الگوهای متفاوت فرهنگی درجامعه مانند استفاده از ماهواره‌ و تبلیغات ناشی از آن و استفاده از اینترنت می‌تواند عاملی برای جذب زنان به سیگار باشد.

الگوهای متفاوت فرهنگی، عاملی موثر بر گرایش زنان به سیگار
سلامت نیوز : حسین ابراهیمی مقدم روانشناس بالینی در گفت‌و‌گو با برنا در ارتباط با گرایش زنان به سیگار اظهار داشت: در حال حاضر از دیدگاه روانکاوی علت‌های متفاوتی در ارتباط با گرایش زنان به سیگار وجود دارد و یکی از علت‌ها وجود این اعتقاد است که اگر افراد  در 2 سال اول زندگی خود، آن طور که بایسته و شایسته است از شیر مادر تغذیه نکنند، جزء افراد دارای شخصیت‌های دهانی محسوب می‌شوند.

ابراهیمی مقدم  ادامه داد: در واقع این افراد به عنوان کسانی محسوب می‌شوند که در بزرگسالی دارای لذت‌هایی دهانی از جمله پرخوری، فحاشی، پرحرفی و در نهایت استفاده از مواد مخدر و سیگار هستند. در واقع سیل عظیمی از مادرها به شیردادن فرزندان خود اعتقاد کمتری پیدا کرده‌اند، بنابراین در بزرگسالی به سمت مواد مخدر و سیگار گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.روانشناس بالینی افزود: دلیل دیگر، الگو تفاوت فرهنگی است که وارد جامعه شده، بنابراین استفاده از ماهواره‌، تبلیغات ناشی از آن و همچنین استفاده از اینترنت می‌تواند عاملی برای جذب زنان به سیگار باشد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع  چهره فرهنگی اجتماعی هر شهر یا کشور مشخص می‌کند که افراد آن جامعه مستلزم به انجام چه کارهایی هستند.ابراهیمی مقدم در ادامه افزود: بعضی از افراد در بعضی زمینه‌ها با محدودیت‌ها، مشکلات و عقده‌هایی همراه هستند که با توجه به ذهنیتی که دارند، فکر می‌کنند باید آن را در جای دیگر خالی کنند؛ که این امر باعث می‌شود تا افراد به استفاده از سیگار و مواد مخدر روی آورند و آن را نوعی دهن کجی، به جامعه و خانواده تلقی کنند.وی با توجه به این‌که بعضی از افراد کشیدن سیگار را به نوعی ابراز پرخاشگری می‌دانند، افزود: افراد با استفاده از سیگار به‌صورت آرام و بی‌سر و صدا پرخاشگری خود را نشان می‌دهند، به طوری که بدترین نوع آن پرخاشگری به خود است که نقطه اوج آن خودکشی بوده و حالت ضعیف‌تر آن گرایش به استمعمال سیگار است.

ابراهیمی مقدم در ادامه گفت: آمار و تحقیقات نشان می‌دهد سن ابتلا به مواد مخدر در خانم‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و میزان شیوع آن در جوامع صنعتی بیشتر شده است.وی در پایان گفت: به‌طور کلی تحصیلات با میزان گرایش افراد به سیگار و مواد مخدر نسبت عکس دارد. به این صورت که گرایش به مواد مخدر در میان افراد تحصیل کرده کمتر و در میان افرادی با تحصیلات کمتر بیشتر است. همچنین در میان اقشار کم درآمد این گرایش بیشتر و در میان اقشار پردرآمد هم وجود دارد اما در آمارها گنجانده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha