یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲

این روزها خبرهای خوبی از گوشه و کنار کشور درباره تفریح خانواده‌ها شنیده نمی‌شود. از حادثه تلخ خاله شادونه در خرمدره گرفته تا شهربازی اردبیل که به راحتی دو نفر به دلیل سهل‌انگاری جان‌شان را از دست دادند و شادی خانواده‌هایشان به عزا تبدیل شد و 12 نفر دیگر هم زخمی شدند.

شهر بازی یا شهر مرگ؟
سلامت نیوز : وسایل بازی شهربازی‌ها معمولا وسایل دسته دومی هستند که از خارج کشور وارد می‌شوند و روزهای آخر عمرشان را در ایران به جان‌ستانی از هموطنان مشغول هستند.
به گزارش قانون، با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، موجی از خوشی و نشاط کودکان را می‌گیرد و بیشتر خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان‌شان به اماکن تفریحی و شهربازی‌ها می‌روند تا ساعت‌های شادی را با هم سپری کنند.این روزها اما خبرهای خوبی از گوشه و کنار کشور درباره تفریح خانواده‌ها شنیده نمی‌شود. از حادثه تلخ خاله شادونه در خرمدره گرفته تا شهربازی اردبیل که به راحتی دو نفر به دلیل سهل‌انگاری جان‌شان را از دست دادند و شادی خانواده‌هایشان به عزا تبدیل شد و 12 نفر دیگر هم زخمی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ این اولین بار نیست که اماکن تفریحی تبدیل به اماکن عزا می‌شود. در سال‌های اخیر از این حوادث ناگوار به کرات برای مردم رخ داده است و وسایل شهربازی ناگهان به هیولاهای ترسناکی تبدیل شده و جان بسیاری را گرفته‌اند. اما گویی این جان‌ها ناقابل است چرا که این حوادث ناگوار باز هم طبق یک سناریو تکراری اتفاق افتاده است. مهمترین عامل بروز این اتفاق‌ها کهنه بودن وسایل بازی شهربازی‌ها است. اگرچه بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد و به ‌منظور تأمین ایمنی و سلامتی مصرف‌ کنندگان، اجرای استانداردهای ملی شماره 6436 و 6437 که ویژگی‌های تجهیزات شهربازی را تعیین کرده در کشور اجباری شده، اما گویی مسئولان شهربازی برای این مصوبه چندان ارزشی قائل نیستند.

فارغ از این استانداردها شهربازی‌های سطح کشور دارای نواقص زیادی هستند. شهربازی‌ها باید دارای استاندارد‌های محیطی، مکانیکی و الکتریکی باشند و از نظر ایمنی نیز در مباحث آتش‌سوزی و سایر حوادث، دارای کمک‌های اولیه و تجهیزات پیشگیرانه باشند، اما بسیاری از شهربازی‌های کشور فاقد برخی یا بسیاری از این امکانات هستند. شاید به همین دلیل است  که در چند ماه گذشته ده‌ها شهربازی در سطح کشور به دلیل غیراستاندارد بودن پلمپ شده‌اند. در طی ماه‌های گذشته شهربازی‌های زیادی در اصفهان پلمپ شده است. مدتی قبل مدیر کل سابق استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اعلام کرده بود که شهربازی‌های استان اصفهان غیراستاندارد بوده و مستحق ذوب شدن در کوره‌های ذوب آهن هستند.

به گفته کارشناسان در چند سال گذشته واردات وسایل بازی دست‌چندم خارجی و غیراستاندارد به معضلی تبدیل شده که در شهربازی‌ها تفریح و شادی مردم را به عزا تبدیل می‌کند. واقعا چه کسی این وسایل را و با چه مجوزی وارد کشور می‌کند و چرا کسی جلوی ورود این وسایل را نمی‌گیرد؟
برخی از شهربازی‌هایی که پلمپ شده‌اند، بعد از گذشت چند سال هنوز گواهی‌نامه مجوز استاندارد فعالیت را ارائه نکرده بودند. برخی شهربازی‌ها نیز هشدارهای اداره استاندارد برای رفع نقص دستگاه‌های غیراستاندارد را اجرا نکرده و پلمپ شده‌اند. اینها نشان می‌دهد که شهربازی‌های ایران چقدر خطرناک هستند و شهر بازی نیستند، بلکه شهر مرگ هستند.

مقصر کیست؟
این پرسش که در چند سال گذشته چه کسی مسئول رقص مرگ در شهربازی‌های غیراستاندارد و تعطیل نشده است، ذهن را آزار می‌دهد. به‌راستی چه کسی پاسخگوی خانواده‌هاست؟ شهرداری‌ها متولی اصلی برای دریافت مجوز استاندارد هستند و در صورت بروز حادثه در این مکان‌ها، پیمانکار و بهره‌بردار باید مسئولیت حقوقی آن را بر عهده بگیرد.برای آغاز به کار و بهره‌برداری از شهربازی‌ها باید پیمانکار بهره‌بردار که از طرف شهرداری مجوز این کار را دارد، به شرکت‌هایی که دارای مجوز استاندارد هستند، مراجعه کرده و گواهی‌نامه استاندارد را تهیه و به مؤسسه استاندارد وصول کنند.

مؤسسه استاندارد هم موظف به نظارت در نصب تجهیزات و بازرسی شهربازی‌ها است و در صورت غیراستاندارد بودن باید برخورد قاطعی با مالکان شهربازی‌های غیراستاندارد انجام دهد. در عین حال این مؤسسه باید پاسخ دهد که چگونه وسایل دسته دوم به این سادگی وارد کشور می‌شود.به هرحال پیدا کردن مقصر اگرچه دردی از عزاداران دوا نمی‌کند، اما شاید راهی باشد برای جلوگیری بیشتر از این حوادث تلخ و ناگوار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha