بیمه سلامت ادغام شود و بحث درمان این بیمه نیز باید تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گیرد. وی هدف از این اقدام را یکسان سازی خدمات درمانی تحت پوشش بیمه برای تمام ایرانیان و بیمه افراد فاقد بیمه ذکر کرد. به گزارش مهر نیز عبدا... عمادی درباره این که صندوق تامین اجتماعی حاضر نیست در سازمان بیمه سلامت ایرانیان تجمیع شود، گفته است که سازمان تامین اجتماعی باید به نظر و تصمیم دولت احترام بگذارد. عمادی افزوده است: «سازمان تامین اجتماعی در جلسه ای که اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایرانیان در آن نوشته شد، حضور داشت. به هر حال سازمان تامین اجتماعی هم باید به نظر و تصمیم دولت احترام بگذارد.

معاون وزیر تعاون:مشکل ما صرفا تامین اجتماعی نیست

البته مشکل ما صرفا با صندوق تامین اجتماعی نیست بلکه هم اکنون ۱۷صندوق بیمه ای مستقل فعال هستند که باید خرید راهبردی خدمات درمانی از این سازمان ها به صورت متمرکز انجام شود. البته انتظار نداشته باشید که در سال اول فعالیت سازمان بیمه سلامت ایرانیان، تمام انتظارات ما محقق شود.»با تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، قرار است بیمه پایه یکسانی به تمامی مردم ارائه شود. به این ترتیب که همه جمعیت ۷۵میلیونی کشور از یک بیمه پایه درمان برخوردار شوند و در صورت اجرای این عملیات، دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمان در کشور نخواهد ماند. دکتر رمضان محسن پور قائم مقام وزیر بهداشت در امور مجلس با اشاره به تایید اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایرانیان در شورای نگهبان گفت: «طبق قانون وزارت بهداشت باید طی ۶ماه اساسنامه سازمان بیمه سلامت را تهیه می کرد که وزارت بهداشت زودتر از موعد مقرر این کار را انجام داد.» وی افزود: « پس از ابلاغ اساسنامه سازمان بیمه سلامت به دولت، به سرعت مراحل بعدی کار پیگیری می شود.»

بر این اساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه، تمام سازمان های بیمه گر کشور اعم از دولتی و خصوصی ادغام و سازمان بیمه سلامت ایرانیان تشکیل می شود تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به صورت یکسان و در قالب یک سازمان ارائه شود. دکتر عباسی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این باره به خراسان گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، تمامی سازمان و صندوق های بیمه باید در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل شود. وی افزود: تشکیل سازمان بیمه سلامت نیز با هدف یکسان سازی خدمات بیمه پایه، همسان سازی دفترچه های بیمه، بیمه افراد فاقد بیمه و همچنین رفع همپوشانی های بیمه ای است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به این که برای تشکیل این سازمان باید زیرساخت ها و بسترهای لازم فراهم شود تصریح کرد: به منظور تحقق یکپارچگی خدمات بیمه پایه برای تمام ایرانیان بایدتمام بیمه ها و بخش درمان بیمه تامین اجتماعی نیز تحت پوشش این سازمان قرار گیرد و نمی توان بیمه شده های تامین اجتماعی را از دریافت خدمات یکسان بیمه پایه مستثنی کرد و مابقی بیمه شده ها را در قالب سازمان بیمه سلامت تجمیع کرد. وی افزود: این موضوع نیاز به کار کارشناسی و بررسی دقیق دارد و باید میان مسئولان مربوط هماهنگی های لازم ایجاد شود تا بدون چالش و نگرانی سازمان بیمه سلامت ایجاد شود. یک مسئول در معاونت رفاه اجتماعی نیز با اشاره به این که در حال حاضر مشکل تنها سازمان تامین اجتماعی در بحث ادغام نیست به خراسان گفت: سازمان بیمه سلامت با هدف یکسان سازی خدمات بیمه ای و کاهش سهم مردم در هزینه های درمان تشکیل می شود و بر همین اساس نیز اساسنامه آن تدوین شده و به تایید شورای نگهبان رسیده است. وی افزود: اما در حال حاضر برخی از سازمان های بیمه ازجمله بیمه تامین اجتماعی در مقابل ادغام مقاومت کرده اند و هر یک به دلایلی حاضر به ادغام در سازمان بیمه خدمات درمانی و تشکیل سازمان بیمه سلامت نیستند.

تشکیل سازمان بیمه سلامت ابلاغ نشده است

بنا به گفته وی درمان مستقیم بیمه تامین اجتماعی براساس تبصره ب ماده ۳۸، از ادغام مستثنی شده است، اما در مقابل ادغام مقاومت کرده است و ظاهرا نیز از ادغام مستثنا شد. بیمه نیروهای مسلح نیز تا ۲ سال از ادغام مستثنا شده است بنابراین آنچه می ماند سازمان بیمه خدمات درمانی با جمعیت تحت پوشش و برخی از بانک هاست. این مسئول گفت: بنابراین با وضعیت موجود به نظر می رسد که این سازمان سر نگیرد و به هدف مورد نظر نرسد. چرا که اگر هدف تبدیل سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت بود و به عبارت بهتر در حد تغییر نام بود که این همه معطلی لازم نبود . وی افزود: در حال حاضر سرنوشت این سازمان به دلیل مقاومت برخی از سازمان های بیمه ای برای ادغام نامعلوم است و هنوز تشکیل این سازمان ابلاغ نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha