یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 53588
سلامت نیوز : حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا افراد روزه دار می‌توانند در شرایط روزه خون اهدا کنند، اظهار داشت: خون دادن در ماه مبارک رمضان نه تنها هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند بلکه بسیار نیز خوب است بنابراین همه افراد می‌توانند خون اهداء کنند.

رئیس سابق سازمان انتقال خون افزود: البته لازمه اهدای خون افراد روزه دار این است که در بعد از افطار با یک مقدار مختصری نوشیدن مایعات برای تأمین مایعات بدنشان و رفع تشنگی و بدون اینکه غذای سنگینی بخورند خون اهداء کنند.ابوالقاسمی تصریح کرد: من خودم هر ساله در ماه مبارک رمضان خون اهدا می‌کنم خیلی هم شاداب‌ و سرحال‌تر می‌شوم و بسیار نیز برای بدن مفید است و اهدای خون هیچگونه مضراتی در ماه مبارک رمضان ندارد.

وی بیان داشت:‌ کسانی هم که نمی‌توانند در روز خون اهداء کنند ترجیحاً بعد از افطار می‌توانند خون اهداء کنند.ابوالقاسمی در پاسخ به این پرسش که کسانی که سندرم ژیلبرت دارند آیا می‌توانند روزه بگیرند، اظهار داشت: از آنجا که عارضه مهمی نیست روزه گرفتن نباید مشکل ایجاد کند البته شاید کمی زردی را تشدید کند ولی هیچگونه مشکلی برای روزه‌دار ایجاد نمی‌کند.سندرم ژیلبرت اختلال شایعی است که حدود 7درصد جمعیت را مبتلا می‌کند که به صورت افزایش بیلی روبین (غیرکنژوگه ) خفیف و به‌صورت زردی (به‌ویژه در چشم‌ها) خود را نشان می‌دهد و علت آن جهش در ژن ناحیه پروموتر یو . دی . پی گلوکورونیل ترانسفراز است که البته این سندرم کاملاً خوش خیم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha