طبق یافته های جدید پژوهشگران، سطح بالای هورمونهایی نظیر استروژن و تستسترون در زنانی که در دوران پس از یائسگی بسر میبرند منجر به افزایش خطر سرطان سینه در این زنان میشود.

احتمال ابتلا به سرطان پستان با بالا رفتن تعداد هورمونها
سلامت نیوز : طبق یافته های جدید پژوهشگران، سطح بالای هورمونهایی نظیر استروژن و تستسترون در زنانی که در دوران پس از یائسگی بسر میبرند منجر به افزایش خطر سرطان سینه در این زنان میشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی، پژوهش منتشر شده اخیر در مجله سرطان سینه مرکز زیست پزشکی، رشد هورمونی 8 زن را مورد بررسی قرار داده و مشخص كرده که خطر سرطان سینه با بالا رفتن تعداد هورمونها افزایش می یابد. به ازای هر میزان هورمون اضافی، احتمال خطر 16% افزایش می یابد.  
محققان بیمارستان زنان و دانشکده پزشکی هاروارد، نمونه های خونی جمع آوری شده توسط پرستاران را تا 9 سال قبل از اینکه اطلاعات سلامتی مثل وضعیت سرطان سینه گزارش داده شود مورد استفاده قرار دادند. زنان یائسه ای که سرطان سینه در آنها تشخیص داده شد با دو زن همسن خود آنها که معیار آزمایشی بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.
بالاترین میزان استروژنهای رایج (استرون و استروژن)، پرولاکتین و آندروژنها(تستسترون،آندروستندیون، دهیدرواپی اندروسترون یا دهیدرواپی اندروسترون سولفات) هرکدام بطور جداگانه بین 50 و 200% با افزایش خطر سرطان سینه مرتبط بودند.
به گزارش سلامت نیوز در این تحقیق، با افزایش تعداد هورمونهای مختلف از سطح نرمال خود، خطر سرطان سینه افزایش می یافت و چنانچه یک هورمون اضافی با افزایش خطر 10 درصدی نسبت به سطح نرمال همراه بود ، با تعداد 5 یا 6 هورمون اضافی خطر 2 برابر و با تعداد 7 یا 8 هورمون اضافی خطر 3 برابر افزایش می یافت.
دکتر شلی وروگر از بیمارستان زنان توضیح داد: سطح بالای استروژن تاثیر خیلی زیادی در افزایش خطر سرطان سینه، بخصوص در زنانی با گیرنده های استروژنی مثبت در سطح سلولهای سرطانیشان، داشته است .

با این وجود آندروژنها و پرولاکتین نیز در افزایش خطر سرطان سینه نقش دارند. در آزمایشگاه نشان داده شد که  آندروژنها رشد سلولهای سرطانی سینه را تحریک می کنند و همچنین روشن شد مادامی که این هورمونها می توانند در بدن به استروژن تبدیل شوند، این توانایی را نیز دارند كه رشد سلولهای سرطانی را با عدم وجود گیرنده های استروژنی نیز تحریک کنند. یافته های ما حاکی از آنست که افراد تحت ارزیابی خطر سرطان سینه توانستند با در نظر گرفتن چندین هورمون زنانه و رشد میزان هورمون بهبود پیدا کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha