یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 53591

یكی از تفاوت‌های اساسی كشور ما با سایر كشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت و درمان موضوع بیمه مردم است. در همه كشورهای پیشرفته بیمه درمانی از جمله مولفه‌های اساسی در حقوق شهروندی به حساب می‌آید و هیچ‌كس در بهره مندی از آن مستثنی نیست.

تامین اجتماعی تافته جدا بافته است؟
سلامت نیوز : یكی از تفاوت‌های اساسی كشور ما با سایر كشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت و درمان موضوع بیمه مردم است. در همه كشورهای پیشرفته بیمه درمانی از جمله مولفه‌های اساسی در حقوق شهروندی به حساب می‌آید و هیچ‌كس در بهره مندی از آن مستثنی نیست. اما با گذشت سال‌ها از محرومیت عده‌ای از مردم ایران از این حق شهروندی، طرح تشكیل سازمان بیمه سلامت راه‌حلی است تا این افراد تحت پوشش بیمه درمانی درآیند. در این میان اما سازمان‌هایی هستند كه ساز مخالفت با این ادغام را سر داده كه از آن جمله سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت ؛ سعید مرتضوی درباره آغاز به كار سازمان بیمه سلامت گفته است«در اساسنامه سازمان بیمه سلامت به تبصره 4 بند ب ماده 38 قانون برنامه پنجم اشاره شده كه صندوق تامین اجتماعی از این ادغام مستثنی است.»

ادغام تامین اجتماعی ضرورت دارد

حسن تامین لیچایی عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با مخالفت تامین اجتماعی با ادغام در سازمان بیمه سلامت به«ملت ما» می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی با 23 میلیون بیمه گذار یكی از مهم‌ترین سازمان‌های بیمه‌ای به حساب می‌آید كه ادغام آن در سازمان بیمه سلامت همانند دیگر سازمان‌ها ضرورت دارد. او می‌افزاید:در هفته اخیر با وزیر بهداشت در این رابطه گفت‌وگویی داشتیم از آنجا كه بیمارستان‌های تحت پوشش تامین اجتماعی موضوع هزینه‌های رایگان به شكل كامل را مطرح می‌كنند بنابراین قرار است این سازمان را برای ادغام راضی كنیم.  او با بیان این‌كه تشكیل سازمان بیمه سلامت هم در سند چشم‌انداز پیش بینی شده بود و هم در برنامه پنج ساله توسعه، می‌افزاید: بیرون  آمدن از بلاتكلیفی و تفاوت در انواع بیمه‌ها، جلب رضایت مردم در كاهش هزینه‌های درمانی از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود.

لیچایی در رابطه با دلیل تاخیر در تشكیل این سازمان می‌گوید: زمانی كه طرحی راجع به بیمه‌ها مطرح می‌شود بستر‌سازی آن اهمیت زیادی دارد بنابراین بستر اساسی این ادغام و تشكیل سازمان بیمه سلامت نیازمند هزینه‌ها و بودجه بود. او با اشاره به تامین بخش زیادی از این بودجه می‌افزاید: پایه بودجه برای تشكیل این سازمان مهیا شده است و همكاری دولت را برای ساماندهی بودجه باقی مانده و فعالیت سازمان از مهم‌ترین موضوعات است.در ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه كشور مصوب شده كه دولت مكلف است برای توسعه كمی و كیفی بیمه‌های سلامت، دستیابی به پوشش فراگیر و عادلانه خدمات سلامت و كاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت به ۳۰ درصد از طرق مختلف مانند اصلاح ساختار صندوق‌های بیمه، مدیریت منابع، متناسب كردن تعرفه‌ها و... ساز و كارهای لازم برای بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت را تاپایان سال اول برنامه پنجم توسعه تعیین و ابلاغ كند و زمینه‌های لازم را در قالب بودجه‌های سنواتی برای تحت پوشش قرار دادن مردم جامعه فراهم كند

بر اساس ماده ۳۸ برنامه پنجم توسعه كشور به دولت اجازه داده شد كه تمام صندوق‌های بیمه درمانی كشور را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام كند و تمام مسائل مربوط به بیمه سلامت در تشكیلاتی جدید به نام سازمان «بیمه سلامت ایران» متمركز شود و با تشكیل سازمان بیمه سلامت ایران قرار است بیمه پایه یكسانی به تمام مردم ارایه شود و همه جمعیت ۷۵ میلیونی كشور از یك بیمه پایه درمان برخوردار شوند. در صورت اجرای این عملیات دیگر فردی بدون پوشش بیمه درمانی در كشور نخواهد بود.اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است. مقرر شده ۸ صندوق بیمه‌ای بزرگ به همراه دیگر صندوق‌های كوچك در كشور كه اهداف جداگانه‌ای دارند و هرچه دلشان می‌خواهد هزینه دریافت می‌كنند با تشكیل سازمان بیمه سلامت ایران سیاست واحدی را دنبال كنند و نوع ارایه خدمات بیمه مشخص و منابع آنها تجمیع شود و خدمات پشتیبانی آنها كاهش پیدا كند تا صندوق‌های بیمه‌ای كوچك كه بیش‌تر ورشكسته‌اند با تجمیع منابع آنها قدرت عملكردشان افزایش پیدا كند.

سازمان‌های بیمه‌گر چاره‌ای جز ادغام ندارند

امیرحسین قاضی‌زاده، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس درباره فواید تشكیل این سازمان به «ملت ما» می‌گوید: با تشكیل این سازمان، عدالت با سیاست‌های واحد در زمینه بیمه درمانی اجرا می‌شود و تعدادی از طبقات مردم جامعه بر اساس قدرت نفوذی كه دارند نوع خدمات متمایزی دریافت نمی‌كنند. او با اشاره به این‌كه مردم دارای بیمه پایه سلامت می‌شوند، تصریح می‌كند: دولت مكلف است با تشكیل سازمان بیمه سلامت ایران، تمام مردم كشور را بیمه كند و با این كار یك نوع عدالت در كشور برپا می‌شود.این نماینده مجلس در رابطه با لزوم ادغام همه سازمان‌های بیمه‌گر می‌گوید: این‌كه برخی از سازمان‌های بیمه‌گر ساز جدایی می‌زنند و خود را از این طرح مستثنی می‌دانند چاره‌ای جز ادغام ندارند. او در ادامه اجباری شدن پوشش بیمه همگانی وعدالت در دریافت خدمات بیمه‌ای را از مهم‌ترین نتایج تشكیل این سازمان می‌داند. ضرورت ادغام همه سازمان‌های بیمه‌گر در سازمان بیمه سلامت در حالی مطرح می‌شود كه برخی از سازمان‌های بیمه‌گر از جمله تامین اجتماعی خود را از این ادغام مستثنی دانسته و این طرح را شامل حال تامین اجتماعی نمی‌داند.

تامین اجتماعی نیروهای مسلح ادغام نمی‌شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سازمان بیمه سلامت ادغام نمی‌شود و چنین چیزی مدنظر قانونگذار هم نبوده است. حسین دقیقی معتقد است: هیچ كجای دنیا صندوق‌های بیمه‌ای با یكدیگر ادغام نمی‌شوند؛ بلكه این صندوق‌ها با همراهی و هماهنگی یكدیگر در ارایه بسته‌ها و خدمات بیمه‌ای فعالیت می‌كنند. او می‌افزاید:در حال حاضر شورای عالی بیمه امر تعرفه‌گذاری و تعیین سرانه خدمات بیمه‌ای را انجام می‌دهد و تمام صندوق‌های بیمه‌ای از این امر تبعیت می‌كنند و ساتا نیز در این راستا با وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه همراه است.  با تشكیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، ‏قرار است بیمه پایه یكسانی به ‏تمامی مردم ارایه شود. به این ‏ترتیب كه همه‌ جمعیت 75‏میلیونی كشور از یك بیمه پایه ‏درمان برخوردار خواهند بود و ‏در صورت اجرای این عملیات، دیگر ‏فردی فاقد پوشش بیمه درمان در ‏كشور نخواهد ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha