برنامه پزشک خانواده در حالی به کار خود ادامه می‌دهد که نظرات مثبت و منفی بسیاری در خصوص اجراء موفق و یا ناموفق آن مطرح است.

عوامل موثر در موفقیت یا شکست طرح پزشک خانواده
سلامت نیوز :  برنامه پزشک خانواده شهری به عنوان یک برنامه مهم در برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و به منظور کاهش هزینه‌های درمانی و ساماندهی امور درمان، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ولی با این وجود، برنامه مذکور در حالی به کار خود ادامه می‌هد که با امّا و اگرهای بسیاری همراه است به طوری که برخی کار‌شناسان معتقدند که این برنامه تاثیر چندانی بر نظام سلامت نخواهد داشت و مشکلات دیگری را برای مردم به وجود خواهد آورد.

پرداخت کامل ۶۰۰۰ میلیارد تومان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از آریا ؛ برنامه پزشک خانواده در حالی انجام می‌شود که مسئولان بهداشت و درمان چشم امید به بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها بسته‌اند. و این در حالی است که نمی‌توان به قول‌های دولت در این زمینه امیدوار بود. چرا که بودجه‌هایی که دولت در سالهای گذشته برای بهداشت و درمان در نظر گرفته است با تعویق‌های چند ماهه همراه بوده است به طوری بیمارستان‌ها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. وزیر بهداشت با تمام انتقاد‌ها و راه حل‌هایی که برای این طرح در نظر گرفته شده است همچنان مجدانه این کار را ادامه می‌دهد به طوری که حتی در مراسم آغاز اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفته بود از این به بعد وزیر پزشک خانواده هستم.
دستجردی در این زمینه می‌گوید: «برنامه پزشک خانواده از جمله برنامه‌های محوری و استراتژیک وزارت بهداشت است و تمام سعی خود را برای اجرای هر چه بهتر این برنامه انجام می‌دهیم. از این پس برای افتتاح برنامه پزشک خانواده، هفته‌ای یک مرتبه به استان‌های مختلف کشور سفر خواهم داشت، پس از آن نیز برای نظارت، پیگیری و رسیدگی بر امور اجرای این برنامه به شهرهای مختلف سفر خواهم داشت و این طرح رضایتمندی ۱۰۰ درصدی مردم را در پی خواهد اشت.»با وجود اینکه ۳هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در اجرای تعهدات ماده ۳۲ باید در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت این مبلغ در اسفند سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد و هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان هنوز پرداخت نشده است. حال آیا با تمام این اوصاف می‌توان به این برنامه امیدوار بود؟

درشجاعت و جسارت کم می‌آوریم
همچنین مرتضی تمدن، استاندار تهران در اظهار نظری جالب گفته بود: برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، تدبیر و شجاعت و جسارت از الزامات انجام چنین کارهای بزرگی است که معمولا در انجام کارهای بزرگ در زمینه شجاعت و جسارت کم می‌آوریم. درست است تدبیر و شجاعت در همه جا حرف اول را می‌زند ولی آیا این طرح نیز همانند برخی طرح‌های دولت که بار اقتصادی زیادی را به مردم تحمیل کرده است موفق خواهد بود؟

طرح پزشک خانواده مشکل اعتباری نخواهد داشت
سیدحسن امامی‌رضوی نیز در واکنش به اظهارات برخی مسئولان و نمایندگان مجلس مبنی‌ بر آینده مبهم طرح پزشک خانواده٬اعلام کرده است: «عده‌ای از مسئولان معتقدند که طرح پزشک خانواده در هنگام اجرا با مشکل اعتباری روبه‌رو می‌شود؛ اما باید بدانند که نسخه ۰۲ طرح پزشک خانواده به تصویب دولت رسیده و زمانی که دولت طرحی را مصوب می‌کند؛ باید اعتبارتی را نیز به آن اختصاص دهد.»

۳۵ ایراد جدی به طرح پزشک خانواده
این در حالی است که دکتر شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی در حاشیه چهارمین همایش پزشکان عمومی از ۳۵ ایراد جدی این طرح خبر می‌دهد و می‌گوید: «طرح پزشک خانواده طرح خوبی است ولی تا زمانی که اشکالات این طرح رفع نشود قابلیت اجرا ندارد.»
به گفته دکتر صدر، اولین مؤلفه برای اجرای طرح پزشک خانواده تأمین منابع مالی آن است که در بودجه سال ۹۱ اعتبارات لازم دیده نشده و منابع در نظر گرفته شده پاسخگو نیست.

شاخص‌های ناصحیح
رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است از طرفی شاخص‌ها هم درست نبوده چون اگر قرار بود برای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک عمومی در نظر گرفته شود چیزی حدود ۳۰ هزار پزشک عمومی نیاز داشتیم.

از بین رفتن سرگردانی بیماران با طرح پزشک خانواده
البته ناگفته نماند که برنامه پزشک خانواده دارای رویکردی سلامت نگر، کلّ نگر و پیشگیرانه است که از این پس با اجرای کامل آن مردم هزینه‌های خود را در ازای سلامتی، و نه در ازای بیماری پرداخت می‌کنند که در ‌‌نهایت این برنامه منجر به سلامت جمعیت کشور می‌شود. وزیر بهداشت مدعی است؛ با اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع بر اساس نسخه ۰۲، سرگردانی بیماران در برنامه‌های سلامت از بین می‌رود و در صورت بروز هر گونه اتفاق نیز نظام سلامت پاسخگو خواهد بود.

به گفته مرضیه وحید دستجردی دولت منابع و اعتبارات اجرای دستورالعمل برنامه پزشک خانواده را تامین خواهد کرد و در مجموع با اجرای برنامه پزشک خانواده و استقرار نظام ارجاع، هزینه از جیب مردم کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است در سطح یک طرح پزشک خانواده مردم برای معاینه و دارو، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و اگر ارجاع به سطوح ۲ و ۳در نظام ارجاع صورت پذیرد و بیمار نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد فرانشیز ۱۰درصدی فعلی به ۵ درصد کاهش خواهد یافت. وزیر بهداست در این زمینه معتقد است در این طرح مردم بهترین خدمات را در مناسب‌ترین زمان دریافت خواهند کرد. حال با همه اوصاف باید منتظر ماند و دید که تمام مسئولانی که به نوعی از این طرح حمایت کرده‌اند آیا تا آخر پای حرفشان خواهند ماند و از این برنامه مهم کشوری حمایت می‌کنند و یا همانند برخی طرح‌های دیگر برای مردم نابسامانی را به ارمغان خواهد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha